El tancament d’Arc de Berà afecta el 25% del sector editorial català

  • Els editors afectats demanen la intervenció de la Generalitat per a garantir el finançament del deute · A partir de l'1 d'octubre volen recuperar la normalitat

VilaWeb
Montserrat Serra
16.09.2010 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Dijous de la setmana passada, la històrica distribuïdora Arc de Berà va comunicar que tancava a les gairebé cent quaranta editorials amb què treballava: aproximadament el 25% del sector editorial català. No era una notícia esperada i va deixar els editors glaçats. De llavors ençà aquests no han parat de fer gestions i reunions. Ahir a horabaixa, una trentena d’editorials afectades van acordar i difondre un comunicat (pdf), en què demanen la intervenció de la Generalitat per a garantir el pagament del deute; també proposen algunes vies de solució. Sigui com sigui, els editors volen transmetre un missatge de tranquil·litat als llibreters i asseguren que l’1 d’octubre tot tornarà a la normalitat.

Dilluns, 13 de setembre, l’Arc de Berà va prendre oficialment la decisió de tancar en una junta general extraordinària. La distribuïdora, fundada el 1971, ha deixat sense pagar a les editorials els diners que corresponen a les vendes de Sant Jordi. L’Arc de Berà diu que no fa una suspensió de pagaments, sinó un tancament ordenat, i que tothom acabarà cobrant.

Però el comunicat dels editors és clar i ordenat també, i en una primera part diuen que el deute és molt important i demanen a la Generalitat que hi intervingui per garantir el cobrament. Fa el comunicat: ‘Les editorials afirmen que la crisi deguda al tancament els deixa en una situació financera molt delicada, atesa la quantia del deute, que coincideix amb el venciment més important corresponent a la campanya de Sant Jordi.’

Continua el comunicat: ‘En aquesta situació, les editorials presents a la reunió han designat uns representants que exposin a la Generalitat de Catalunya la situació, i que demanin a l’administració catalana que intervingui en aquest afer, facilitant el finançament necessari, amb la màxima urgència, per tal de pal·liar els efectes que aquesta situació pot desencadenar. Centenars de llocs de feina directes i indirectes es poden veure afectats, a més dels proveïdors (impremtes, papereres, empreses de fotocomposició, etc.) i les llibreries.’

Entre les editorials afectades que rubriquen el comunicat hi ha: Algar Editorial, Angle Editorial, Animallibres, Arola Editors, Editorial Base, Editorial Barcino, Edicions Bromera, CCG Edicions, Cocobooks, Cossetània Edicions, Edicions Dau, Dux Editorial, Edicions el Pirata, Eumo Editorial, Editorial Flamboyant, Editorial Fonoll, Editorial la Desclosa, Editorial Intermon Oxfam, Editorial Laertes, Lectio Ediciones, Editorial Milenio, Editorial Omicron, Onada Edicions, Pagès Editors, Perifèric Edicions, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Edicions Saragossa, SD edicions, Símbol Editors, Editorial Sombra, Publicacions URV, Xarxa de Llibres i Viena Edicions.

I ara què?

El comunicat també explica que ‘els representants de les editorials han parlat del futur de la comercialització. L’Arc de Berà, una empresa distribuïdora amb un perfil tradicional, portava a terme d’una manera integrada totes les funcions de distribució: venda de llibres mitjançant els seus comercials; tasques de logística (magatzem, selecció i transport); i facturació als punts de venda. En aquest sentit, les editorials reunides han manifestat la seva proposta d’un model molt més modern i eficient que separa els tres processos descrits, per tal de buscar la màxima eficiència.’

Les solucions seran diverses com diverses són les cent quaranta editorials afectades. Entre les que tenen un volum més alt de facturació hi ha Cossetània, Bromera i Angle. Aquestes tres tenen una situació diferent de la resta, perquè van ser fundadores de la plataforma digital Edi.cat i el gener d’enguany van engegar la Xaxa de Llibres i van posar en marxa un equip de comercials que es dediquen a informar i a promoure els seus llibres a les llibreries. En canvi, hi ha editorials que tenen totes les tres columnes de la distribució a l’Arc de Berà.

El responsable de Xarxa de Llibres, Enric Faura, assegura que aquesta comercial està disposada a donar resposta a la nova realitat, creixent, incorporant més editores que comparteixin el seu model comercial. Però hi ha empreses que s’estimaran més d’apuntar-se a una altra distribuïdora, sia a Àgora, a les Punxes

Un primer avís el 2008

La crisi de l’Arc de Berà es remunta a l’any 2008, quan el Grup 62 va crear la distribuïdora Àgora. S’emportava segells tan importants com Columna, que fins llavors havia distribuït l’Arc de Berà. Ara, la primera sotragada va ser anterior: quan van abandonar el vaixell Enciclopèdia Catalana i el seu segell, Proa. Així ho explicava el responsable de l’Arc de Berà, Jaume Ensesa, en una entrevista de VilaWeb. En aquella avinentesa la solució va ser de formar una empresa de logística, ArcLogi, amb un gran magatzem intel·ligent situat a Gualba, de la qual l’Arc de Berà tenia el 33% de l’accionariat. Aquesta havia de ser la solució per a resistir al naixement del gran grup editorial en català. Però avui l’Arc de Berà ja no té el 33% de les accions d’ArcLogi, se les va vendre fa uns quants mesos.

Jordi Farré, gerent de l’editorial Cossetània, ha passat uns dies frenètics des que ha sabut la notícia del tancament de l’Arc de Berà i ha dit a VilaWeb que la seva editorial encara no havia decidit quin camí seguiria. Cossetània és sòcia d’ArcLogi, però això no vol dir que Cossetània s’hi mantingui, segons Farré.

L’1 d’octubre, represa de la normalitat

En el comunicat les editorials es comprometen a treballar per assegurar la normalitat i tenir el servei de novetats reactivat perquè arribin a les llibreries l’1 d’octubre. Les editorials també donen un missatge de confiança a les llibreries sobre la rapidesa amb què resoldran la situació actual.

Diu el comunicat: ‘Les empreses editorials treballen per trobar una solució que garanteixi la continuïtat del servei tant de comercialització com de logística. D’aquesta manera, la relació amb les llibreries es reprendrà ràpidament a partir del dia 1 d’octubre, quan es reactivarà el servei de novetats. La campanya de Nadal es portarà a terme amb plena normalitat, de manera que aquesta crisi se superi immediatament, sense trencar la cadena comercial.’

Els editors s’han de reunir amb representants de la Generalitat divendres a la tarda. Creuen que, de la reunió, difícilment en sortiran solucions, però serà el primer cara a cara que tindran sobre el cas i sabran si podran comptar amb suport financer institucional.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any