Per què la tipografia de la CUP i la de Junts pel Sí són tan semblants?

El 'lettering', una tècnica per a crear les lletres a mà, es fa servir molt en el disseny gràfic

VilaWeb
Josep Rexach Fumanya
23.09.2015 - 10:59
Actualització: 23.09.2015 - 12:59

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

Durant aquestes darreres setmanes molts usuaris de la xarxa s’han preguntat per què la grafia de la campanya de la CUP i Junts pel Sí s’assemblen tant. Concretament parlem de l’eslògan ‘Governem-nos’ i del nom de Junts pel Sí, que utilitzen un disseny molt semblant. Alguns ho atribuïen a una còpia, a un mateix ús de tipografia o, fins i tot, a un mateix dissenyador gràfic. Res de tot això. La raó és el ‘lettering’, una tècnica per a crear les lletres a mà.

‘La tipografia és mecànica i es fa amb blocs de metall o amb ordinador. En canvi, el “lettering” es fa amb pinzell. No són lletres mecanitzades sinó fetes a mà’, explica Josep Patau, tipògraf de l’empresa de disseny Antaviana. D’aquesta manera, si s’utilitza aquest estil gairebé no veurem mai lletres idèntiques, perquè és molt complicat de reproduir de manera exacta un traç manual. Altra cosa és que l’estil pugui menar a semblances, com és el cas de la CUP i Junts pel Sí.

Aquest estil no és pas cap novetat, sinó una tendència transversal que és moda en el món del disseny gràfic i que s’ha fet servir força en la publicitat. Heus-ne ací uns quants exemples:

Captura de pantalla 2015-09-22 a les 18.42.11
Tres cartells publicitaris: CDC, Estrella Damm i la campanya d’estiu de TV3

‘Són modes i modismes. Quan van venir els ordinadors, la grafia havia de ser complexa, idèntica. Amb l’avenç de la informàtica i quan les tipografies han estat a l’abast de tothom, es valora allò que és diferent i on no hi ha intervingut un ordinador’, diu Patay sobre la tendència a utilitzar com més va més la tècnica del ‘lettering’. Tampoc no creu que sigui un estancament del món del disseny: ‘És una revolució lògica. Quan tot és fred i és mecànic, una lletra a mà hi aporta frescor. Però quan tot sigui fresc, la gent se’n cansarà i buscarà coses més geomètriques.’

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies