El feminisme és la revolució més eficaç

«Les dones reclamen un dret de decidir que és alhora global i compacte, i aquesta lliçó impulsa un model de societat respectuós amb la diversitat, que ens resulta absolutament imprescindible a tots»

Vicent Partal
Vicent Partal
07.03.2019 - 20:51
Actualització: 07.03.2019 - 20:41
VilaWeb

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

‘Mira els hòmens!’ El primer consell, diguem-ne, professional de la meua vida el vaig rebre de mon pare. Jo devia tenir aleshores dotze anys o tretze i ell m’explicava com havia de treballar, com havia d’ajudar, en el cafè que la meua família regentava al poble. Aquell ‘mira els hòmens’ avui segurament el diria d’una altra manera: ‘Mira la gent’, per exemple. Però aleshores, a principi dels anys setanta del segle passat, limitar la condició de client a la condició d’home era simplement una expressió exacta. Resultava impensable que cap dona entràs al bar com a client i per tant tot eren homes. Parle, cronològicament, d’un temps que he viscut jo, no pas de la vida en l’edat mitjana. I si ho faig és solament perquè crec que l’anècdota explica perfectament que el feminisme ha estat la revolució més eficaç de totes les revolucions que varen esclatar al segle XX.

Cap revolució contemporània no ha canviat tant la vida de les persones, de totes les persones, com el feminisme. Fins i tot aquells que neguen el valor del feminisme o que se’n consideren contraris viuen en un món diferent i millor gràcies al feminisme. És clar que tot el que s’ha aconseguit fins ara no és prou. És evident que hi ha problemes molt greus que subsisteixen encara arreu del món, amb més o menys intensitat segons la geografia. Alguns, com l’assassinat constant de dones a mans d’homes, són d’una gravetat fora mida i requeriran encara molta feina, per desgràcia segurament durant molts anys. Però, sense perdre de vista en cap moment el camí que cal fer encara, és molt important que el conjunt de la societat assumesca sense cap reserva la importància del feminisme com a vector de canvi social i de millora de les condicions de vida de tothom.

En aquest sentit, el feminisme es destaca per dues coses. Per una banda perquè estatísticament toca de manera directa la meitat de la població, en representa la mirada. Però, per una altra, perquè arriba a tots els camps possibles: de l’activitat econòmica al qüestionament de la sexualitat tradicional, del debat sobre la representació i la paritat a la lluita contra la violència. Les dones reclamen un dret de decidir que és alhora global i compacte, i aquesta lliçó impulsa un model de societat respectuós amb la diversitat, que ens resulta absolutament imprescindible a tots.

En part per això mateix l’extrema dreta fa de la lluita contra el feminisme una prioritat. Els fan por. Temen una societat de dones apoderades que ni accepten cap limitació del que volen ser ni deixen que ningú els dicte de fora estant com han de comportar-se, com han d’actuar o què han d’exigir. I això és així perquè saben els canvis enormes que ha originat aquest moviment i són conscients que s’hi pot reconèixer amb facilitat, des de la pròpia pell, una quantitat immensa de persones. És ben evident que el feminisme, la revolució més eficaç dels segles XX i XXI, pren ara un valor nou, també d’escut contra l’autoritarisme i la tirania.

(Avui VilaWeb s’afegeix a la vaga i, tal com ha fet durant les altres vagues generals, només informarà els lectors del seguiment d’aquesta protesta. Els homes ens encarregarem dels serveis mínims del diari, que avui publica un dossier especial titulat ‘Vaga feminista: la lluita continua’. A conseqüència de la vaga, aquest divendres al vespre els subscriptors no rebran l’edició de VilaWeb Paper.)

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
07.03.2019  ·  22:23

Els qui estan més espantats amb la revolució de les dones són els qui només poden continuar vivint com ho fan amb la societat masclista que es va esmicolant irremeiablement en les darreres dècades. Són fàcils d’identificar. Els qui més s’emprenyen amb qualsevol nova fita que assolisquen les dones. Falta molt i la lluita és terrible, però es guanyarà.

Encarnació Parets
Encarnació Parets
07.03.2019  ·  23:09

“Ze muere er macho, ze muere ejpana” Au, a fer la ma!

jaume vall
jaume vall
07.03.2019  ·  23:53

El millor que pot fer el moviment feminista és acceptar el suport dels homes. Al mateix temps que cal rebutjar el masclisme i la pervivència de la desigualtat, han de fer visible la complicitat amb homes o comunitats que des de l’alteritat, els allarguen la mà per donar-los ajuda. Ni la misoginia ni la misandria han de tenir lloc a la nostra societat. Homes i dones, des de la seva condició d’éssers humans han de col·laborar. Tan fàcil de dir.

Josep Pasqual Gil
Josep Pasqual Gil
08.03.2019  ·  00:39

Tens raó, Vicent. Però ara sorgeixen Rivera i arrimades inventant un feminisme liberal per trencar la unitat de la lluita, I Casado, màster de l’univers carpetovetònic, s’uneix a la causa rere haver-se carregat el crèdit de la universitat espanyola -si més no de la Rey Juan Carlos- i es munta un show particular donant l’esquena a les decoratives dones del seu partit. Un i altre pretenen amb l’Abascal de Varones Obtusos Xenófobos la presidència d’EspaÑa i Portugal el 28A, obtenint milions de vots de persones treballadores i pensionistes espanyoles iluses.

Alexandre Pineda
Alexandre Pineda
08.03.2019  ·  05:22

No faig res més que donar-li la raó a Vicent Partal, camí de la igualtat, el món guanyarà la incorporació real de les dones, establint definitivament el poder paritari en números el 50% per cada gènere, s’assolirà la creativitat de la meitat de la humanitat, que per racisme del mascle per estult suprematisme, tenia menyspreat l’impuls, femení, que té la dona, la biologia reproductiva que ja és un avenç al mascle imperialista. L’església cristiana que s’anomena catòlica (universal). un desastre per els anys 550 en un concili,a, perdó ara no recordo el nom prop de Roma de la localitat va discutir durant tres mesos si la dona tenia ànima, temps perquè amb el vot d’un sol cardenal, va acceptar-se que sí : buf. Sabem que Déu és el primer masclista, el fet de donar a Adam companyia que desitjava amb una costella del mascle va crear la Eva, així va quedar arrelada, per un estúpid sempre més, la dona com a costella de l’home. desficaci descomunal,

Albert Miret
Albert Miret
08.03.2019  ·  08:22

Que les societats més avançades del món ho són perquè ja fa segles que les seves dones en formen part d’igual a igual és d’una evidència tan gran, que només cal viatjar una mica per estar-ne ben segur. En les societats més primitives però, els homes mantenen rabiosament la seva supremacia sobre la dona i quan cal utilitzen la força, per una por cerval a perdre els seus injusts drets i a què la dona el superi no amb la força, però sí amb la intel·ligència. L’estupidesa típica del mascle neci és la de no voler compartir res que pugui amenaçar la prevalença de la seva força bruta, per tant, sobreviu espaordit en relació directa a l’evolució de la societat a la qual pertany i rebutja i ataca qualsevol acostament a la llibertat. El feixisme espanyol, que no és només la ultradreta sinó que és una mostra clara d’una societat primitiva que té por d’evolucionar, continua defensant la força contra la llibertat sense entendre, pobres necis, que és el camí directa al profund esvoranc de la història. El poble que vol aprendre i evolucionar no pot de cap manera prescindir de la meitat de la seva potencialitat intel·lectual. Visca les dones catalanes!

GABRIEL MIR
GABRIEL MIR
08.03.2019  ·  09:01

Qui no es fa valer per si mateix, instaura la por al voltant per predominar. Hi ha cap demostració més evident de manca d’empatia i d’intel..ligència?

Pep Agulló
Pep Agulló
08.03.2019  ·  09:01

CANVIEU-HO (CANVIEM-HO) TOT !

La lluita pels drets de la dona abasta tots els aspectes de la vida, des del públic, social fins al personal. La vaga, d’avui més que necessària. L’acció al carrer, però, no desactivarà els mecanismes de poder tan arrelats a la cultura i la religió d’un món patriarcal. Serà la suma de resistències pels drets humans la que tindrà prou potència pels grans canvis. La revolució de les dones en pot ser el motor. M’agradaria en aquest 8 de març, veure alguna pancarta lila amb:
L l i b e r t a t p r e s o s p o l í t i c s !!! L l i b e r t a t e x i l i a t s !!!

Que el que anomenem feminisme únicament sigui l’adscripció ideològica d’un canvi profund cap a un món més just i lliure.

Com diu un poeta: No vulguem bastir un món diferent a imitació del d’abans…

Agnès Buscart
Agnès Buscart
08.03.2019  ·  09:04

Si miro enrere…com ha viscut la mare, com vivien les àvies…és d’una evidència estrepitosa les imatges canviants de manera de ser i de fer.
I queda tant per fer!
Som-hi tots!

LLIBERTAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Soledat Balaguer
Soledat Balaguer
08.03.2019  ·  10:36

El 1974 vaig començar una col·laboració setmanal a la revista Por Favor. El títol de la meva secció era “El 51’7%”.
Som la majoria de la població, però encara ens queda molt camí per fer. Tinc una cosa molt clara, la revolució serà feminista o no serà.
Només cal que els homes ho tingueu clar.
Nois, ens veiem a les 6 a la mani de Girona. A la plaça de la Independència, evidentment.

Josep Salart
Josep Salart
08.03.2019  ·  12:00

Avui i sempre és el dia de les dones, i aquests dies camino pel Marroc, el de les muntanyes i de la bona gent, el dels gossos que m’acompanyen pel camí demanant un troç de pa. I cada vegada que faig una parada per parlar amb gent que em trobo cuidant ramats, dono sempre una atenció especial a les dones i als nens. Tot i que no poden diferenciar les coses que jo sé, al menys les veig alegres per l’atenció que reben. Als homes, només m’agradaria fer-los entendre què és la velocitat de la llum…

Núria Nadal
Núria Nadal
08.03.2019  ·  14:10

ON SON LES DONES ??????
De once comentaris…….nomes 3 firmats per nom de dona.
Avancem massa a poc apoc.

Josep Maria Martín
Josep Maria Martín
08.03.2019  ·  14:21

La revolució profunda ha de ser feminista.

Però hi ha una gran disfunció que dispersa i fa fugir molts homes joves quan un feminisme culpabilitza TOTS els homes pel sol fet d’haver nascut malauradament mascles.

En dic “feminisme-no-humanista”.

He vist fugir molta gent a causa d’aquest mal que cada dia sembla créixer.

Algú ho havia de dir.
Ho sento!!

Rosa Gispert
Rosa Gispert
08.03.2019  ·  15:24

Núria avancem a voltes i sovint, també retrocedim. Miro al meu voltant les noies joves i les seves parelles i a vegades veig actituds que nosaltres en la nostra joventut reivindicativa (ja passo dels 60) no haguéssim acceptat i en canvi ara fins i tot s’han normalitzat. En l’educació i el tracte diferenciat a nens i nenes. En els vestits i les joguines de “princesa”, en l’assumpció que només elles poden fer bé la criança i les tasques domèstiques.
Per nosaltres el treball va ser la garantia de la independència economica i la llibertat. Per a moltes, ara, és una esclavitud. I en les condicions laborals actuals potser tenen raó.
Malauradament, quan van maldades les dones i els seus drets sempre reben, les primeres, però afortunadament sempre seguim endavant.
Cel.lebro la quantitat de gent jove que hi ha en aquestes manifestacions. També és una cosa generacional i elles i ells estan buscant el seu lloc al mon.

Lluïsa Miret
Lluïsa Miret
08.03.2019  ·  17:08

La majoria de les dones avui a Sabadell al matí érem a la manifestació davant els Jutjats i a la tarda anirem a la mani a la Plaça Marcet.
D’acord amb l’Albert Miret, crec que les societats canvien quan les dones prenen un paper actiu. I per això ara comencem a veure alguns resultats de la lluita que de fa molts anys moltes dones treballadores hem fet.
Fa molt goig veure tanta gent jove als carrers reivindicant la llibertat en el fer de les dones i en general de qui vulgui respectar els drets democràtics.
Tot això ara especialment, ens fa molta falta.

eva salas
eva salas
08.03.2019  ·  18:31

El que jo veig des d’on sóc és que és un anacronisme.

Sí, la revolució serà feminista o no serà. Però hauríem d’afegir: serà animalista o no serà; serà negre o no serà.. etc
Per a mi el gènere és només un efecte del supremacisme. I del capitalisme. I el supremacisme el detenten igual homes que dones -contra altres dones, contra els animals, contra persones que consideren menys capaces oetc- . En tot cas hi ha una educació i una cultura decrèpites. Però us manifestareu un dia i després les perpetuareu. Perquè el mal és el sistema el qual alimentem sense alternativa. El patriarcat que somia en dir a una marroquina unes paraules des del seu paternalisme blanc, oi, benvolgut Josep?

JORDI PIGRAU
JORDI PIGRAU
08.03.2019  ·  20:39

Només cal que els homes ho tingueu clar. Soledat Balaguer, jo No tinc que tenir res clar

La meva dona i la meva filla fan el que volen(faltaria més), però a mi em “marquen” quan no faig les

coses com Elles volen, cosa que a l’inrevés No passa

Totes sou Molt Feministes, però us podeu equivocar igualment. I si no ,mireu les dones que es dediquen a la política Admiro a Indira Ghandi i a Golda Meier, però no puc veure a la Thatcher ni a Marine Le Pen,ni,evidentment, a Inés Arrimades.

La Thatcher va deixar morir a 10 vaguistes de fam de l’IRA(Bobby Sands el primer). Le Pen nega l’Holocauste i Ines Arrimades se n’alegra que hi hagi “sedicioses” a la presó

ENRIC ROIG
ENRIC ROIG
08.03.2019  ·  22:06

Alexandre Pineda: La Biblia la van escriure una bona gent carregada de fé i d’entussiasme pel nou relligament amb un Esser superior i omnipotent (religió) que els oferien uns pescadors i gent de poble (no pas grans sacerdots, ni mestres ni governants). Escrivien segons pensaven i es cominicava la gent del poble, i utilitzaven les imatges i els símbols més significatius de la seva cultura i la seva epoca. Hi ha qui creu que la Biblia (antic i/o nou Testament) son directament inspirats per Deu als autors. Entre els no creients en Jesus de Natzaret molts accepten la Biblia com un compendi de llibres que promouen una visió del mon magistral i pedagògica, igualitària i promotora de progrés i felicitat. El que resulta fora de lloc, penso jo, és que calgui acceptar que Déu va crear el món en set dies (els díes no existíen, si encara no existía l’univers, i molt menys ni els sol ni la terra). Pel mateix motiu ningú que tingui sentit crític es pot creure que després d’Adam, Deu creés Eva a partir d’una costella del “primer home”. No és -utilitzant conceptes de Freud- cap totem la imatge del Deu i els esperits “celestials que ens protegeixen”, ni tampoc cap tabú la creencia de que hem d’acceptar al peu de la lletra els dogmes que ens exigeix una ortodoxia desbocada.

Ignasi Mora
Ignasi Mora
09.03.2019  ·  00:24

D’acord, director, en pràcticament amb tot. Fart, però, que el discurs que exposem siga tan reformista –com es deia fa temps– i que, a més a més, totes les revolucions que inventem siguen d’emociones tan fosques o grises, i tan inútils. a banda de calmadament burocràtiques. I potser és així perquè ja ens va bé viure com i on vivim, i les revoluciones omplen el sac del discurs teòric, d’un racionalisme rígid com un soldat davant del rei o com un capellà ben salat. Tot plegat, d’altra banda, fa badallar (a mi, almenys). ¿A ningú se li passa pel cap que tenim mig país buit, perdut, un desastre, mentre que un percentatge molt alt de joves es dediquen a fer màsters i, en el millor del casos, a adaptar-se a treballs lamentables, com el de cambrer de cap de setmana? ¿Això només dona per a fer més casetes on tancar-se dissabte i diumenge, lamentar-se de l’abandó rural i copiar la ciutat en tots els aspectes en el món rural? ¿No hi ha camp per a una revolució silenciosa i alhora alegre? ¿O a hores d’ara toca esperar la cara de goig de Colomer i el comerç en general, el dia que anuncie que ha aconseguit dur de turisme pròximament 300 milions de “xinos”?

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies