Puigdemont fixa el marc internacional per a resoldre el conflicte català… i avalar la investidura

  • Partint de la idea que les condicions per a investir Sánchez no hi són, Puigdemont traça un mètode que, si els partits espanyols el poden assumir, portaria la negociació més enllà de la investidura

VilaWeb
El president Puigdemont durant la conferència d'ahir (fotografia: Olivier Hoslet).

El president Carles Puigdemont va fer ahir un discurs molt mesurat, que em sembla que anava destinat sobretot a fixar el mètode negociador que podria conduir, primer, a una eventual investidura de Pedro Sánchez i, després, a una negociació a fons per a resoldre el conflicte polític català.

El discurs (en podeu llegir el text i veure’n el vídeo) és molt detallista, escrit com si Puigdemont no volgués deixar ni un cap per lligar, ni un sol flanc desatès. Aniré, per tant, a allò que crec que és el nus central de la proposta.

En el text, el 130è president diu unes quantes vegades que no hi ha les condicions per a pactar la investidura i que, en conseqüència, cal estar preparats per a unes eleccions. Però, partint d’aquesta constatació, després desplega un model de negociació que creu que –si els partits espanyols són capaços d’entrar-hi– podria crear confiança entre les parts i permetre d’encarar la investidura amb prou garanties de continuïtat de la negociació fins al final.

Un mètode que, com és lògic, calca la manera com Junts ha pactat la presidència del congrés espanyol: exigir el compliment de coses factibles –que són a l’abast de Pedro Sánchez i depenen d’ell– que el govern espanyol ha de fer abans de rebre cap vot. I ahir precisament ja es va constatar de manera oficial que el Consell Europeu del 19 de setembre modificaria el reglament de llengües per a fer oficial el català a Europa.

Seguint, doncs, aquest mètode Carles Puigdemont encarrega ara nous deures al govern espanyol.

El primer és la fi de la repressió –no solament amb l’amnistia, com era previst, sinó també derogant la directiva de seguretat espanyola i donant ordres concretes a la fiscalia i l’advocacia de l’estat.

El segon és el reconeixement, per la part espanyola, que el marc legal del debat no ha de ser la seua constitució –incompatible amb la independència de Catalunya–, sinó el dret internacional –font de legitimació de qualsevol procés d’independència.

[Nota al marge: és important de recordar que l’any 2018 Pedro Sánchez ja va acceptar en una reunió amb el president Torra de no prendre la constitució espanyola com a marc, tot i que ell ho volia.]

I, finalment, el tercer deure, que és clau i determinant, és l’establiment de la figura d’un mitjancer reconegut i oficialitzat per totes dues parts –òbviament internacional, tot i que això no ho va concretar en el discurs.

[I segona nota al marge: la negativa total i absoluta de Pedro Sánchez a acceptar la figura del relator o mitjancer va menar a les dues eleccions del 2019.]

En aquest tercer deure, doncs, hi ha la clau. L’existència d’una mitjanceria –que, si és com hauria de ser, seria encarnada per una personalitat europea de prestigi amb autoritat moral davant la Unió Europea– marca formalment el pas d’un debat en clau interna, espanyol, a una negociació en clau internacional. Per això el 2019 Sánchez va preferir unes eleccions abans que acceptar-ho; veurem què fa ara.

I tot això encara amb l’afegit que en aquest esquema no negociarà l’estat espanyol amb l’autonomia catalana –que ni aquest és el cas, perquè el govern de la Generalitat no té cap paper a fer-hi i està espectacularment fora de joc. Negociaran dos actors polítics que, a diferència d’allò que ha passat fins ara, es reconeixeran a ells mateixos al mateix nivell i amb la mateixa legitimitat, per tant, per a dur a terme les seues aspiracions. Més enllà, molt més enllà i tot, del tràmit de la investidura.

Un comentari final. Tot passa molt de pressa. No es podia parlar català al parlament espanyol i es podrà fer, el català no podia ser llengua oficial a Europa i ho serà, l’amnistia era anticonstitucional i tots ja en redacten la llei… És normal i raonable, després de tot això que ha passat aquests darrers anys, que hi haja desorientació, desconfiança, dubtes i escepticisme entre les bases independentistes. I és saludable.

Però al començament d’aquest article he explicat que m’havia cridat l’atenció la meticulositat del discurs, com si Puigdemont no volgués deixar ni un sol cap per lligar. I, tal com acaba, sembla que n’ha pres nota, d’això, també: “No hem aguantat la posició tots aquests anys per acabar salvant una legislatura, sinó per defensar l’encàrrec rebut dels ciutadans, una part dels quals avui ens mira amb recel i desconfiança, i als quals caldrà tenir sempre presents quan ens haguem d’asseure, si és que això acaba passant, amb els qui ens vinguin a demanar el nostre suport.”

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
05.09.2023  ·  21:56

El president ha defensat la única posició que era creïble. Al meu parer, Sánchez no acceptarà les condicions i preferirà anar a eleccions. Fantàstica la posició del govern de la generalitat autonòmica, Que no pinta res enlloc. De moment, la situació em sembla engrescadora, amb els espanyols bramant com a bojos. Només cal mantindre la posició amb fermesa.

josep carles amengual
josep carles amengual
05.09.2023  ·  22:10

Un discurs realista i esperançador.

Però… per què sempre oblidar 1707 (València) i 1715 (Mallorca) -només ha citat 1714 (Barcelona)- i que a partir dels 3 decrets de nova planta la nostra nació fou politicament esquarterada fins ara?

Mati Sancho
Mati Sancho
05.09.2023  ·  22:11

Chapeau hui pel president Puigdemont! “Paciència, Perseverança, Perspectiva”. De moment es matenen les tres P.
El marc negociador que proposa és bàsic en qualsevol democràcia real (democràcia, no en una “demosgracias”) però per a l’estat espanyol serà com combregar amb rodes de molí. Veurem fins a quin punt tenen algun assessor competent i entomen el repte o si han perdut definitivament el nord i ells mateixos s’enfonsen un poc més en el seu pou franquista.

Josep Maria Boixareu
Josep Maria Boixareu
05.09.2023  ·  22:20

Tot aixo està molt bé. Quines garanties hi haurà per exercir el dret a l’autodeterminació?
Sense aquestes garanties no és pot votar a favor de la investidura.
Que quedi clar: o AUTODETERMINACIÓ o res!

Núria Coma
Núria Coma
05.09.2023  ·  22:22

Impecable el nostre President legítim.
Gens d’optimisme pel resultat
No crec que hagin entès res a españa i si han entès quelcom per poc que sigui, hi haurà eleccions o pacte PSOE-PP.
Galdós el paper d’ERC…no sé si es pot ser més patètic. Però benvinguts en tot cas a la confrontació inteligent, que és el què hem vist avui.
Veurem què passa.
Tots a la diada!!!!!!

Anna CASACUBERTA
Anna CASACUBERTA
05.09.2023  ·  22:23

El MHP KRLS és genial. Avui no tenim cap polític en actiu que li arribi a les soles de les sabates. Força MHP KRLS.

J. Miquel Garrido
J. Miquel Garrido
05.09.2023  ·  22:24

M’ha agradat. En Puigdemont és un excel.lent polític amb tirada a estadista.
Però el deu d’octubre pesa molt. I el llegat convergent també. Li pesa i ens pesa a tothom.
Avui ha fet una bona passa per desmarcar-se’n. Esperem i desitgem que no reculi. Si no ho fa ens tindrà al costat.

Ramon Oró
Ramon Oró
05.09.2023  ·  22:25

És un discurs d’un cap d’Estat (en cap cas d’un partit), que planteja unes condicions per negociar de Nació a Nació. Serà difícil que el Regne d’Espanya s’hi posi com cal. Crec que anem cap a una nova convocatòria electoral…

Carles Serra
Carles Serra
05.09.2023  ·  22:34

Lo que està clar apreciat Vicent, és que si fer president en aquesta franquista de Pedrito depengués això vomitiu d’ER, com ja va passar a les dues últimes legislatures, tot ja estaria dat i beneït.
Ara ens torna l’il.lusio i l’esperança, d’aquí venen la majoria de comentaris dels subcriptors.
Per favor president Puigdemont, no ens defraudis de nou, no ens facis perdre l’esperança de deixar d’ésser esclaus d’aquesta espaÑa.

Josep Almar
Josep Almar
05.09.2023  ·  22:34

Pendre la iniciativa sempre es bo. Veurem quin nivell hi haurà a l’altre costat. I relator internacional de prestigi, imprescindible

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
05.09.2023  ·  22:41

A peu del discurs he deixat aquest comentari que reproduïsc ací, amb alguns retocs:

“Molt bo i exhaustiu missatge del M.H.P. Carles Puigdemont.

Sintètic en uns 20 minuts. Alertant de la manca de seriositat i mancances democràtiques inherents a un estat deficitari des de sempre i especialment des de 1714.

Una manca de credulitat històrica en l’estat espanyol i llurs representants forjada a base d’enganys i trampes fonamentat en una inexistent ètica política.

I un detall nacional que no és banal: la durada de connexió entre Barcelona-València.

Comparant-la (comparant-nos) amb les connexions internacionals: París-Londres, etc.

Quan parla d’espanya, és concentrat i bifocal partidista, com un tot. No destria. I sí albira la possible traïció d’algun socialista votant Feijóo. Però li lleva importància: com qui no espera res de bo de tots ells.

Posant-los la pilota a la teulada d’espanya, ço és, la pressió i el possible descrèdit. En un marc de denúncia internacional on la capsa de ressonància multiplica el missatge.

Quan ha enraonat sobre Catalunya ha introduït hàbilment la bi-capitalitat. Barcelona-València.

Com si diguera: Rotterdam i Amsterdam, enraonant d’Holanda. Com qui no vol la cosa.

I qui vulga entendre, que hi entenga !

Josep Blesa (València)

Joan Benet
Joan Benet
05.09.2023  ·  22:42

Que el govern de la Generalitat s’ho hagi de mirar com un espectador és per morir-se de riure.
Com per creure que el karma existeix, passa factura, i, tard o d’hora, col.loca a tothom on és mereix.

Josep Ramon Gil
Josep Ramon Gil
05.09.2023  ·  22:45

Només resta que Espanya deixi de actuar com un sheriff prepotent … ho dubto , tot i que per Sànchez , si no baixa del burro, serà el seu final.

Enric Viver
Enric Viver
05.09.2023  ·  22:46

Tornar a les mobilitzacions massives mal a la independència no farà, i potser serveix per drenar quintacolumnistes.

Albert T
Albert T
05.09.2023  ·  22:48

I tant que esguardem a tota aquesta politcasteria amb tota la desconfiança del món (també per suposat a l’únic president legítim de Catalunya, una cosa no treu l’altra). Després del que estem suportant d’aquesta banda de mentiders només les bledes assoleiades poden confiar en res del que facin, diguin o pensin aquesta banda de pocavergonyes!
Des de l’escepticisme més gran, els seguirem tenint l’ull a sobre i actuarem en conseqüència, no ho dubti ningú!

Juan Martin ALEGRIA
Juan Martin ALEGRIA
05.09.2023  ·  22:59

Si el president Carles Puigdemont fa, del tot, el que diu en el seu clarivident discurs, aleshores els primers enemics no els trobarà a la Corte del Reino, els trobarà en el seu mateix partit. Fa sis anys que esperem, cap problema per esperar unes poques setmanes més.

FERRAN FUERTES
FERRAN FUERTES
05.09.2023  ·  23:00

Totes les decisions són legítimes. Però el que deia el Prs Puigdemont de resiliéncia i mirada llarga…ara ho veiem amb excreix…Anar a Madrid a entregar-se va tenir el seu efecte, però res comparat amb aixó…el fugao que li diuen marcant les passses espanyoles…i el Borbonet anomenant a un dels seus -Feijoó- candidat….l’Espanya profunda…

Jordi Sanahuja
Jordi Sanahuja
05.09.2023  ·  23:00

Impecable Puigdemont! Com bé diu el Partal no ha deixat cap serrell per a la especulació. La pilota està a l’altre banda i serà molt difícil que vulguin seguir jugant. Sigui com sigui, aquí és on tots esperàvem arribar, fins i tot els més exigents que no volien ni entrar. A pagat la pena entrar-hi perquè les demandes fetes al cor d’Europa son la base de la democràcia i no voler participar-hi -com segurament farà Sánchez- el deixarà en evidencia davant la UE en el seu trimestre gloriós.
La reacció furibunda dels espanyolistes també ajuda a visualitzar millor la impossibilitat d’entendre’s amb aquests energuments i les nostres raons i accions -com la del referendum de l’1O- prenen més força i les omplen de sentit.
El paper galdós d’ERC es el colofó. Volent el protagonisme que ni els hi corresponia, el resultat és que encara han evidenciat més les seves misèries dels darrers 5 anys.

Ricard Portabella
Ricard Portabella
05.09.2023  ·  23:08

Per a mi el discurs ha estat impecable. Sánchez no el comprarà, però això no vol dir que es pugui plantejar altra cosa que la que ha plantejag el president.

Maria Angels Fita
Maria Angels Fita
05.09.2023  ·  23:11

Un gran estadista.
Tots els que l’han menyspreat i traït aniràn a parar a la paperera de la història.

Invoco i espero que tinguem memòria i, quan algú d’aquests vulgui pujar al carro dels vencedors, sapiguem donar-li una bona puntada de peu al cul.

Mentrestant, paciència i perseverança perquè Espanya no acceptarà mai aquesta proposta i tornarem a votar aviat.

I ara sí que està clar que el governet autonòmic caurà ben aviat.

joan rovira
joan rovira
05.09.2023  ·  23:14

Algunes consideracions sobre el marc internacional que, al meu entendre, és l’alternativa que correspon a la nostra situació colonial:

1. La carta de les Nacions Unides de 1945 estableix a l’article 1.2 el dret a “la lliure determinació dels pobles”.

2. El parlament català va aprovar en comissió el 12 de desembre de 1989 que no renunciava a exercir el dret a l’autodeterminació.
(La van votar a favor CiU, ERC, ICV i el CDS. El PSC s’hi va oposar i el PP no assistir a la sessió)

3. Seguit de declaracions a favor 1998, 2010, 2011, 2013 fins a la consulta del 2014, amb una doble pregunta: “Vol que Catalunya sigui un Estat? I, si és que sí; “Vol que sigui un estat independent?”

4. Referèndum sobre la independència de Catalunya del Primer d’Octubre del 2017: “Vol que Catalunya sigui un estat independent en forma de República?”

Per tant, tant el discurs com el mètode proposat pel president Carles Puigdemont són coherents amb el dret internacional i l’evolució envers l’assoliment del dret arrabassat per l’estat castellà-borbònic a la Nació catalana.

Per altra part, “La via guineana per la independència”, Jordi Castellà, INH, 17/8/2023 sembla un model perfectament homologat, ja en temps del dictador, per assolir, mitjançant la descolonització, la independència.

A partir, d’aquesta informació exhaustiva sobre la independència de les colònies de l’imperi espanyol que recomano, afloren moltes preguntes sobre els actors d’aquest retard i els paranys que conté atès que els mateixos que varen redactar la Constitució guineana són els que varen redactar l’espanyola.

Amb molts silencis per part de l’acadèmia, polítics i premsa, tant espanyola com catalana, en general. Massa iberisme colonitzador i catalanisme colonitzat que caldrà descodificar ràpidament; perquè els temps van canviant arreu i cal espavilar. Desmuntant el gremialisme paralitzador. I, molta atenció als propers temps.

Frederic Varela
Frederic Varela
05.09.2023  ·  23:14

Em quedo amb dues paraules que surten als comentaris:
engrescador (per l’independentisme) i karma (tot el mal que ens han fet els hi torna amb escreix).
Avui ha estat un bon dia, ens feia falta.

Raul Magdalena
Raul Magdalena
05.09.2023  ·  23:32

Però, i Rufián?, i Jonqueres?

Roger Dalmau
Roger Dalmau
05.09.2023  ·  23:35

En l’editorial es dóna per fet que el català serà oficial a Europa, però recordo un article d’en Josep Costa que deia que això no es podia donar per fet perquè hi havia moltes més variables i passos a fer. En el fons, de l’article es destil·lava que ell no ho veia probable.
Ha canviat alguna cosa? Hi ha alguna dada que no sapiguem els lectors que porti a afirmar avui que serà una realitat?
Són preguntes sense cap crítica velada, simplement que jo que sóc un total ignorant m’agradaria saber si almenys puc tenir esperances al respecte.

SERGI ORTIZ
SERGI ORTIZ
05.09.2023  ·  23:43

Vist l’entusiasme general, voldria compartir que jo veig a Puigdemont dèbil i sense poder de negociar res.

Té massa ànsia de protagonisme, d’aprofitar el micro i la càmera un dia més, per tenir alguna cosa a dir i no caure en l’oblit.

Aquesta escenificació, ja és un gest de Sanchez que una vegada més, no li ha costat ni un ral.

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
05.09.2023  ·  23:44

Bé: tenim un estadista!, ara mateix l’únic que hi ha a la geografia de España. Ja era hora, ja tocava! Ha fet una anàlisi profonda i exhaustiva de la situació a España, que, vulgui o no vulgui, ara té la pìlota al seu terrat. Més clar no es pot plantejar l’alternativa que té España, i que no té Catalunya contra el que podia semblar. España és qui ha de decidir si s’apunta a la democràcia simple i real, o si vol seguir navegant en aigües térboles entre la democràcia autoritària i la dictadura “democràtica”.
I el president Puigdemont ho ha posat sobre la taula en un àmbit europeu i internacional, detall molt important.

I ha marcat les fites oportrnes per a que tot el món sàpiga quina decisió pren España les properes setmanes. I no hi ha termes mitjos ni fantaasmades de diàleg que valguin. Tothom honest i coherent sabrà el que España ha decidit: o Democràcia o anar jugant a la puta i la ramoneta, o sigui, No democràcia. El president d’una tacada ha deixat a tothom a España davant aquest dilema, a dretes, a esquerres i a esquerretes.

Bravo President!!!

PS: Per cert Piuigdemont només és un militant de base de un partit JxC que ews diu independentista i que està en plena constitució i evolució. Però avui a la sala de l’hotel de Brusel·les no hi cabia ni una agulla….Quina paradoxa tan estimulant!

Melitó Camprubí
Melitó Camprubí
05.09.2023  ·  23:46

Avui s’ha presentat el marc d’una de les diverses parts de la negociació . Això és bo.
Ara caldrá fer atenció als marcs de les altres parts que intervenen.
El millor és que s’ha fet amb serenor i sense menystenir a cap ciutadà ni a cap partit de Catalunya ni al Govern de la Generalitat.
Entendre que això o bé ho fem entre tots o no es farà, és una mostra d’inteľligència política i humana.
L’altra aspecte digne de comentari és l’oferiment d’un referèndum pactat amb l’estat que ha provocat alguns cops de cap, a la sala, que semblaven de desaprovació.
Avui s’han suavitzat algunes rigideses i això anirà bé a tothom.
Segurament tindrem noves eleccions però el decorat ja haurà canviat molt.

Carlos Heredia
Carlos Heredia
05.09.2023  ·  23:50

Miquel Sellarès a l’entrevista de la setmana passada crec que va donar a entendre veladament (“algun polític de Brussel·les”) que el MHP Carles Puigdemont no té prou nivell.
Estaria bé que aquest Sellarès, vella glòria amb ganes de protagonisme, rectifiqués. La visió estadista del MHP
descoloca als que fora i dins l’han criticat, per no dir que l’han volgut oblidat

Miquel M.Matas
Miquel M.Matas
05.09.2023  ·  23:51

Tot fa pensar que en Puigdemont ha madurat molt, s’ ha fet gran politicament. Potser sí que serà l’ home d’ estat que ens cal.
Recordem que va haver d’ assumir la presidència de la Generalitat amb 4 hores per decidir-ho i això les neurociències ja diuen que no és res de bó. Ara ha tingut 6 anys per madurar….tant de bó….!!

Sandra Gómez
Sandra Gómez
06.09.2023  ·  00:07

Costa imaginar que EspaÑa no faci altra cosa que fa sempre: pactar l’esquerra i la dreta per salvar la governabilitat del seu país contra tota amenaça. Dit això, celebro la determinació i la claredat amb què ha parlat avui el President. Seguiré, amatent, l’evolució dels esdeveniments.

Joan Benavent
Joan Benavent
06.09.2023  ·  00:16

El discurs m’ha fet rebaixar l’escepticisme i m’hi ha fet recuperar en part la confiança. Portava massa temps esperant poder escoltar un discurs com el que ha fet Carles Puigdemont. Tot i que els del bàndol enemic ja han afirmat que es troben a les antípodes, el discurs ens haurà servit a nosaltres, si més no, per recuperar la il·lusió que uns messells ens van fer perdre, la qual cosa no l’hem pas de menystenir. Els castellans ens van ocupar fa segles i no ens serà fàcil fer-los fora. Mai seuran a negociar la pèrdua d’allò que ells consideren que són els seus dominis si no és per una causa de força major. I la investidura d’un “presidente de gobierno” no crec que ho sigui. Potser se’n sortiran amb unes altres fórmules, encara que els efectes colaterals siguin de lamentar. En resum, molt bé pel MHP Carles Puigdemont. Ens cal un líder.

Per una altra banda, en Josep Blesa fa referència molt encertadament a un element força significatiu del discurs, la connexió ferroviària entre València i Barcelona, posant-la al mateix nivell que les de les grans capitals del continent europeu. I qui vulga entendre … doncs això. Carles Puigdemont ha fet un discurs d’home d’Estat.

Lluís Paloma
Lluís Paloma
06.09.2023  ·  01:34

Diria que Puigdemont ha pres nota i que sap que ara ho ha de fer bé. I que ha tingut temps de rumiar la jugada. Bé. Si de cas, qui m’inquieta és l’ala autonomista de Junts… tot i que sembla tan desautoritzada pels esdeveniments que ja deu saber que calladeta està més maca. Madrid ja no pot fer més que fer el préssec, faci el que faci.
Un detall, això sí: algú sap com fer que a can Politico Europe deixin de mirar-s’ho tot amb ulls de Madrid?

Víctor Torguet
Víctor Torguet
06.09.2023  ·  01:41

Feia molts anys que no veiem un polític català fent política.
Molt bé, de moment, benvolgut MHP Puigdemont.
Quina pena, de moment, tota la resta…
Vegem ara com respon espanya, l’enemic. Molt probablement com ja ha anticipat Puigdemont…

Marc Mateos
Marc Mateos
06.09.2023  ·  01:46

Puigdemont i junts etsan jugant molt bé les cartes.
Si segueixen així i no es desvien amb les martingales que els proposarà la Ñ, estaran en condicions d’aglutinar bona part de l’independentisme.

Xavier Gràcia
Xavier Gràcia
06.09.2023  ·  02:20

Gràcies per aquesta anàlisi. Els articles similars a l’Ara sembla que parlin d’un discurs completament diferent.
El president Puigdemont té tota la meva confiança. Si no se’n surt ell, no sr’n sortirà ningú.

LLUÍS CASTILLO
LLUÍS CASTILLO
06.09.2023  ·  05:52

Un bon anàlisi Editorial. De moment bé, continuem…

JORDI LERMO
JORDI LERMO
06.09.2023  ·  06:00

No és pot dir més clar ni millor….quin tros de President tenim !!!!

Ismael Ros
Ismael Ros
06.09.2023  ·  07:32

Als valencians ens cal un lider com Carles Puigdemont fora del avast del estat espanyol amb el cap lliure del control mental que exerceix sobre els nostres polítics – semblant al síndrome d’Estocolm – tant valencians com catalans i crec que illencs menys , que efectivament semblen titelles al servei de Madrid .

Violant Trepat
Violant Trepat
06.09.2023  ·  07:46

Ha fet més feina aquest Senyor en una estoneta que totes les taules de diàleg d’aquests darrers anys.

Agustí Delgado
Agustí Delgado
06.09.2023  ·  07:48

El marc és internacional i la perspectiva sobrepassa l’àmbit espanyol. Aquesta és la clau.

Carles Blas
Carles Blas
06.09.2023  ·  07:52

Els britànics quan van accedir a la UE van negociar cada detall. El regne d’Espanya va acceptar els tractats tal com venien.

No cal dir que els primers tenen el paper com base de l’acord, I els darrers no tenien cap intenció de respectar els acords firmats.

No són els únics (a incomplir) pero ja diu molt de les maneres de fer.

pep gaya
pep gaya
06.09.2023  ·  07:54

PUIGDEMONT, EL NOSTRE PRESIDENT! Sis anys de Waterloo significa una eternitat de reflexió. El President, serè, concís i alhora exhaustiu, ens ha interpel.lat a tots. Ara a nosaltres ens toca respondre-li amb una presència massiva en la manifestació del 11 de setembre. Tenim un President legítim nascut de les entranyes del poble. Ell ens marca el camí i com sempre nosaltres no el decebrem. Com autèntic líder català ell sí que està capacitat per a dialogar d’igual a igual amb els espanyols. I si aquests rebutgen la seva oferta quedaran més que mai retratats davant del món, però nosaltres persistirem.

Josep Vilà
Josep Vilà
06.09.2023  ·  07:58

Puigdemont és el nostre Churchill.

Núria Cabré
Núria Cabré
06.09.2023  ·  07:59

Gràcies Vicent, per posar ordre a totes les notícies que com ve dius, pasen molt ràpid. De moment, tota la confiança amb el Molt Honorable President Puigdemont. I continuem apretant, des de baix. Per tant: Per La Diada, tots al Carrer!

Josep Fernández
Josep Fernández
06.09.2023  ·  08:02

Crec que en Partal és masa optimiste, jo més aviat m’imagino en Sanchez volguént-nos fer passar gat per llebre en tota la negociació, com ja varen fer en la pretesa desjudialització anterior.

Fernando Oller
Fernando Oller
06.09.2023  ·  08:19

aixo si que es representa a una nacio.endevant.poques paraules que diuen molt.

Pep Agulló
Pep Agulló
06.09.2023  ·  08:36

IMPECABLE, ÇO ÉS POLÍTICA

Puntual, precís en el missatge, carregat de raons : llista d atacs a Catalunya que no s’haurien de produir en una democràcia, proposta d’estat, ressò International, i… El minjancer d’aquesta negociació, autèntic escull per Espanya que Sànchez no creuerà…

Joan Cuscó
Joan Cuscó
06.09.2023  ·  09:16

Votar a Junts demostra que va ser un vot molt útil, respectant el vot abstencionista.
Estic d’acord amb el comentari de Carlos Heredia, 23,50.

xavier solaní
xavier solaní
06.09.2023  ·  09:23

Aquesta és la clau: quan el GAL torturava i matava deien que tot es podia parlar. Ara no. Els fatxes només saben parlar amb tortures i bales. Es situa el PSOE-ERC a aquest nivell? I la UE?

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
06.09.2023  ·  09:28

Tot i el gran discurs del nostre únic MHP Puigdemont, estic convençut de la investidura del Sànchez per Junts a canvi de les promeses de sempre i alguna butaqueta. Tant de bo erri. Tothom al carrer 11-S , que es veu que no importa a alguns.

Albert Miret
Albert Miret
06.09.2023  ·  09:32

Davant d’aquest discurs i de representar-se com a únic i indiscutible president de Catalunya, crec que el Sánchez d’entrada acceptarà totes les premisses, sense ni entendre-les ni llegir-se-les, i com sempre, després vindrà la trampa i el trilerisme més pur, que és la tècnica que domina.
La veritat és que ahir cap espanyol havia entès res de res. Ahir em mirava la Sexta al migdia i em cridaven l’atenció dues coses: la primera era que no ho entenien el significat del que deia el president, i la segona va ser que quan el periodista català Aire els ho va explicar, va reaparèixer immediatament la ràbia furibunda de sempre, va tornar a brillar del tot destapat el seu feixisme exacerbat. Em va semblar molt clar que tenen franques dificultats en entendre el que llegeixen o el que senten. I em va cridar també l’atenció que no són només els polítics els que proclamen l’odi contra Catalunya, sinó que és tota la població la que està banyada d’odi cap als catalans. Per això, crec que el Sánchez primer dirà que sí a tot, sense cap anàlisi, mentre prepara els canons. Cal remarcar l’immens rebuig del Sánchez al mediador que en Puigdemont presenta com a indiscutible per començar a negociar. Sap que si té observadors, qualsevol trampa quedara a la vista de tots i no serà admesa per ningú, desprestigiant-lo encara més, si això és possible. Del paperot d’ERC, més val no parlar-ne perquè és patètic l’intent de colar-se a un tren d’alta velocitat amb les portes tancades.

Jordi Vidal
Jordi Vidal
06.09.2023  ·  09:33

Només caldrà veure com s’ho fa Ñ ara.
Les opcions son tornar a votar, per segurament quedar igual d’empatats i amb mes diputats de junts per esperar-los, o acceptar el camí que ha marcat el President. Tard o aviat tot tornarà al camí.
Si, pot ser el PP ajudarà al Psoe, però això no durà res bo per Ñ, I d’aquí 4 anys, com a molt, tornarem a estar on som ara.
Així doncs, les tres P, i un sac de crispetes per veure com els ñols es destrossen entre ells.
I un apunt, el Gobierno de la Generalidad de Esquerra i tot el partit amb el seu cap (i capdill) desapareguts, TOTS!

Francesc Gilaberte
Francesc Gilaberte
06.09.2023  ·  09:38

Una gran conferència la del nostre MHP Carles Puigdemont. Un discurs clar, ben travat i uns raonaments sòlids i impecables. En definitiva, el discurs d’un cap d’estat.
Em mereix total confiança i té tot el meu suport, tant si hi ha negociació (això voldria dir que es donen les condicions que exigeix el President) com si no hi ha negociació i l’estat espanyol vol repetir eleccions (o donar el govern a la dreta i extrema dreta).
Visca Catalunya Lliure !!*!!

Josep Pasqual Gil
Josep Pasqual Gil
06.09.2023  ·  09:43

Com deiem ahir… Puigdemont torna al moment on, rere proclamar la independència, s’obria al diàleg, que va ser contestat amb el 155. Però a la constitució hi ha altres artícles on es sotmet i accepta el dret internacional. Ara vorem si eren paper mullat. Per cert, la nació integral va de Salses a Guardamar, tot i anar a diferent ritme.

Jordi Nadal
Jordi Nadal
06.09.2023  ·  09:44

Un dels arguments que ens faran servir en contra, és que “no som una colònia, sinó espanyols de ple dret”.

És a dir, que neguen qualsevol nació separada de l’espanyola i que la constitució garanteix els drets de tots els espanyols incloent-hi els catalans.

La trampa és que aquest augment és creïble a l’estranger, mentre que a nosaltres ens veuen com a “quatre gats exaltats”.

Nosaltres hem de justificar que som objecte d’un procés intencionat de substitució lingüística i tracte colonial

Ramon Perera
Ramon Perera
06.09.2023  ·  10:02

Hi ha aspectes de gran categoria en el discurs del president Puigdemont. En voldria destacar quatre que fan joc entre ells.
– Primer es fa reconèixer com a interlocutor vàlid per un membre destacat del govern espanyol [la vicepresidenta].
– I ho fa en un lloc molt significatiu [el Parlament Europeu].
– Fixa les seves condicions no en una reunió privada, ni en un hotel espanyol sinó en un acte públic en un hotel de la capital d’Europa [Brussel·les] atapeït de periodistes de diversos països.
– S’assegura de que si les negaciacions tenen lloc, el tindran amb l’existència d’un “un mecanisme de mediació i de verificació que aporti les garanties del compliment…”.

Espanya té una acreditada capacitat camaleònica de fer-se acceptar per la comunitat internacional. Que, d’altra banda, potser no és tan difícil posat que la política internacional és el regne del cinisme [Partal dixit].
Però no hi ha cap llei de la naturalesa que digui que aquesta capacitat li hagi de servir sempre i aquesta vegada el president Puigdemont els ho ha posat molt difícil.

L’altre ingredient de la reacció no hem deixat de ser mai nosaltres, la gent. A veure si ens anem posant en formació [com el fotons en la llum làser o els dominis elementals en els materials ferromagnètics].

Jaume Vall
Jaume Vall
06.09.2023  ·  10:06

A part de l’editorial molt precís i concís, vull destacar :
“impecable”, N.Coma
“genial” , A. Casacuberta
“si no recula, tindrà el nostre vot”, J.M. Garrido
“gran estadista” M.A. Fita
“nació contra nació”, R.Oró
“karma” J. Benet (jo afegiria, si sembres mediocritat (ERC) és això el que reculls, mentre que si apostes per generositat i ambició d’estadista, també és probable que al final se’t doni la possibilitat d’exercir-les”

i sobre el tema de Politico.eu, que treu en L.Paloma, jo també he estat un pèl decebut perquè sempre afegeixen “illegal” a la paraula “referendum”, tot i això, la resta de l’article és força neutre, i pel lector europeu se li fa clar que en MHP Puigdemont vol solucionar un afer polític amb mirada d’estadista, i amb medis democràtics, és a dir, la conclusió no és pas dolenta per a nosaltres.

