02.03.2025 - 21:40
Com cada any, torna el Mobile World Congress (MWC) a la capital del país. Enguany durant quatre dies, del 3 al 6 de març. Els últims anys el MWC havia estat al centre de la polèmica, ja que col·lectius com ara els taxistes i els treballadors del transport públic aprofitaven un dels grans esdeveniments anuals de Barcelona per fer reclamacions laborals. Tanmateix, el congrés d’enguany es preveu tranquil en aquest front. L’organització espera superar la participació de l’any anterior, que va rebre 101.000 visitants. I ja no es fan les comparacions amb les dades d’assistència pre-pandèmia, els 109.000 participants del 2019, una data que queda massa lluny per a extreure’n conclusions. Enguany el congrés estarà dominat per les marques xineses de telèfons i per la implantació de la intel·ligència artificial als dispositius mòbils. Sense Apple al MWC 2025, com sempre, perquè mai no hi ha assistit, Google destacarà amb la seva IA Gemini als mòbils. L’impacte econòmic per a la ciutat s’estima en uns 550 milions, segons l’organització. Com en tots els congressos anteriors, el català és completament absent del web de l’esdeveniment.
Com arribar-hi
Com és habitual, el MWC 2025 es fa a les instal·lacions de la Fira de Barcelona de la Gran Via de l’Hospitalet de Llobregat. L’organització recomana el transport públic per a atansar-s’hi. Si fem servir el metro, podem baixar a les parades Fira i Europa, de la L9 Sud, i Foc, de la L10. Si optem pels Ferrocarrils de la Generalitat, tenim la parada Europa-Fira, de les línies L8, S3, S4, S8, S9, R5, R50, R6 i R60. Si preferim el bus, tenim les línies H12, V1, 46, 65 i 79 de TMB. L’organització, a més, habilitarà busos llançadora des de la plaça d’Espanya de Barcelona. Els assistents disposen d’un títol gratuït per a moure’s en transport públic durant els dies de l’esdeveniment. El preu de les entrades al MWC van de 899 €, l’opció més bàsica (Exhibition pass), a 4.999 € (VIP pass), passant per 2.199 € que val el Leader’s conference pass.
A banda de superar els 101.000 assistents del 2024, l’organització preveu que hi participin més de 2.700 expositors provinents de 205 països. A l’acte hi assistiran també més de 2.600 periodistes i analistes de tot el món.

Els grans temes d’enguany
Com cada any, l’activitat se centra al voltant d’un seguit de temes. Enguany, el 5G repetirà com a centre d’atenció, amb el títol 5G Inside. El sector espera que s’entri en la següent fase de desplegament (endarrerida en molts països, incloent-hi molts del primer món), fent-la més versàtil, fiable i ubíqua. D’aquesta manera, s’espera que el 5G s’aplicarà a un rang d’aplicacions més ampli, cosa que solucionarà les necessitats d’unes quantes indústries i segments d’usuari. En qualsevol cas, el sector es fixarà en el MWC 2025 en el retorn de les inversions ja fetes a les xarxes 5G, perquè fa anys que es despleguen i cal començar a tenir guanys econòmics.
Un dels altres temes és la connectivitat dels dispositius IoT (internet de les coses, per les sigles en anglès). És a dir, els petits dispositius que es poden connectar a internet, com ara electrodomèstics i sensors de tota mena. Amb l’epígraf Connect X, el sector assegura que en dos anys s’arribarà a 15.000 milions de dispositius IoT connectats, la qual cosa requereix xarxes obertes a les quals es puguin connectar sense configuracions complicades, que siguin sostenibles i segures. Un aspecte important dins aquesta àrea serà la interoperabilitat entre un ecosistema mòbil com més va més complex i els grans actors tecnològics, com ara el núvol, la IA, la robòtica i l’automatització, així com la nova connectivitat satèl·lit, encapçalada per Starlink, de Space X.
La intel·ligència artificial (AI+) serà un dels centres d’atenció. Tot i els titulars de premsa i el potencial revolucionari i de canvi de la intel·ligència artificial generativa, el sector vol posar el focus en aspectes pràctics del seu desplegament i impacte. Es vol explorar l’optimització de la tecnologia i els processos i eines per a accelerar la transformació de la xarxa i del núvol. En el rerefons hi ha la lliçó de DeepSeek, que ha emprat molts menys recursos que els competidors nord-americans. També es fixaran en una interacció més natural de la IA amb les persones, bo i considerant els aspectes ètics i evitant biaixos racistes i ideològics, els quals continuen al centre de la polèmica encara avui dia.

Amb l’explosió de la IA, hi haurà un capítol sobre la reinvenció de les empreses, l’Enterprise Re-invented. Hi ha una convergència entre unes quantes tecnologies crítiques, com ara el 5G, la IA i el núvol, amb la computació quàntica i la informàtica a la perifèria (edge computing). Aquesta és important i consisteix a acostar la computació als usuaris, tot alliberant els grans servidors i reduint la latència (el temps de resposta). Per exemple, l’Apple Intelligence mira d’executar-se dins els dispositius i si aquest no té prou potència, aleshores ho fa als servidors de la companyia al núvol. Que a més es poden situar per diferents continents, sense necessitat d’estar concentrats en un únic lloc. A banda de millorar la privadesa i la velocitat de resposta, també estalvia energia als grans servidors d’IA, que són devoradors d’electricitat. Les empreses que volen oferir serveis d’IA, o integrar-la dins els seus processos interns, hauran de tenir en compte totes aquestes coses.
Un altre capítol es dedicarà als Game Changers, aquelles tecnologies que puguin representar un canvi de les regles de negoci futures. Es tractarà la computació quàntica, que promet de resoldre problemes cent milions de vegades més ràpidament; la realitat augmentada, un salt endavant en la interacció entre humans i màquines; i la intel·ligència artificial, que refà indústries senceres, com ara l’audiovisual.
Finalment, a Our Digital DNA (el nostre ADN digital) es pararà atenció al profund canvi de prioritats que hi ha al món. De l’evolució digital fins a la transformació ecològica, amb l’organització demanant que les empreses se centrin en la sostenibilitat ambiental, la igualtat de gènere i la responsabilitat social. El centre de la polèmica és la persecució de les polítiques de gènere i la diversitat a les xarxes socials, i més serveis digitals, per part de l’administració Trump, amb la col·laboració de destacades figures de Silicon Valley de les principals companyies tecnològiques. El MWC 2025 podria ser, en aquest sentit, una crítica a la deriva preocupant a la qual hem assistit aquestes setmanes i que ha fet augmentar la crispació.

El suport a les empreses emergents i el talent jove
En el marc del MWC 2025 també es faran activitats complementàries. Destaca el 4YFN, orientat a les empreses emergents. El seu objectiu és posar en contacte els emprenedors bo i fent xarxa social i també fer-se conèixer entre potencials fons d’inversió VC, especialitzats en empreses emergents. En el marc del MWC també es desenvoluparà el Talent Arena, orientat a professionals digitals que cerquen d’ampliar els seus coneixements, millorar les seves carreres i explorar noves oportunitats. També se centra, amb capacitat limitada, en estudiants i talents digitals emergents. En aquest sentit, uns dies abans John Hoffman, el conseller delegat de la GSMA, que organitza el MWC, va participar en un acte al Cibernàrium de Barcelona per lliurar 500 entrades a joves estudiants. Va aprofitar-ho per motivar els joves a aprendre habilitats digitals i recalcar que no cal tenir por de la IA, tot contrarestant les veus que preveuen un gran impacte sobre la societat, especialment sobre els llocs de treball, a mesura que es vagi estenent aquesta tecnologia.

Què n’esperen els analistes?
Més enllà d’això, els analistes esperen la nova generació de dispositius mòbils i ordinadors que les grans marques posaran a la venda aviat. En especial dels xinesos de Xiaomi, Redmagic i TLC, però també dels coreans de Samsung i marques com ara Nokia, Nothing i Lenovo. Més enllà dels dispositius, s’espera que Google marqui el congrés amb l’app del seu assistent d’IA Gemini, que ha de transformar els mòbils compatibles en terminals d’intel·ligència artificial. El camí l’ha marcat Apple fa pocs dies amb la presentació del nou mòbil assequible (709 euros), l’iPhone 16e. Tot i ser el model més econòmic de la companyia, està preparat per a l’Apple Intelligence, el gran desafiament de la companyia de la poma per als anys vinents. L’Apple Intelligence hauria d’arribar al nostre país a l’abril, tot i que no s’espera que s’ofereixi en català, si més no d’entrada.
A més, també hi ha gran expectació per les novetats que es presentin en robots, humanoides o no, cotxes connectats i tots els anuncis relacionats amb intel·ligència artificial. Sense oblidar els mòbils i tauletes plegables, dels quals fa anys que se’n parla, però de moment no han tingut una gran sortida. També s’espera l’anunci de nous models lingüístics orientats a llengües de mida mitjana i petita, especialment per a llengües minoritzades i en risc d’extinció. Fa temps que es reclama a les empreses d’IA que posin els recursos lingüístics que han creat per a les llengües grans a disposició de la resta de llengües.
El futur del MWC a Barcelona està garantit fins el 2030, ja que hi ha un contracte signat amb les administracions en què es va acordar d’augmentar les ajudes públiques a l’esdeveniment de 15 milions d’euros a 24. Amb totes aquestes noves tecnologies presentades, especialment l’aplicació lingüística de la IA, esperem que serveixi de cara a nous congressos perquè, com a mínim, l’organització tingui també el web en català, la llengua de la ciutat que els acull.