S’inaugura el TGV entre València i Madrid, un tram amb un milió menys de passatgers que el València-Barcelona

  • Segons les últimes dades, 1.115.000 de passatgers l'any circulen entre València i Madrid i 2.476.000 ho fan entre València i Barcelona · La inauguració coincideix amb la forta reivindicació del corredor mediterrani

VilaWeb
VilaWeb
Redacció
18.12.2010 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Avui s’inaugura la nova línia de TGV entre València i Madrid, amb una oferta diària d’onze trens en cada sentit i 10.950 places. Els trens directes trigaran una hora i 35 minuts a completar el trajecte, de gairebé 400 quilòmetres, a una velocitat màxima de 300 km/h) i a un preu de 79,80 euros. Aquesta nova línia arriba, però, en plena reivindicació per part d’empresaris i institucions del corredor mediterrani i justament quan s’ha de decidir la proposta de la Unió Europea de comunicar la península amb el nord d’Europa.

L’afany de l’estat espanyol de voler imposar aquest model ferroviari radial, però, no topa únicament amb la clara necessitat empresarial i comercial de connectar la costa mediterrània amb Europa, accentuada més que mai en el context de crisi econòmica, sinó també amb les xifres de passatgers. Segons les últimes dades conegudes, de l’any 2006, 1.115.000 de passatgers l’any circulen entre València i Madrid i 2.476.000 ho fan entre València i Barcelona, dels quals un milió i mig utilitzen l’Euromed.

El corredor meditarrani, demandat de fa anys per les institucions del país i per un gran nombre d’empreses, depèn de l’aposta que en faci el govern espanyol, que ha de traslladar la seva proposta a la Unió Europa. La inauguració, d’avui, però, demostra que una vegada més el govern espanyol no sembla tenir cap intenció de promoure’l. En aquest sentit es pronunciava fa uns dies el geògraf Joan Becat, que recordava que l’executiu espanyol havia fins i tot combatut el corredor.

Més de 12.000 milions d’euros

La nova línia de TGV València-Madrid ha costat 12.410 milions d’euros, dels quals 1.949, que representen un un 15%, han estat sufragats per la Unió Europea. La resta, els ha pagat el govern espanyol.

Per la seva banda, la plataforma Salvem el tren ha convocat una concentració a València per donar la seva particular ‘benvinguda’ al TGV, tal com diuen ells. Una protesta que serveix per reclamar un tren ‘digne i de qualitat per a la Vall d’Albaida, el Comtat i l’Alcoià’ i per exigir que es compleixi el conveni signat entre el Ministeri de Foment espanyol i la Generalitat per a renovar i millorar el tren d’Alcoi. Es queixen que, mentre s’ha invertit en la línia del TGV entre València i Madrid, la línia ferroviària de les comarques meridionals porta prop de trenta anys abandonada i patint amenaces de tancament.

Demà, el TGV Figueres-Perpinyà-París

Justament demà s’inaugura la línia de TGV Figueres – París, coberta per la companyia francesa SNCF. El trajecte es farà encara no en cinc hores i mitja, amb escala a Perpinyà (Rosselló) i a les ciutats occitanes de Narbona, Montpeller i Nimes. Hi haurà dos trens en cada sentit: la sortida de Figueres serà a les 11.06 i a les 15.02; la de París, a les 7.20 i a les 15.20.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any