Fotografia: EFE/Manuel Bruque

Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

El conseller d’Educació, Vicent Marzà, considera que el metre i mig, la màscara i els grups estables de convivència són instruments contra la pandèmia ‘ens acompanyaran tot el curs’ i valora el consens amb tota la comunitat educativa per a un inici de curs segur. En una entrevista amb EFE, Marzà ha explicat que, amb la reorganització dels centres, la reducció d’alumnes a les aules, la contractació extra de professors i monitors de menjador i els protocols llestos, el sistema educatiu està preparat per a començar el curs ‘amb la màxima presencialitat’ i en ‘qualsevol escenari’.

[DIRECTE] Seguiu ací l’última hora del coronavirus

El conseller ha agraït el treball dels pares i mares per a ‘arribar a una solució’ en l’arrencada del curs i els ha demanat que estiguin ‘tranquils’ perquè amb aquests espais segurs es podrà controlar un possible cas per a ‘minimitzar els seus efectes i el contagi als seus companys’.

Ha recordat que la Generalitat ha invertit més de 207 milions d’euros extres a reorganitzar centres, comprar material sanitari i contractar uns 5.000 professors i 3.000 monitors de menjador. A més, ha ressaltat l’aposta per la digitalització, en previsió que ‘la pandèmia vagi a pitjor’. S’han gastat 33 milions d’euros per a comprar 30.000 tauletes amb connexió a internet, llicències i millora de les plataformes perquè tinguin major utilitat i que es puguin fer classes en línia, hi hagi videoconferències i els alumnes ‘segueixin les classes amb el seu horari habitual’ com si fossin a l’aula.

A educació Infantil, Primària i primer d’ESO, els alumnes faran les classes de forma ‘cent per cent presencial’, mentre que a la resta de Secundària i Batxillerat podria ser en ‘dies alterns’ en funció de les necessitats de cada centre. Respecte a l’ús de màscara, ha puntualitzat que serà obligatòria per a tots els professors, excepte els dels grups estables de convivència (bombolles), aquells en els quals és impossible que no hi hagi interacció i mantenir la distància, que serà voluntària.

Ha detallat que per als nens de fins a quart de Primària ‘no és necessària’, com tampoc per als majors ‘sempre que estiguin en el seu pupitre i a metre i mig de distància’, encara que ‘en el moment en què s’aixequin de la cadira per a desplaçar-se dins del centre, hauran de portar màscara’. De totes maneres, Marzà ha dit que es podria obligar al seu ús ‘si així ho determinen les autoritats sanitàries’, els criteris de les quals han prevalgut en la reorganització dels centres i les mesures implantades per a l’inici de curs.

D’altra banda, ha explicat que per a evitar la massificació, l’entrada dels menors als col·legis es farà per diferents accessos i, igual que les sortides i les estades als patis i zones esportives, es farà en horaris escalonats, amb les files que siguin necessàries i sense l’acompanyament dels pares.

Què fer davant de la sospita d’un cas de covid-19

En el cas que hi hagi un alumne amb símptomes compatibles amb la covid-19, el protocol estableix que el seu professor l’acompanyarà als ‘espais covid’ habilitats en els centres per a romandre aïllats i s’avisarà tant a la família com a les autoritats sanitàries, que determinaran els passos a seguir.

Ha avançat que preparen una web on desgranaran el protocol acordat amb Sanitat per a l’inici del curs i que permetrà a professors i pares consultar les preguntes més freqüents i resoldre qualsevol dubte que els pugui sorgir en el dia a dia.

La importància de reaccionar quan apareix el primer símptoma de la covid-19

Consens amb la comunitat educativa

Segons Marzà, al País Valencià han treballat des del primer dia ‘amb connexió’ amb tota la comunitat educativa, des de professors, sindicats, patronal, centres i pares, als qui ha agraït el seu treball ‘ingent’ per a arribar a un acord per a l’inici del curs 2020-21 el 7 de setembre. ‘Això és l’exemple que és possible afrontar la pandèmia des d’un punt de vista unitari i de servei públic, i per això arribem a un consens per al principi de curs amb una organització que dóna resposta als diferents escenaris’, ha dit.

No obstant això, ha avisat que ‘serà un any difícil per molt de consens que tinguem i molts instruments extraordinaris que hàgim mobilitzat’, i ha afegit que, encara que estan ‘preparats’, en algun moment ‘caldrà tancar algun col·legi o una classe presencial d’un grup determinat’.

‘Hem d’acceptar la realitat; és una situació molt complexa i cal donar solucions per a aconseguir equitat i seguretat a les aules’, ha afegit.

Contacte amb altres comunitats autònomes

Marzà està en contacte amb consellers d’altres comunitats autònomes, amb qui ha compartit els seus protocols i solucions, i en la pròxima reunió dels ministres espanyols d’Educació i Sanitat amb les comunitats traslladarà que ‘és importantíssim treballar amb el conjunt de la comunitat educativa, tenir una actitud d’escolta activa i mobilitzar de manera extraordinària més recursos’.

‘Cal col·laborar des de la crítica constructiva, des de la disparitat d’opinions però intentant posar en el centre el que és més important, que els nostres nens i nenes tornin a l’escola, que tinguin un espai segur i puguin continuar aprenent, malgrat aquesta maleïda pandèmia’, ha dit.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any
120€/any
Si encara vols ajudar-nos més, pots fer-te'n com a Protector.

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.