Tot i haver-se hagut d’adaptar a fortes mesures de seguretat antiterroristes posant controls d’accés a les exposicions i suspenent algun acte, el festival internacional de fotoperiodisme Visa Pour l’Image arrenca demà a Perpinyà mantenint l’essència original i vol ser un ‘crit a la llibertat’. Així ho va explicar el director general del certamen, Jean-François Leroy, que també va insistir en la necessitat de mostrar totes les cares del terrorisme, no solament els fets que ens toquen de més a prop.

Per això moltes exposicions de les vint-i-dues que hi ha repartides per uns quants indrets del centre històric de Perpinyà mostren imatges relacionades amb els atemptats de París i Brussel·les, però també n’hi ha moltes de fets igual de dramàtics i que sovint queden més allunyats del focus mediàtic com ara Alep, Istanbul i Bamako. L’altre gran tema predominant del certamen d’enguany és la crisi migratòria. Sobre això es poden veure les fotografies de dos periodistes grecs, Yannis Behrakis i Aris Messenis, que han immortalitzat el drama des del primer moment, i també hi ha el treball de la francesa Marie Dorigny, que se centra en les dones exiliades.

Però més enllà de l’actualitat, el Visa Pour l’Image és el festival de fotoperiodisme més important del món perquè aplega un bon reguitzell de reportatges que, a través de la imatge, aconsegueixen d’explicar històries. Algunes són de denúncia com el cas de ‘Paco‘, una droga altament addictiva que s’expandeix per tot Sud-amèrica, el treball de Peter Bauza sobre les dues cares del Brasil, el reportatge de Frédéric Noy que mostra l’homofòbia a l’Àfrica o una sèrie de Niels Ackermann que ha seguit el creixement dels nens de Txernòbil.

També hi ha espai per a mostrar conflictes de països com ara el Kurdistan i Sudan del Sud o l’enèsima conseqüència de l’enfrontament entre israelians i palestins des de fa setanta anys. S’aborda el tràfic il·legal d’ivori al centre del continent africà, la vida dels darrers pastors nòmades de l’Iran i la realitat dels centres d’internament per a discapacitats intel·lectuals a Rússia. A més, aquest any es recupera un reportatge fotogràfic de Marc Riboud sobre com Fidel Castro va rebre la notícia de l’assassinat de John F. Kennedy, fa 52 anys.

Penseu amb llibertat, siguem crítics

El poder prova d'amagar la gravetat de la crisi amb crides a no apartar-se de la línia oficial, a no parlar 'd'allò que ara no toca'. VilaWeb no ho farà. No renunciarem ni un segon al pensament lliure, a parlar amb plena llibertat i a continuar essent crítics.

Ajudeu-nos a continuar essent la veu que el país necessita. Feu-vos subscriptors de VilaWeb.

Vicent Partal
Director de VilaWeb