El comunicat de les patronals bancàries Associació Espanyola de Banca (AEB) i Confederació Espanyola de Caixes d’Estalvis (CECA) ha causat les crítiques de tot l’independentisme. La xarxa bull amb missatges d’indignació i de crida al boicot des que es va fer públic el text i l’etiqueta #bonventibancanova s’ha popularitzat després que el cap de llista de la CUP, Antonio Baños, fes servir aquesta frase, ‘bon vent i banca nova’, per a criticar el pronunciament i per a deixar clar que formava part de la campanya per aturar ‘un poble mobilitzat’.

Avui Baños s’ha alegrat de la crida al boicot que córre per la xarxa. ‘Un boicot a la Caixa? Fantàstic’, ‘però millor un boicot a la banca’, ha matisat el candidat aquest dissabte des de l’agència EFE. De fet, Antonio Baños ha assenyalat que la formació està ‘molt contenta’ amb l’anunci de les banques ‘autoexiliant-se’, perquè ‘portem anys desitjant-ho i per fi han entès que sobren’.

El cap de llista de Junts pel Sí, Raül Romeva, s’ha sumat a la crida de la CUP i també ha replicat al comunicat de la patronal bancària amb un contundent ‘bon vent i banca nova’. En un acte on representants del món de la cultura li han donat suport, ha retret al sector bancari que no hagi dit ni una paraula contra els desnonaments i hagi ‘tibat’ perquè la gent ‘patís dia sí i dia també’. Romeva ha criticat que ‘la gran responsable de la crisi’, que ‘no ha respost a les necessitats socials i fins i tot les ha provocat’, ara ‘gosi entrar en campanya amenaçant amb marxar’.

ANC: ‘És un intent de xantatge’

L’ANC considera que el comunicat és un ‘intent de xantatge’ a la societat catalana amb voluntat de ‘generar por i inseguretat’. A més, l’entitat afegeix que aquest posicionament no té base jurídica ni econòmica i es remet a un informe que conclou que una Catalunya independent seria part de la UE i de l’Eurozona, encara que l’estat espanyol s’hi oposés. L’ANC demana als catalans que no donin credibilitat a les ‘amenaces’ que només pretenen ‘espantar injustificadament la població i condicionar la llibertat del seu vot davant el 27-S’.