El periodista i escriptor Pep Prieto guanya el premi Prudenci Bertrana per ‘Rosita’, una novel·la sobre la memòria de les àvies

  • Els guardons literaris de Girona també reconeixen Laia Llobera, Ramon Solsona i Marta Minguella

VilaWeb
18.06.2025 - 13:39
Actualització: 18.06.2025 - 13:59

El periodista i escriptor Pep Prieto ha guanyat el 58è premi Prudenci Bertrana de novel·la amb l’obra Rosita. Al guardó, dotat de trenta mil euros, hi optaven 142 obres. La novel·la explica la infància d’un nen a la Girona dels anys vuitanta que mira la vida com si fos un film per a entendre què s’amaga darrere la por, la màgia i l’amor incondicional de la seva àvia.

El premi Miquel de Palol de poesia (dotat amb sis mil euros) l’ha guanyat Laia Llobera per l’obra Suar. Proposa un viatge a l’Occitània del segle XII, en què Catalunya enfonsa les arrels i l’univers espiritual. En total, s’hi havien presentat 176 reculls de poesia. El jurat s’ha decantat per Suar perquè “aborda amb vivesa temes com la vida i la mort, el més enllà i la necessitat de transformar la vida dels homes”. El jurat era integrat per Jaume Coll Mariné, Rosa Font Massot, Pere Gimferrer, Anna Gual i Miquel de Palol.

Un altre guardó que s’ha fet públic és el 46è premi Carles Rahola d’assaig (també dotat amb sis mileuros), que se l’ha endut Ramon Solsona per Dones migpartides. Solsona ofereix una mirada renovada i personal sobre un univers poc conegut de la història: les novel·listes catalanes nascudes a cavall dels segles XIX i XX. Aquestes dones van topar, primer, amb les dificultats d’un sistema literari eminentment masculí. Després, amb l’escull de la guerra i la victòria franquista. I, finalment, amb un oblit injust.

El jurat, format per Francesc-Marc Álvaro, Mita Casacuberta, Míriam Díez-Bosch, Joaquim Nadal, Joaquim Maria Puigverd i Josep Lluch, ha triat aquesta obra entre els 34 originals que s’hi van presentar.

Finalment, el 40è Ramon Muntaner de novel·la juvenil l’ha guanyat Marta Minguella per la novel·la Assassina a Higburn. En total hi participaven 39 obres. Minguella s’ha imposat amb un llibre que narra la història de la Freya, una adolescent brillant però inadaptada, que procura esbrinar les raons d’un assassinat que hi ha hagut durant la reunió anual d’empresa en un castell irlandès. El jurat era integrat per Dolors Cabrera, David Cirici, Xavier Gual, Anna Pardos i Patrizia Campana.

La Nit Literària, el 16 de setembre

Els guardons es lliuraran durant la Nit Literària de la Fundació Prudenci Bertrana que es farà el 16 de setembre a l’Auditori de Girona. Durant la nit es faran públics els premis Aurora Bertrana de traducció, el Cerverí de lletra de cançó i el premi Lletra, per a projectes digitals de literatura catalana. Els llibres guanyadors es podran adquirir a les llibreries a partir del 17 de setembre.

VilaWeb fa trenta anys. Ens feu un regal?

Cada dia oferim el diari amb accés obert, perquè volem una societat ben informada i lliure.

Ajudeu-nos a celebrar-ho fent una donació única i sense cap més compromís.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor