Quin és el millor moment per comprar un bitllet d’avió?

  • Les claus per entendre perquè canvien tant els preus dels vols

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Una de les frustracions més freqüents quan s’està planificant un viatge és quan el bitllet d’avió al que tens l’ull posat i fa setmanes que vols comprar, tot d’una canvia de preu.  Llavors ens lamentem de no haver-lo reservat abans, quan el preu encara era baix i ens el podíem permetre.

Un seient buit són diners perduts. Aquesta és la mentalitat que tenen les companyies aèries, que han d’intentar vendre totes les places per tal de cobrir els costos mínims. Ara bé, en un mateix vol és força probable que cada passatger hagi pagat una quantitat diferent pel mateix bitllet.  Quin és el millor moment per comprar el bitllet? Uns asseguren que el millor és adquirir-lo dos mesos abans de la sortida del vol, d’altres sostenen que dues setmanes i fins i tot hi ha qui afirma que el millor és comprar-lo un parell de dies abans. 

El ‘revenue management’

L’estratègia que fa que els preus es fixin d’una determinada manera és el que es coneix com a ‘revenue management’ o ‘yield management’. Tal com assegura el professor d’Economia de la Universitat Rovira i Virgili, Ricardo Flores, el procés de ‘revenue management’ pretén “posar a la venda el producte adequat al client adequat en un moment concret i a un preu determinat”.

La tècnica es pot aplicar només en indústries amb una demanda incerta. En el cas de les companyies aèries fins la sortida del vol no se sap quina serà la demanda real de bitllets però la capacitat està fixada amb antelació segons els seients disponibles a cada avió. Una altra característica és que el producte que venen, en aquest cas, un bitllet d’avió, és finit, només el poden oferir durant un període de temps concret, exactament els mesos anteriors a la sortida del vol. “A part de les companyies aèries, altres indústries que apliquen aquest sistema són les empreses de transport, els hotels i la venda d’entrades per espectacles”, afegeix Ricardo Flores.

Quin és el millor moment per comprar un bitllet?

El ‘revenue manager’ duu a terme una discriminació de preus dels bitllets d’avió amb l’objectiu de maximitzar els ingressos de l’empresa, és a dir, és l’encarregat de fixar el preu màxim que cada perfil de consumidor estaria disposat a pagar per viatjar en aquell vol. “El que intenta el ‘revenue manager’ amb la discriminació de preus és ajustar al màxim el preu que posa la companyia a la disponibilitat a pagar de cada consumidor”, diu Ricardo Flores.  Llavors, com ho fa?

D’una banda, determina un menú de preus dels bitllets en base a prediccions fetes sobre la demanda futura i sobre la demanda real de períodes anteriors.  Aquest mètode es coneix com a discriminació de preus estàtica. Per altra banda, a mesura que s’apropa la data de sortida del vol, els preus van pujant i es duu a terme una discriminació dinàmica. De fet, tècnicament es van assignant seients de tarifes més barates a tarifes més cares, per això puja el preu. Aquesta discriminació dinàmica es troba automatitzada: “Els preus pugen de forma automàtica 28, 21, 14, 10 i 7 dies abans de la sortida del vol”, apunta Ricardo Flores, “és per això que el millor és comprar el bitllet amb molta antelació”.

‘Last-minute effect’

Hi ha persones que prefereixen esperar fins l’últim moment per comprar el bitllet, ja que asseguren que el preu baixa dies abans de la sortida del vol. El catedràtic del Departament de Direcció de Màrqueting d’ESADE, Josep Francesc Valls, explica que es tracta d’un fenomen poc corrent anomenat ‘last-minute effect. “En l’últim moment, si els seients de l’avió no estan plens, els preus baixen lleugerament”, assenyala Josep Francesc Valls, “ara bé, això només passa en moment puntuals i el comprador corre el risc de perdre el bitllet si els preus no baixen”.

Factors que influeixen en el cost final

Hi ha altres factors que influeixen en la fluctuació dels preus dels vols com el cost de la benzina, que cada vegada és més car. No obstant, Josep Francesc Valls comenta que una pujada en el combustible “no es tradueix en un augment del preu d’avui per demà, perquè les companyies aèries fan l’aprovisionament en base a preus futurs, és a dir, a començaments de l’any passat ja es van proveir pels següents mesos”. Sigui com sigui, aquest és un factor d’entorn que s’ha de tenir present, de la mateixa manera que també s’han de tenir en compte les taxes mediambientals perquè cada vegada són més altes.

Qui regula els canvis de preus?

En l’actualitat, no hi ha cap normativa que reguli la fixació dels preus dels vols que estableixen les diferents companyies. L’únic condicionant és que la companyia internament ha de mirar que sigui rendible. Josep Francesc Valls ho exemplifica amb el cas de Ryanair. La línia aèria irlandesa ha anunciat que vol fer vols transoceànics a Amèrica del Nord per menys de 20 euros. Josep Francesc Valls titlla la notícia de globus sonda i afegeix que “si realment ho vol dur a terme, haurà de mirar que es proporcioni un servei adequat al client i, en segon lloc, ha de ser rendible a llarg termini”.

El responsable i co-fundador de Trabber.es, un comparador de vols, hotels i lloguer de cotxes, Oscar Frías, comenta que sí que hi ha una legislació en relació a les variacions entre webs. El reglament 1008/2008 de la Unió Europea en el seu article 23 estableix els requisits de transparència que s’han de complir, com per exemple, informar sempre dels recàrrecs en el preu dels suplements.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any