(el Molt Poc Honorable President Montilla, elevat al càrrec amb el suport d’ERC, ja ho va dir, “fets, no paraules”, doncs bé, sembla que en Junqueras, la Rovira, en Rufiàn, en Tardà i tota la cúpula no l’hagin fet cas : només retòrica per justificar el seu poc coratge, el seu molt sectarisme)

Berta Carulla
Berta Carulla
06.09.2023  ·  10:17

M’agrada el comentari d’en pep gaya.

El missatge rellevant per a mi és: no hi ha cap solució autonòmica per al conflicte entre Catalunya i España.

Per primera vegada li he sentit al president un discurs en què el subjecte i també l’objecte som Catalunya i la nostra llibertat nacional, i no españa ni el govern de l’autonomia. El MHP Carles Puigdemont ens ha retornat la categoria de ciutadans del món, i no de sotmesos, no de ciutadans de tercera en un estat maltractador, d’arrel feixista.

Gràcies, MHPresident!!

Els primers enemics que hem tingut en aquest procés han estat els mal anomenats “socis” del malaguanyat partit de Junqueras, avui mer gestor de les molles, i una agència de col.locació, col.laboradora de la metròpoli a costa de la dignitat i la pau d’aquest país.

Llavors hi ha els indepes pragmàtics que fan sumes i restes i diuen ‘calla calla que això sortirà car i serà molt costós’, dels quals només arriba menysteniment i malfiança. I aquests no estan dintre de Junts – i si n’hi ha algun, com bé ha dit algú abans, es veuran arrossegats pel corrent. Aquesta és la clau per a nosaltres: ser corrent-. No, el gruix és al PSC i al PDCat.

Llavors hi ha l’esquerra rabiosa internacionalista, inútil i rancorosa, o sigui els Comuns (i alguns dintre de la CUP: cal comptar sempre amb la [im]puresa de la CUP).

I els enfadadets clar, que ‘o independència ara i aquí, o re’, que veuen fantasmes arreu i viuen amb l’alè dels Urkullu al clatell. El discurs ha estat dedicat a tothom i en el tancament ha estat dedicat especialment a ells.

Només a continuació hi ha aquesta españa que no existiria sense haver-nos donat pel sac als Països Catalans, i tots els seus agents ocupant el territori.

Ens cal molt d’art, modèstia i audàcia. I fer dels actes de cada dia activisme.

I alguna cosa més, també, segurament.

PS.Molt ben vista, la connexió entre les dues capitals del país, Barcelona i València!!

Elisa Donadeu
Elisa Donadeu
06.09.2023  ·  10:20

A vegades que passin grans coses sembla imposible, però la paciència i l’atzar les fan possibles. Gràcies President, ni en els meus millors somnis et veia lliure i m’entristia molt, ara tinc esperança, és una passada !!!. Gràcies per ser com ets. Molta sort i estic molt orgullosa de tu.

Joan Arumí
Joan Arumí
06.09.2023  ·  10:21

Potser hem vist el futur cap del SNP català. Ja seria hora de que nomes hi hagués una força potent independentista.

Lluís-Joaquim Rubió
Lluís-Joaquim Rubió
06.09.2023  ·  10:30

josep carles amengual
05.09.2023 · 22:10
Un discurs realista i esperançador.

Però… per què sempre oblidar 1707 (València) i 1715 (Mallorca) -només ha citat 1714 (Barcelona)- i que a partir dels 3 decrets de nova planta la nostra nació fou politicament esquarterada fins ara?
El 1707 i el 1715, al meu parer, qui més l’oblida som la majoria dels valencians i, crec, pel que veig, que també la majoria dels balears. No sé si passa a ses illes, però al País Valencià part del nacionalisme valencià passa molt de puntetes i parla amb la boca molt xicoteta dels Països Catalans (per por o per condescendència) i, de moment, al País Valencià, el nacionalisme ho té molt fotut, si no, mira el resultat de les darreres eleccions autonòmiques; molt semblant, per cert, als de ses illes. Però això no ens ha de fer perdre l’esperança: independitzar una part de territori pot provocar un efecte dominó que al final ens beneficie a tots, perquè, sense el principat, la resta de catalans ho tindrem molt magre per mantenir el lladronici que es practica des de Madrid.

Aleix Gaus
Aleix Gaus
06.09.2023  ·  10:30

Un discurs de un home d´estat seguim endavant

Salvador Aregall
Salvador Aregall
06.09.2023  ·  11:27

Jo sóc un saludable escèptic. En el discurs del president Puigdemont m’hi sento representat, m’hi reconec i és això precisament el que em fa ser escèptic. Dels quatre punts que planteja per iniciar una negociació, atenció, per iniciar-la, n’hi ha dos que em semblen molt difícils de superar per Pedro Sánchez. Darrera la proposta de Puigdemont hi ha molts, moltíssims independentistes -la gran majoria- , que és com dir més de dos milions de catalans, però no sé quants socialistes o quants espanyols tindria darrera el president espanyol en cas d’acceptar aquestes condicions. Sánchez no podrà moure’s gaire si té en contra “els seus” com sembla que pot passar i ja s’insinua que passarà. La creació d’un mecanisme de mediació i superar els límits de la Constitució pels acords i tractats internacionals -signats també per l’estat espanyol- no sembla un menú digerible per l’estat que hem conegut fins fa un mes. En qualsevol cas molt bé pel president català que va cometre l’error de dur-nos (?) a un carreró sense sortida el 2017 però que amb l’exili i el manteniment de la posició ens ha dignificat. Dues reflexions finals: és esperpèntic sentir les declaracions dels ERC’s, ara que estan absolutament fora de joc, volent-se atribuir el mèrit que són els pares de la negociació -Tardà està molt content perquè Puigdemont ha tocat de peus a terra- quan tothom sap que ells no han aconseguit res, més aviat ens han retardat les agulles del rellotge independentista. Queden perfectament retratats en la primera frase del discurs: no sembla que el candidat de la dreta tingui els suports suficients per ser escollit en primera o segona votació. TAMPOC NO ELS TÉ L’ACTUAL PRESIDENT NI EL “BLOC DELS SEUS SOCIS” PARLAMENTARIS DELS DARRES QUATRE ANYS. Per acabar voldria dir a tots aquells còmplices de la negociació buida, aquella que ha servit pels indults, els que ha renegat del carrer, que sense la unilateralitat, sense la confrontació -que ha practicat sense cap dubte l’exili- ara no seriem en aquest moment històric tan dolç, encara que incert.

Secundí Mollà
Secundí Mollà
06.09.2023  ·  11:28

La intervenció del president ha deixat clara la diferència que hi ha entre un polític i un home d’estat.

L’interès que pot tenir la part espanyola a arribar a un pacte va més enllà de la investidura de Pedro Sánchez. En cas de repetició electoral Espanya es pot trobar, si fa no fa, amb la mateixa correlació de forces entre PP i PSOE i un creixement molt considerable de l’opció del president Puigdemont que evidenciï més encara la manca de suports i legitimitat de l’actual Govern. Un govern de la Generalitat massa dòcil que, fent meves les paraules de l’editorial, no té cap paper a fer-hi i està espectacularment fora de joc.

En aquesta situació de repetició electoral, i de repetició de bloqueig, tot fa pensar que l’Estat hauria d’optar pel pacte PP-PSOE. És a dir, el principi de la fi de la farsa del bipartidisme i del Règim del 78.

Amb tot i això, que no és poca cosa, no crec que l’Estat o el propi PSOE opti per cap mena d’acord o pacte, a no ser que el pugui incomplir a plaer. Perquè sempre, i repeteixo sempre, l’opció d’Espanya ha estat allargar tant com ha pogut la seva pròpia agonia.

Rafael Benavent
Rafael Benavent
06.09.2023  ·  11:40

Compartisc amb Josep Carles Amengual: On som el PV, els valencians? Oblidats? No comptem els PPCC… COMPLETS? Crec que ens falta molta pedagogia en favor de tots plegats. Que fan, què feu, nostres respectius polítics?
Respecte al President Puigdemont (estalvie dir “ex” i M.H.) :
– Capacitat ( i seny polític)
– Convenciment (del que procura)
– Voluntat (determinació)
– Altruisme ( apartidista/pel País)

Jaume Riu
Jaume Riu
06.09.2023  ·  12:25

L’AVANTATGE DE PRENDRE LA INICIATIVA
Vint minuts ben aprofitats poden ser determinants per desarmar al contrincant, i es va veure de seguida amb les reaccions viscerals de la portaveu en funcions Isabel Rodríguez, i semblava que abans d’escoltar Puigdemont ja tenia la declaració escrita, a pinyó fix.
Avui es veu el descontrol en els titulars de premsa que ja demostren on hi ha els punts dèbils del regne de Castella, per exemple amb el pànic que els fa, i no ho poden dissimular, per l’exigència de Carles Puigdemont de crear la figura del mediador internacional. Bona feina doncs.
En aquest debat, el govern de la Generalitat no té cap paper a fer-hi i l’autonomisme està espectacularment fora de joc. Bona feina també.
Exigeix el reconeixement definitiu per part espanyola que el marc legal del debat no ha de ser la seva constitució sinó les lleis internacionals. Es troben davant d’una demanda possibilista, i ja hi ha el precedent d’haver-ho admès fa anys en les converses entre el president Torra i el president Sánchez.
Una conferència ben estructurada i breu, sense deixar cap dubte de les intencions de fer un acord històric que canviarà l’estat des dels fonaments, que per altra banda no necessita convèncer ningú per aconseguir avantatges personals ni beneficis de partit polític, té l’avantatge de prendre la iniciativa.
PS. En un moment de la conferència, Puigdemont es refereix al PSOE amb l’eufemisme “progressista” que m’ha fet gràcia.

Joan Royo
Joan Royo
06.09.2023  ·  12:47

I els poca-solta d’ERC s’atreveixen a donar la benvinguda a la negociació de Junts.

Joan Reig
Joan Reig
06.09.2023  ·  13:00

Josep Carles Amengual 22:10
Sí, la data mes important a recodar es la del 25/Abril del 1.707. No debades tenim al Borbó causant de la “nova planta” cap abaix en el museu on va començar tota aquesta desfeta.

Jordi Torres
Jordi Torres
06.09.2023  ·  13:05

Independència negociada? Espanya no pactarà mai un referèndum d’autodeterminació si no és que es veu empesa pels seus creditors internacionals, i arribats a un punt on l’alternativa al referèndum sigui la descomposició total de l’estat. No estem en aquest escenari.

Pedro Sánchez negociarà amb mentides i promeses que no complirà, i si no aconsegueix arribar a un acord repetirà eleccions tantes vegades com calgui o pactarà amb el PP, amb Vox o amb el diable; qualsevol cosa abans que donar-nos mecanismes legals des d’espanya per esdevenir, de nou, un poble lliure.

Partint d’aquesta premissa, que negociar la independència de Catalunya amb espanya és impossible, reconec que l’estratègia del president Puigdemont és molt intel·ligent. Es tracta d’aprofitar l’oportunitat per desgastar l’estat tant com es pugui abans fins i tot de “negociar” oficialment.

El president Puigdemont li treu tot el suc a aquesta avantsala de la negociació en què es troba, conscient que un cop entrats en el teatret negociador (que és on el Sr. Pedro Sánchez, aquest gran tafur vanitós, es troba més còmode) no en sortirà res que no siguin engrunes autonòmiques o falses promeses. A espanya li interessa fer veure que negocia per emblanquinar internacionalment la seva posició clarament antidemocràtica i per tranquil·litzar a Europa. El president fa bé donant-li tota la pompa i cerimònia que pot a aquesta prèvia, duent-la al terreny de l’oficialitat europea i fent-la ressonar per tot el món. Moltes orelles internacionals prendran bona nota de les promeses buides que haurà de fer el Sr. Sánchez si vol asseure’s a la taula i això escurçarà considerablement el seu repertori de mentides disponibles i, segurament, el temps que tindrà abans no hagi de claudicar i repetir eleccions. En qualsevol cas, les seves falsedats tindran les cames molt més curtes en aquest escenari internacional que no pas en qualsevol fosc despatx espanyol.

D’independència negociada, res de res, però ha estat ben jugat pel president. Ara cal veure que farà quan arribin al cap del carrer, que està a la cantonada.

L’amnistia és tota una altra cosa. Em fa l’efecte que la idea d’una amnistia és una fruita que ha anat madurant i que des d’espanya es comença a veure com un mal necessari, tal com va passar amb els indults. La clau de volta és exigir que la repressió política s’acabi en totes les seves formes, tal com ha proposat el president. Veurem.

Tomas Pérez
Tomas Pérez
06.09.2023  ·  13:12

Editorial optimista i bones intencions al detall, motivades pel discurs polític del MHPG basat en el bonisme dels juntets, en la creença que els problemes es poden resoldre a través del diàleg, la solidaritat i la tolerància. Des de el 1-O 2017 a dia d’avui hi ha algú, que es pugui creure que el més gran mentider i triler del regne farà alguna concessió vist el vist aquests anys, sense tornar a enganyar? La resposta el pròxim 19 de setembre de 2023.

Manel Margalef
Manel Margalef
06.09.2023  ·  13:31

ATENCIÓ¡¡¡, Sánchez és com la guineu. Al seu cau la guineu té tres sortides, la que utilitza habitualment per sortir a caçar i les altres dues li serveixen per escapar-se en cas d’estar en perill.

Antoni Cuadrench
Antoni Cuadrench
06.09.2023  ·  13:43

Tots a la Diada del proper 11-S. No podem fallar!
Tot el meu suport a la Via Puigdemont!

Victor Serra
Victor Serra
06.09.2023  ·  13:44

Bé, veurem com acaba. S’ha de tenir en compte que la posició de Junts i de l’independentisme en general, és molt dèbil. I això és culpa nostra ( pels que s’han abstingut) i de la tonteria del partits que han malbaratat el 52% dels vots quan els tenien amb baralles de pati de col.legi. La realitat és que actualment Junts és decissiu per una carambola aritmètica però el PSOE quasi els triplica en escons a Catalunya, lo qual fa difícil legitimar-lo com a representant del desig majoritari de la societat catalana. És el que hi ha.

PEPE PEDREGAL
PEPE PEDREGAL
06.09.2023  ·  14:11

L’11S hem de demostrar una vegada més els qui som els catalans. Si és massiva l’assistència, reforçarem l’independentisme català i també el seu líder MHP Carles Puigdemont.

Paola Polacco
Paola Polacco
06.09.2023  ·  15:14

He tingut temps per reflexionar i per llegir i rellegir el discurs del President, que és queda excel·lent i tot el que podíem esperar. Que Sánchez es negui a acceptar les seves condicions és gairebé donat, però no ho invalida de cap manera. Encara que em mantinc escèptica, no es pot descartar que alguns membres de la
(des)Unió Europea hagin escoltat la roda de premsa i que, al límit!, avui entenguin una mica millor la causa catalana. Però més enllà del que Espanya o la UE puguin extreure o no del discurs del President i potser el més important de tot és que el MHP Puigdemont ha tornat, a tots els catalans que anhelem una Catalunya lliure, bona part de la dignitat que Aragonès, Junqueras i la resta d’aquesta Generalitat colonitzada i al servei de l’Estat ens havia pres, vergonyosament.

Daniel Bautista
Daniel Bautista
06.09.2023  ·  15:36

Tot aixó fa molta pudor a segona transició i amnistía… i com la primera vegada, faràn com que canvien moltes coses per no moure res de res i tornarem a perdre altres 50 anys…

Antoni Sans
Antoni Sans
06.09.2023  ·  15:43

Escriu Rosa
Gràcies Berta Carulla. Molt encertada la descripció de la fauna independentista.
Em pregunto quants dels que ara lloen el MHP fa quatre dies el qüestionaven i es malfiaven de les seves intencions, tot exaltant les grans virtuts de l’abstenció i el vot nul.
Tenim sort que alguns van mantenir-li la confiança i la certesa què, afortunadament, no tots els partits són igual d’incomplidors.

Carles Benito
Carles Benito
06.09.2023  ·  17:45

He dit moltes vegades que no som incondicional de ningú, tampoc de jxc ni de Puigdemont.

Així doncs, des de fora de la incondicionalitat, vull reconèixer la importància i transcendència del gran concert que s’esdevingué ahir sota la batuta del MHP CARLES PUIGDEMONT: amb una posada en escena impecable, amb la coincidència amb la inauguració de l’exposició (inclòs l’efecte crida de la fotografia censurada), amb la capacitat de convocatòria dels mitjans de comunicació d’arreu del món als quals va ser capaç d’explicar, sense avirrir-los, què i qui és l’imperi i, el més important,

QUE LA LLUITA INDEPENDENTISTA ÉS VIVA

(tot remarcant – perquè ja ho havia dit- tot remarcant, implícitament, que l’imperi i els seus agents viuen en la mentida permanent, compulsiva).

Més enllà d’aquest recital de “saber fer” la música era per a tots els públics (grans i petits, és a dir, per a l’imperi i per a la pròpia militància).

Per a l’imperi la deixa enregistrada perquè la puguin escoltar sempre que vulguin, sigui ara, amb presses, o després de repetir eleccions una vegada i una altra, quan fins i tot el pp (i qui sap si el senyor “uve palito”) l’hagen interioritzada.

Quant a les bases i la ciutadania en general jo seria partidari de mantenir viva la idea de la “quarta força” que empengui a mantenir en posició nítidament independentista jxc.

I dic “quarta força” però pens en “tercera força” perquè er(d’?) crec que ha perdut el tren de subsistir tot canviant la direcció del partit (direcció com equip directiu i també en l’altre sentit). Pens que junqueras, políticament, és mort i el corifeu de tragèdia fa un discurs esperpèntic.

Dic això per tal d’explicar que el vot de “quarta o tercera força” no hauria de perjudicar els resultats de jxc perquè jxc hauria d’incrementar el vot amb el dels independentistes que antigament havien votat er(d’?)

Per acabar, amb una demostració de la meva condicionalitat, plantejaria una pregunta:

Serà suficient aquest ÈXIT ACLAPARADOR del MHP CARLES PUIGDEMONT per contrarestar la cacicada del president puigdemont al CONSELL DE LA REPÚBLICA?

Josep Soler
Josep Soler
06.09.2023  ·  20:29

Excel.lent la proposta del nostre MHP Puigdemont.
Sería magnífic poder portar a terme les accions descrites.
Però no m´acabo de refiar de la posició d´en P. Sánchez que si negociés probablement quedaria malament davant de l´espanyolisme de Ñ i possiblement s´hauría acabat la seva carrera política perquè ni els seus li perdonarien que hagués cedit.
Realment no ho tinc gens clar. Però passaran coses…

Anton Alabau
Anton Alabau
06.09.2023  ·  21:12

Bon discurs d’un home d’Estat, un autèntic patriota que mereix ser recolçat pel màxim de catalans a les properes eleccions, que crec que és on anirem a parar.
Si en Sánchez entra al joc de la negociació, serà únicament per l’ambició personal de presidir la Unió Europea.

Josep Antoni Martínez
Josep Antoni Martínez
07.09.2023  ·  10:35

Sí, és més que provable que España s´enfronti per tercera vegada en 7 anys a la repetició d´eleccions, donada la impossibilitat d´acceptació de tot el que ha proposat amb gran enteresa el MHPresident Puigdemont. Si això és així, l´estratègia a usar haurà de passar per com ens defensem de l´enduriment de la repressió, doncs en això SÍ que es posarà d´acord el tetrapartit espanyol (PSOE-PP-VOX-SUMAR), per tal d´acabar de forma definitiva amb l´independentisme i els independentistes. Pot ser el seu darrer projectil i de ben segur, el faran servir. Si ens queda el mínim rastre de SENY, fora bo que ens anéssim reagrupant, deixant enrere aquells apostols que malden per fer impossible l´unitat de les forces independentistes. Que tinguem bona sort.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any