Quatre empreses acorden de crear un consorci per a construir una moto elèctrica catalana de 125cc

VilaWeb
Redacció
23.12.2015 - 15:00
Actualització: 28.12.2015 - 23:38

Quatre empreses catalanes del sector de la moto s’han sumat a la proposta del Departament d’Empresa i Ocupació de constituir un consorci per implantar un projecte industrial de disseny i fabricació d’una escúter urbana de 125 cc totalment elèctrica, segons ha anunciat aquest dimecres Felip Puig, conseller d’Empresa i Ocupació. El projecte, que preveu la comercialització de la primera moto en el primer trimestre del 2017, suposa una inversió de 10 milions d’euros dels quals el 30% els aportarà la Generalitat a través d’un crèdit participatiu. Les empreses que participen d’aquesta iniciativa (Volta, Scutum, Torrot i Rieju) decidiran el gener la participació accionarial que tindran en la nova societat.

La participació accionarial de les quatre empreses del sector de la moto en aquesta nova societat estarà condicionada als actius industrials que finalment aportin cadascun d’ells en el projecte i que haurà de fer possible obrir el procés de fabricació. Els 3 milions d’euros que aportarà la Generalitat a través d’un crèdit participatiu es destinaran a finançar la part del projecte que requereix de capital líquid com pot ser el procés d’homologacions i altres despeses de llançament que facin possible la consolidació de la iniciativa. Les empreses Volta, Scutum, Torro i Rieju tindran una participació en la nova societat que estarà condicionada a l’aportació d’actius industrials que finalment es decideixi com per exemple qui serà el que aporti la línia de producció o d’altres parts del procés de fabricació. En aquests moments, l’empresa Rieju de Figueres és que la té més possibilitats d’aportar la línia de muntatge per fabricar aquest nou model de moto elèctrica al tenir-ne una lliure i sense funcionament. El conseller Felip Puig i el director general d’Indústria, Antoni Grau, han coincidit a destacar que aquest consorci no té com objectiu la recerca d’un prototip de moto elèctrica sinó que es tracta d’un ”projecte d’implantació industrial”. El calendari que s’han imposat els fabricants és que en el transcurs de l’any 2016 haurà d’estar consolidada la línia de producció del nou model de moto elèctrica per començar a comercialitzar la primera unitat durant el primer trimestre del 2017. El cost de fabricació de cada una de les unitats serà de 2.000 euros als quals s’ha d’afegir el cost de la bateria portàtil que serà d’uns 1.100 euros cosa que permetrà vendre la moto a uns 4.000 euros per unitat. Els fabricants que participen en la iniciativa, i que alguns d’ells ja comercialitzen o estan a punt de comercialitzar models propis de motos elèctriques en el primer semestre de l’any, han advertit que es tracta d’una moto de segment mig alt i fabricada al 100% per components d’empreses catalanes. L’ocupació prevista inicialment és de contractar 16 persones per fabricar unes 2.600 unitats a l’any per passar a crear un màxim de 30 llocs de treball en una segona fase quan s’hagin de fabricar unes 10.000 unitats a l’any. El consorci ha estat impulsat pel Departament d’Empresa i Ocupació i ha obtingut el suport de l’Ajuntament de Barcelona, que no aportarà capital en la iniciativa. La regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de la capital catalana, Mercedes Vidal, ha explicat que el parc de motos de la ciutat de Barcelona és de 300.000 unitats que es renoven cada 10 anys cosa que suposa un mercat potencial de 30.000 motos noves a l’any. En l’actualitat, a Barcelona ciutat només hi ha un màxim de 1.500 motos elèctriques circulant d’un cens agregat de 300.000 unitats, cosa que deixa una ‘’gran recorregut’’ de mercat per a la comercialització d’una moto elèctrica. L’objectiu del consorci és donar resposta a la demanda d’aquest mercat potencial de Barcelona amb una escúter 100% fabricada a Catalunya. La nova escúter tindrà un cubicatge de 125 centímetres cúbics i disposarà d’una autonomia de 50 quilòmetres a una velocitat de 100 quilometres. Això permet disposar d’una autonomia superior als 50 quilòmetres si es va a una velocitat de circulació d’uns 50 quilòmetres per una ciutat com Barcelona on la velocitat està limitada a 50 quilòmetres per hora. La bateria és portàtil cosa que permet que quan s’aparca el vehicle es pot recarregar en un endoll de corrent convencional del domicili particular o de l’empresa on es treballa. Per Felip Puig aquesta iniciativa pots ser ‘’molt positiva’’ per el sector industrial de la moto que a Catalunya ha tingut una gran tradició i que durant aquest últims set anys de crisi ha quedat molt castigat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any