El govern espanyol aprova el nou currículum de l’ESO, en què desapareix la filosofia

  • El nou currículum també destaca per permetre als alumnes graduar-se o progressar de curs sense límit de suspensos

VilaWeb
Redacció
29.03.2022 - 15:32
Actualització: 29.03.2022 - 17:32

El govern espanyol ha aprovat el reial decret que estableix el nou currículum per a l’Educació Secundària Obligatòria (ESO), que començarà a implantar-se a primer i tercer a partir del curs vinent, i a segon i quart a partir del curs 2023-2024. El document, que plateja un enfocament competencial menys memorístic, destaca perquè prescindeix completament de l’assignatura de filosofia i renuncia a l’estudi cronològic de la història.

Una proposta polèmica

El decret ha aixecat molta polseguera entre la comunitat educativa, que n’ha demanat la derogació en les mobilitzacions de les darreres setmanes. Una de les grans causes d’indignació és l’eliminació de l’assignatura de filosofia, que se substituirà per matèries de caràcter més pretesament “pràctic”, com ara formació i orientació personal i professional o bé economia i emprenedoria. Els estudiants, així mateix, hauran de cursar almenys un any educació de valors cívics i ètics, que substitueix l’antiga educació per la ciutadania.

Un altre motiu de discòrdia és l’eliminació de l’ensenyament cronològic de la història, que passarà a ser estudiada per blocs temàtics, com ara la desigualtat social, i no a partir d’esdeveniments concrets. El ministeri d’educació espanyol manté que l’actual plantejament cronològic és excessivament academicista, per la qual cosa delega a cada professor la tasca de dirimir què haurien d’estudiar els alumnes.

També ha estat objecte de controvèrsia la desaparició de continguts bàsics en assignatures troncals com ara matemàtiques, on es deixaran d’ensenyar els logaritmes o bé les expressions radicals.

Però segurament el punt més polèmic del nou currículum és que permet als alumnes graduar-se o progressar de curs sense límit de suspensos, un topall que el document prohibeix explícitament a les comunitats d’imposar. Ara, serà la tasca dels professors decidir si l’alumne ha assolit les competències mínimes necessàries per a graduar-se. Amb aquesta mesura, el govern espanyol pretén reduir el percentatge d’abandonament escolar, si bé alguns col·lectius educatius adverteixen que això s’assolirà a costa que els alumnes arribin menys preparats al batxillerat.

Èmfasi en l’orientació acadèmica

El nou currículum prioritza l’orientació acadèmica per tal de prevenir l’abandonament escolar i facilitar l’assoliment dels alumnes. És per això que entre les mesures recollides pel reial decret es troben la recuperació dels programes de diversificació curricular i la reorganització dels cicles formatius de grau bàsic.

En el nou model, els alumnes se sotmetran, en acabar segon i quart, a un consell orientador amb l’objectiu d’ajudar-los a prendre decisions en l’itinerari formatiu. Les decisions sobre la promoció de l’alumnat seran adoptades conjuntament per l’equip docent, tot atenint-se’n al grau de consecució dels objectius acadèmics. El text, a més, preveu que els centres duguin a terme a segon d’ESO una avaluació de les competències adquirides pels alumnes que tindrà caràcter orientador i serà responsabilitat de les administracions educatives.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any