L’Aeroport del Prat ha viscut una jornada complicada, amb retards generalitzats i desenes de cancel·lacions, a causa de la vaga del personal de terra d’Ibèria, que s’ha vist agreujada per les fortes pluges, que han obligat a tancar temporalment les pistes al migdia. El temporal ha amainat, però la vaga continuarà tot diumenge. Consulteu l’estat de tots els vols d’arribada i sortida ací.

Els problemes principals s’han registrat al migdia, quan una forta tempesta acompanyada de llamps i fortes ratxes de vent, ha deixat més de quaranta litres per metre quadrats en mitja hora. L’aeroport ha quedat completament paralitzat entre les 12.53 i les 13.30 hores.

Diversos avions han hagut de sobrevolar l’espai aeri esperant per poder aterrar i cinc han estat desviats a altres aeroports com ara Girona o Reus. Gairebé a les 14.00 s’han reprès les operacions, però ha estat impossible recuperar completament la normalitat i s’han registrat retards de fins a cinc hores.

Es compleixen els serveis mínims de la vaga

La vaga dels treballadors de terra d’Ibèria ha transcorregut sense incidències rellevants. Segons la UGT, el seguiment de la protesta ha estat del 80%. La companyia redueix el suport a només el 17,5%. Els vaguistes, tot i considerar que els serveis mínims decretats per Foment són abusius, els han complert: 100% dels vols a les Illes Balears i les Canàries, el 54% dels internacionals i el 32% dels peninsulars amb una alternativa de transport inferior a cinc hores.

La vaga no ha tingut un gran impacte en els passatgers perquè la majoria han estat informats prèviament per les aerolínies. No obstant això, les cues a les oficines d’atenció al client han estat llargues. Arran de la protesta s’han cancel·lat entre dissabte i diumenge més de 130 vols, gran part són de Vueling.

Les negociacions fracassen

La reunió de divendres convocada per la Generalitat amb la voluntat d’acostar posicions entre Ibèria i els sindicats va acabar sense acord després de més de sis hores de negociació. El comitè de vaga exigeix sobretot d’estabilitzar els llocs de treball. En aquest sentit, demana de transformar tots els treballadors fixos a temps parcial a fixos a temps complet. També vol que 400 treballadors eventuals esdevinguin fixos.

D’aquesta manera, segons el comitè, s’acabaria ‘l’abús de les hores extraordinàries obligatòries’ dels treballadors arran de l’augment del trànsit aeri. El comitè considera que les seves demandes també permetran de reorganitzar els torns i els horaris i aconseguir ‘unes condicions de treball dignes’.

Ibèria, en canvi, s’escuda en el fet que no pot transformar els contractes del personal de l’aeroport del Prat perquè s’han de negociar a escala estatal.

El Prat no és un aeroport de segona

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha criticat Ibèria per la vaga de personal de terra i ha assegurat que no ha complert els compromisos adquirits l’any passat, fet que ha desembocat en la protesta. A més, ha denunciat un ‘greuge comparatiu’ i una desproporció ‘brutal i alarmant’ entre els empleats del Prat i els de Barajas. ‘Aquí Ibèria només té 2.000 treballadors per un miler d’operacions, en canvi a Madrid en té 7.000 per 1.300’, ha lamentat.

Calvet també ha exigit que Ibèria no tracti l’aeroport del Prat com una instal·lació ‘de segona’ i que torni a negociar dilluns amb els sindicats i ofereixi unes relacions laborals ‘dignes’, per poder resoldre un ‘conflicte anunciat ja fa un any’.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.