Les màquines de TMB emetran la T-Mobilitat de plàstic a partir del 2027

  • TMB ha obert la licitació d'un pla per renovar entre 290 i 397 màquines amb un cost de 19 milions, pel cap baix

VilaWeb
25.04.2025 - 08:27
Actualització: 25.04.2025 - 11:45

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha obert avui la licitació de la renovació de les màquines de venda de bitllets de la xarxa de metro, que començarà el 2027 i s’allargarà fins al 2028. El projecte, que preveu una inversió mínima de 19 milions d’euros, inclourà la substitució d’entre 290 i 397 aparells repartits en 126 estacions. El nombre final de màquines renovades dependrà del grau de digitalització dels usuaris.

Aquestes noves màquines presentaran millores destacades, especialment pel que fa a l’accessibilitat i a les funcionalitats digitals. Permetran, entre més, fer el pagament amb Bizum i altres sistemes en línia, llegir codis de barres i codis QR, imprimir una factura completa a l’instant i contactar amb el servei d’atenció al client mitjançant videotrucada. També podran emetre directament la T-mobilitat en format de targeta de plàstic, un canvi important tenint en compte que ara cal esperar que arribi per correu postal.

A banda d’aquestes millores, les noves màquines incorporaran opcions de lectura i comprensió més senzilles, ordres de veu adaptades per a usuaris amb discapacitat visual, sortida d’àudio privada i un espai físic més ampli per a persones amb cadira de rodes.

Una licitació flexible segons l’ús que es faci de les màquines

Cristina Güell, directora de serveis corporatius de TMB, ha explicat que l’abast del desplegament dependrà de l’ús efectiu que facin els usuaris de les màquines: “En funció de la digitalització ens anirem marcant un escenari amb més o menys impacte a la xarxa.” La licitació que ha sortit avui és flexible i planteja un mínim de 290 màquines i un màxim de 397. Les màquines actuals tenen entre quinze i vint-i-cinc anys i ja han arribat al final del seu cicle de vida.

El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha destacat que aquesta renovació permetrà d’avançar en la digitalització dels serveis i fer que la compra de bitllets sigui més àgil, especialment gràcies a la integració de la venda directa de bitllets senzills al mateix torn d’accés, tal com ja passa als busos de TMB. Segons que han explicat Flores i Güell, el 37% de les interaccions amb les màquines són precisament per adquirir un bitllet senzill.

Una demanda que no desapareixerà del tot

Tot i la digitalització creixent, els responsables de TMB defensen que les màquines de venda continuaran essent necessàries per a col·lectius que no poden accedir fàcilment a les alternatives digitals. “La demanda per utilitzar les màquines sempre existirà”, han dit, tot assenyalant la persistència de la bretxa digital.

El primer prototip de la nova màquina es rebrà el 2026 i el desplegament començarà l’any següent. Les màquines es repartiran entre les 126 estacions convencionals del metro, però no arribaran a les línies 9 i 10, que funcionen amb un sistema automàtic i disposen d’unes màquines més modernes, instal·lades per l’ens Ifercat.

El contracte inclourà també el manteniment de les màquines durant dos anys. Un cop acabat aquest termini, es tornarà a obrir el procés perquè hi puguin participar altres empreses.

Millores d’ús i personalització del servei

Entre les noves funcions, a banda del pagament amb bizum, destaquen els avisos personalitzats per a l’usuari, com ara notificacions sobre la caducitat imminent d’un títol. També es podrà demanar l’emissió immediata de la T-mobilitat en suport físic, una opció que fins ara no era disponible. L’objectiu, segons que han dit els responsables de TMB, és fer el sistema més àgil, comprensible i útil per a tothom.

Flores ha remarcat que es tracta d’un “projecte important” per a l’empresa i n’ha reivindicat l’aposta per la innovació, la modernització i la millora contínua. També ha destacat que aquesta renovació és una oportunitat per a fer la xarxa més accessible a totes les persones, especialment aquelles amb alguna discapacitat física o intel·lectual.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor