Avui, 25 de juliol, és la data límit ordenada per la titular del jutjat d’Osca perquè la Generalitat informi sobre el pla del trasllat de les quaranta-quatre obres que fa dècades que es conserven al Museu de Lleida. El dia 31 d’aquest mes també s’acaba el termini, segons el mateix jutjat, per a traslladar-les al Monestir de Sixena. Però el Departament de Cultura de la Generalitat ja ha deixat clar que no estava disposat a complir cap d’aquests terminis, i ha recordat que havia interposat dos recursos de reposició, l’un al jutjat número 1 d’Osca i l’altre a l’Audiència d’Osca, contra l’última interlocutòria que n’ordenava el trasllat, i que tots dos encara estaven pendents de resoldre. La Generalitat argumenta que les quaranta-quatre obres que són al Museu de Lleida formen part d’una col·lecció unitària que no es pot separar i estan protegides per la llei catalana de patrimoni.

El conseller de Cultura de la Generalitat, Lluís Puig, diu, en aquest mateix sentit, que confia que els recursos interposats els donin la raó i que treballen amb la tranquil·litat de tenir la raó. El conseller també explica que l’Audiència Provincial d’Osca ha reconegut, per primera vegada, que el Consorci del Museu de Lleida havia d’intervenir en aquest cas perquè era, realment, el propietari de les obres que es reclamaven. Per Puig això és un pas endavant, i espera més pronunciaments favorables a Catalunya abans del 31 de juliol. El nou conseller de Cultura, al·legant el seu nomenament recent, ha demanat més temps a la jutgessa per a estudiar el cas a fons.

Reiterades peticions d’intervenció policial al Museu de Lleida
Un dels temes que ha causat més perplexitat durant tot aquest temps ha estat el de les reiterades peticions públiques i judicials perquè la policia intervingués i s’endugués les quaranta-quatre obres d’art del Museu de Lleida. El primer a demanar que la jutgessa enviés la policia judicial a buscar les obres en litigi va ser l’Ajuntament de Vilanova de Sixena, per mitjà del seu advocat, Jorge Español. Prèviament, la Generalitat havia deixat clar que faria tot el possible per a impedir que les obres sortissin de Catalunya el 25 de juliol de l’any passat.

La segona petició d’intervenció de la policia, la va fer el govern aragonès quan va sol·licitar, al jutjat d’Osca, ‘l’auxili de les forces i cossos de seguretat de l’estat, o qualsevol altra mesura necessària, per a garantir l’execució de la sentència’.

Posteriorment, va ser la consellera d’Educació i Cultura del govern de l’Aragó, Mayte Pérez, qui va recordar que la devolució no havia ‘estat completada’ i que prendria ‘les mesures oportunes’, perquè només havien rebut les obres procedents del MNAC. Assegurava que el seu govern ja havia sol·licitat tot de mesures coercitives, entre les quals, ‘l’enviament de la policia judicial per a requisar les quaranta-quatre peces de Sixena dipositades al Museu Diocesà de Lleida’.

L’historiador d’Osca Juan José Nieto també es va manifestar partidari de la intervenció de la policia, ja que, segons ell, Catalunya no havia dubtat a fer ús de la ‘mà dura’ pel retorn dels anomenats papers de Salamanca. El director del Museu de Lleida, Josep Giralt, ha declarat que els dos temes no eren comparables i que ‘l’enviament de la policia judicial al Museu seria desproporcionat.’

A. Velasco, expert sobre l’art de Sixena: ‘Al final et preguntes si l’interès del govern d’Aragó per les obres és que estiguin a Lleida’

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.