El Consell Escolar de Catalunya recomana no prohibir els telèfons mòbils

  • Aprova un document amb consells als centres sobre com gestionar-ho

VilaWeb
ACN
05.03.2015 - 16:02

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

L’ús dels mòbils entre els infants és cada vegada més estès i la presència a l’aula és indiscutible. Per això, el Consell Escolar de Catalunya creu necessari ”comptabilitzar” l’ús de les tecnologies i l’ensenyament i ha elaborat un document on demana no prohibir els dispositius mòbils als centres escolars. Des del Consell Escolar es defensa que una prohibició indiscriminada podria suposar restringir el dret i les oportunitats dels infants i adolescents establerts per llei i a més, assegura que contradiu l’objectiu curricular d’assoliment de competències digitals. El Consell Escolar creu que cada centre ha d’adoptar normes que ensenyin a fer un bon ús i a evitar les molèsties que poden ocasionar.

En el document aprovat pel Ple del Consell Escolar de Catalunya aquest dimecres, l’òrgan destaca els avantatges que suposen les tecnologies mòbils per a l’aprenentatge i el potencial que poden desenvolupar en els estudiants. Reconeix que, els dispositius mòbils estan presents a totes les llars, pràcticament i que per aquest motiu, les escoles s’han d’adaptar i buscar la manera òptima d’utilitzar-los. En aquest sentit, el Consell escolar ha aprovat precisament aquest document per la necessitat de comptabilitzar la utilització de les tecnologies mòbils en les activitats d’ensenyament i aprenentatge.

Per aquest motiu, i després que els darrers temps s’hagi debatut sobre la idoneïtat de prohibir la presència de mòbils a les aules, per evitar-ne un mal ús que promogui distraccions dels estudiants, el Consell escolar fa una sèrie de reflexions que conviden a la comunitat educativa a analitzar el fenomen, ja que segons l’organisme, cap mesura impedirà que la major part da l’alumnat continuí incrementat l’ús de les tecnologies per al lleure, l’aprenentatge, la informació i la comunicació.

Així, per exemple, considera que la prohibició indiscriminada dels mòbils en els centres educatius restringiria el dret de qualsevol infant o adolescent a ésser considerat un ciutadà o ciutadana, tal i com regular la Llei dels drets i les oportunitats en la infància i adolescència. A més, el Consell Escolar de Catalunya considera que la prohibició ”total” dels dispositius al centre per evitar les problemàtiques que se’n poden derivar es contradiu amb els objectius curriculars vinculat a l’assoliment de la competència digital.

Per això, en el document aprovat aquest dimecres, es recalca que els alumnes, com a usuaris, han de ser conscients de què es pot fer i què no, i per aquest motiu, la incorporació dels dispositius a les aules ha de ser una oportunitat per presentar orientacions sobre el seu bon ús. En aquest sentit, el Consell Escolar creu que un ús ‘disruptiu’ dels mòbils als centres poden generar molèsties de diferent tipus, com l”inoportú avís sonor” o la vulneració del dret de la intimitat i a la pròpia imatge, o el ciberassetjament. Les normatives que han d’elaborar cada centre haurien d’anar encaminades a evitar aquest tipus de conseqüències i remet l’autonomia de cada centre, que preveu la LEC per assegurar equitat i excel·lència, a l’hora d’adoptar una visió determinada de la tecnologia.

El Consell Escolar de Catalunya també destaca que el fet que un alumne tingui un telèfon mòbil implica una autorització implícita dels pares, que l’han comprat i en paguen les despeses. Per això, recalca que la responsabilitat del mal ús d’aquests telèfons i els seus serveis, per part de menors de 14 anys, recau legalment en els pares o tutors que n’han autoritzat l’ús.

El consell presenta les seves recomanacions en el marc del Mobile

El document aprovat pel Consell Escolar de Catalunya s’ha presentat aquest dijous en la jornada ‘Changing Education Together’, organitzada pel programa mSchools, sobre l’aplicació de la tecnologia mòbil a les aules. Tot plegat en el marc del Mobile World Congress (MWC). El Departament d’Ensenyament s’ha compromès a treballar per donar a conèixer les orientacions del consell perquè cada centre ‘en la seva autonomia’ vagi introduint ‘estratègies pedagògiques que comportin l’ús del mòbil’. Així ho ha assenyalat la consellera Irene Rigau.

El president del consell, Ferran Ruiz, ha afirmat que prohibir l’ús dels mòbils a les aules com a principi ‘no té cap sentit’ perquè no ‘correspon amb el sentit dels temps’ i recomana utilitzar-los ‘d’una manera sensata’. ‘Per a una societat que ha d’aprendre a fer un ús creatiu i productiu de les tecnologies de la informació, és lògic integrar-les sensatament, natural i progressiva en el currículum’, ha defensat Ruiz. El document que presenten, però, no és ‘d’instruccions’, sinó de ‘recomanacions i reflexió’, ha precisat.

Entre el ‘recurs pedagògic’ i el motiu de ‘distorsió’ a les aules Rigau ha remarcat que volen potenciar l’ús del mòbil com a ‘instrument pedagògic’ però també ‘donar les pautes educatives per deixar d’utilitzar-lo quan no toca’. La consellera ha afirmat que ‘no té cap sentit ser la capital mundial del Mobile i que no tinguem un posicionament sobre com aprofitar aquest recurs’, però també ha alertat del ‘comportament addictiu i la dependència’ que poden generar els telèfons. Per això, Ensenyament ha buscat un ‘tractament proactiu’ davant el repte d’encaixar els mòbils a les aules.

Sobre els centres que han prohibit els mòbils, Rigau ha destacat que ‘el clima a l’aula és bàsic per poder aprendre’ i ha assenyalat que el telèfon pot haver esdevingut en alguns casos ‘un element de distorsió’. Per això, Ensenyament vol mostrar les experiències del mòbil com a recurs pedagògic per avançar en un ‘ús raonable’ i ‘acordar les pautes a nivell de centre perquè el clima no se’n ressenti’.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any