Visa Pour l’Image, el festival de fotoperiodisme que fa un crit a la llibertat

El certamen se centra en la crisi dels refugiats i els atacs terroristes sense oblidar unes altres realitats tan diverses com ara l'homofòbia a l'Àfrica o els nens de Txernòbil

VilaWeb
Redacció
25.08.2016 - 22:46
Actualització: 26.08.2016 - 00:46

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

Tot i haver-se hagut d’adaptar a fortes mesures de seguretat antiterroristes posant controls d’accés a les exposicions i suspenent algun acte, el festival internacional de fotoperiodisme Visa Pour l’Image arrenca demà a Perpinyà mantenint l’essència original i vol ser un ‘crit a la llibertat’. Així ho va explicar el director general del certamen, Jean-François Leroy, que també va insistir en la necessitat de mostrar totes les cares del terrorisme, no solament els fets que ens toquen de més a prop.

Per això moltes exposicions de les vint-i-dues que hi ha repartides per uns quants indrets del centre històric de Perpinyà mostren imatges relacionades amb els atemptats de París i Brussel·les, però també n’hi ha moltes de fets igual de dramàtics i que sovint queden més allunyats del focus mediàtic com ara Alep, Istanbul i Bamako. L’altre gran tema predominant del certamen d’enguany és la crisi migratòria. Sobre això es poden veure les fotografies de dos periodistes grecs, Yannis Behrakis i Aris Messenis, que han immortalitzat el drama des del primer moment, i també hi ha el treball de la francesa Marie Dorigny, que se centra en les dones exiliades.

Però més enllà de l’actualitat, el Visa Pour l’Image és el festival de fotoperiodisme més important del món perquè aplega un bon reguitzell de reportatges que, a través de la imatge, aconsegueixen d’explicar històries. Algunes són de denúncia com el cas de ‘Paco‘, una droga altament addictiva que s’expandeix per tot Sud-amèrica, el treball de Peter Bauza sobre les dues cares del Brasil, el reportatge de Frédéric Noy que mostra l’homofòbia a l’Àfrica o una sèrie de Niels Ackermann que ha seguit el creixement dels nens de Txernòbil.

També hi ha espai per a mostrar conflictes de països com ara el Kurdistan i Sudan del Sud o l’enèsima conseqüència de l’enfrontament entre israelians i palestins des de fa setanta anys. S’aborda el tràfic il·legal d’ivori al centre del continent africà, la vida dels darrers pastors nòmades de l’Iran i la realitat dels centres d’internament per a discapacitats intel·lectuals a Rússia. A més, aquest any es recupera un reportatge fotogràfic de Marc Riboud sobre com Fidel Castro va rebre la notícia de l’assassinat de John F. Kennedy, fa 52 anys.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
© Brent Stirton / Getty Images Reportage pour National Geographic
© Catalina Martin-Chico / Cosmos
© Marie Dorigny / MYOP pour le Parlement européen 2016
© Aris Messinis / AFP
© Peter Bauza / Echo Photojournalism
© Valerio Bispuri
© Anastasia Rudenko
© Yannis Behrakis / Reuters
© Frédéric Noy / Cosmos

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies