El TGV arriba a València

  • Centenars de manifestants reclamen a l'arribada 'menys TGV i més regionals' · La inauguració de la línia Madrid-València coincideix amb la forta reivindicació del corredor mediterrani

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Redacció
18.12.2010 - 13:05

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El tren de gran velocitat (TGV) ha arribat avui a tres quarts d’una per primer cop a l’estació Joaquim Sorolla de València, després d’un recorregut d’hora i mitja des de Madrid. A l’arribada, però, l’esperaven uns quatre-cents manifestants, que reclamen més inversió en ferrocarrils regionals. La nova línia arriba, a més, en plena reivindicació per part d’empresaris i institucions del corredor mediterrani i justament quan s’ha de decidir la proposta de la Unió Europea de comunicar la península amb el nord d’Europa.

La línia entre València i Madrid tindrà una oferta diària d’onze trens en cada sentit i 10.950 places. Els trens directes trigaran una hora i 35 minuts a completar el trajecte, de gairebé 400 quilòmetres, a una velocitat màxima de 300 km/h) i a un preu de 79,80 euros. La nova línia ha costat 12.410 milions d’euros, dels quals 1.949, que representen un un 15%, han estat sufragats per la Unió Europea. La resta, els ha pagat el govern espanyol.

No tothom està satisfet amb aquesta infrastructura ni el seu cost. Així, uns  quatre-cents manifestants s’han concentrat davant l’estació Joaquim Sorolla sota el lema ‘Menys TGV i més regionals’, per demanar més inversions en el ferrocarril i fer d’aquest un servei ‘assequible econòmicament, de qualitat, còmode, segur, modern i polivalent’.

Crítiques a la inversió en TGV en detriment dels ferrocarrils

El portaveu de la CGT Ramon Ferrandis ha criticat que el TGV, ‘que fa servir el 2% de la població,’ obtingui el 87% de la inversió mentre que el ferrocarril convencional ‘només rebi el 13%’ del pressupost ‘malgrat que el fa servir el 98% dels usuaris’. També han criticat que mentre s’inaugura el TGV ‘amb una inversió faraònica de 12.000 milions d’euros’, el consell de ministres de divendres vinent ‘es plantegi de tancar línies com les de Xàtiva-Alcoi, Castelló-Vinaròs, València-Terol i València-Conca’.

També protestava la plataforma Salvem el tren, que reclama un tren ‘digne i de qualitat per a la Vall d’Albaida, el Comtat i l’Alcoià’ i exigeix que es compleixi el conveni signat entre el Ministeri de Foment espanyol i la Generalitat per a renovar i millorar el tren d’Alcoi. Es queixen que, mentre s’ha invertit en la línia del TGV entre València i Madrid, la línia ferroviària de les comarques meridionals porta prop de trenta anys abandonada i patint amenaces de tancament.

Un milió menys de passatgers que el València-Barcelona

L’afany de l’estat espanyol de voler imposar el model ferroviari radial, però, no topa únicament amb la clara necessitat empresarial i comercial de connectar la costa mediterrània amb Europa, accentuada més que mai en el context de crisi econòmica, sinó també amb les xifres de passatgers. Segons les últimes dades conegudes, de l’any 2006, 1.115.000 de passatgers l’any circulen entre València i Madrid i 2.476.000 ho fan entre València i Barcelona, dels quals un milió i mig utilitzen l’Euromed.

El corredor meditarrani, demandat de fa anys per les institucions del país i per un gran nombre d’empreses, depèn de l’aposta que en faci el govern espanyol, que ha de traslladar la seva proposta a la Unió Europa. La inauguració, d’avui, però, demostra que una vegada més el govern espanyol no sembla tenir cap intenció de promoure’l. En aquest sentit es pronunciava fa uns dies el geògraf Joan Becat, que recordava que l’executiu espanyol havia fins i tot combatut el corredor.

Demà, el TGV Figueres-Perpinyà-París

Justament demà s’inaugura la línia de TGV Figueres – París, coberta per la companyia francesa SNCF. El trajecte es farà encara no en cinc hores i mitja, amb escala a Perpinyà (Rosselló) i a les ciutats occitanes de Narbona, Montpeller i Nimes. Hi haurà dos trens en cada sentit: la sortida de Figueres serà a les 11.06 i a les 15.02; la de París, a les 7.20 i a les 15.20.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any