La relliscada de Mariano Rajoy a Onda Cero sobre la qüestió de les nacionalitats en una Catalunya independent és un dels fets més transcendents de tota la campanya del 27-S. Potser el més transcendent, perquè deixa al descobert una mentida repetida centenars de vegades no únicament per Rajoy, sinó per partits com el PP i Ciutadans, i els mitjans de comunicació espanyols: invalida el mantra ‘no volem deixar de ser catalans, espanyols i europeus’. Però aquests quaranta-cinc segons d’entrevista de Rajoy van passar força desapercebuts a la premsa de Madrid. I si algú els va destacar va mirar de fer-ho d’una manera molt calculada, perquè no fossin percebuts com una derrota discursiva de primer ordre, sinó com una anècdota.

Però avui no hi ha ni rastre de la patinada en les portades dels principals diaris espanyols:

Captura de pantalla 2015-09-23 a les 8.33.39

Captura de pantalla 2015-09-23 a les 8.34.35

Captura de pantalla 2015-09-23 a les 8.34.12

Captura de pantalla 2015-09-23 a les 8.43.06

I, quant als diaris del Principat, només ho trobem a l’Ara i al Punt Avui:

Captura de pantalla 2015-09-23 a les 8.49.44

Captura de pantalla 2015-09-23 a les 8.50.08

Captura de pantalla 2015-09-23 a les 8.51.25

Captura de pantalla 2015-09-23 a les 8.51.57

Vegem-ho. Hi ha mitjans de comunicació espanyols que ni tan sols van destacar la incapacitat de Rajoy per a argumentar que els catalans no podran mantenir la ciutadania espanyola i, per tant, la ciutadania europea, en cas d’independència. És curiós que la web de la cadena on es féu l’entrevista, Onda Cero, ho silenciés. Vegeu la notícia que n’han fet.

Ara, l’entrevistador, Carlos Alsina, sí que va acabar parlant-ne en una entrevista a La Sexta, al programa ‘Al rojo vivo’. Alsina va semblar que hi llevés importància, i es limità a repetir l’argument que exposava Rajoy, segons el qual la llei espanyola impedeix que algú nascut a l’estat espanyol sigui desposseït de la ciutadania espanyola si no ho vol, en cas que se’n vagi a viure a l’estranger.

El cas de La Sexta mereix un esment en aquesta anàlisi. Si bé el programa ‘Al rojo vivo’ dedicava una part destacada de l’anàlisi i la tertúlia política a la relliscada de Rajoy, l’informatiu del migdia (vegeu-lo ací) hi passava de puntetes. No es destacava de cap manera en l’extens sumari, en què sí que es reproduïen unes altres declaracions de Rajoy de l’entrevista a Onda Cero. En el tractament de la notícia sobre l’entrevista, la qüestió de la nacionalitat no apareixia en un primer moment; la informació de campanya continuava amb les amenaces del govern espanyol que la Catalunya independent no podria pagar les pensions, i després recuperaven el fragment de la contradicció de Rajoy sobre la nacionalitat dels catalans en cas d’independència. Però no reproduïen pas el fragment íntegre, rebaixaven la gravetat de la patinada dient que ‘el tema del passaport no queda resolt’ i disculpaven la graponeria de Rajoy amb la frase: ‘Rajoy no vol embolics de paperassa.’ Per cert, que l’informatiu obrí amb les detencions de suposats membres d’ETA a Iparralde, una notícia que va ajudar els grans mitjans espanyols a deixar en un segon pla l’entrevista en què el president espanyol sortia tan mal parat.

La notícia no existeix a l’ABC ni a La Razón
Si ens fixem en alguns diaris, tampoc no veiem cap referència a aquesta part de l’entrevista a Rajoy ni a la notícia que en va fer la web de La Razón ni la de l’ABC, que destacaven en canvi uns altres missatges que Rajoy va deixar anar durant la conversa amb el periodista Carlos Alsina: que treballaria per a bastir una aliança de forces no independentistes al parlament català i que la independència no podia ser legítima ni amb majoria de vots ni d’escons el 27-S. Però la pífia, ni ensumar-la.

En alguns altres diaris i televisions espanyols sí que vam veure que hi apareixia la notícia, però amb unes estratègies de difusió pensades per a donar-hi poca importància: fonamentalment presentant-lo com una anècdota de campanya, com un motiu de befa a la xarxa, situant-lo en seccions més aviat ‘lleugeres’ del corpus informatiu del mitjà… O simplement qualificant la patinada de Rajoy de ‘confusió’ o ‘embolic’ del president.

Això va fer, per exemple, El País, que de bon començament va relegar la notícia a la part més baixa de tota la portada de la web, i emmarcada com a notícia del Huffington Post, amb aquest titular: ‘El “zasca” de Carlos Alsina que ha deixat Rajoy amb aquesta cara‘. Al Huffington Post, és a dir, al diari que difon informació viral, de rumors, d’anècdotes, de coses divertides, etc.

rajoypatinadaelpais

Més tard, quan l’espifiada del president espanyol va anar prenent més volada, El País ho va acabar destacant més amunt en la portada de la web, però dins la secció Verne, la de les coses curioses, extraordinàries, fantàstiques i increïbles del diari. Doncs aquí van situar la notícia de Rajoy, posant-hi el vídeo i titulant-lo ‘Català, espanyol o europeu? L’embolic de Rajoy a l’entrevista amb Carlos Alsina’. I amanint-ho amb un extens recull de piulets de Twitter que van fer befa de la incapacitat del president espanyol de defensar la seva afirmació.

Per tant, en el cas d’El País, el tema existeix, però com si s’hagués entrebancat o hagués dit una cosa inintel·ligible, o una frase de construcció surrealista, que no seria pas la primera vegada. Però l’afer no es presenta en cap moment com res seriós perquè els (e)lectors el tinguin en compte a l’hora de decidir el vot. No, això no; això ja ho trobaran a les pàgines d’informació política.

Com ho fa El Mundo?
El Mundo, en canvi, opta per un tractament diferent de la notícia. A la portada de la web va tenir un tractament força menor; va passar de ser una notícia en una posició poc destacada a migdia a esdevenir, al vespre, un titular molt menut d’una notícia principal, l’escridassada a Rajoy a Reus. El Mundo també parla d’embolic, i no pas de desqualificació d’un dels principals arguments de campanya contra l’independentisme. Diu: ‘Rajoy es fa un embolic a la ràdio: no sap si els catalans continuarien essent espanyols.’

La notícia és breu, es limita a descriure el diàleg entre Rajoy i Alsina i després acaba afegint què diu la constitució i la llei espanyola sobre la pèrdua de la ciutadania espanyola. I queda ben clar, llegint els articles que reprodueix El Mundo: no es pot privar d’aquesta ciutadania cap català que hagi nascut a l’estat espanyol si aquest no ho vol. Així de clar. Una informació que hauria permès al diari de fer un titular diferent, canviant-hi ben poca cosa. Per exemple: ‘Rajoy no sap que els catalans continuarien essent espanyols.’ I encara hi podríem afegir: ‘si volguessin’.

 

Articles anteriors:

El Mundo es comença a espantar i encén l’alarma per al 27-S

El Financial Times dóna categoria de referèndum al 27-S, El Periódico parla d’odi…

Tremolor de cames a Madrid amb el cara a cara Junqueras-Margallo

Els trets a l’aire de la premsa de Madrid; l’aire fresc de France Presse

Ha començat la cadena de titulars que porta a ‘la fi d’un estat’?

El 27-S i la premsa: El País ridiculitza Flix i Iceta fa un ‘xou de Truman’

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb