Convoquen una protesta diumenge davant les Corts per demanar presó per a Mazón

  • "El primer pas ja és una realitat. Mazón dimissió. Ara resta el segon: Mazón a la presó", va dir ahir Rosa M. Álvarez

VilaWeb
Cartell de la nova protesta contra Mazón, en aquest cas per demanar que entri a presó. - ACPV
05.11.2025 - 13:27
Actualització: 05.11.2025 - 13:55

Entitats socials han convocat per diumenge 9 de novembre, a les 18.00, una concentració davant les Corts per demanar que el president en funcions de la Generalitat, Carlos Mazón, vagi a la presó per la seva gestió de la gota freda del 29 d’octubre de 2024, que va causar 229 víctimes mortals.

La concentració, organitzada per les mateixes entitats que ja havien convocat les marxes ‘Mazón dimissió’ –ara sota el lema ‘Mazón a presó’–, s’ha anunciat després que Mazón renunciés al càrrec dilluns.

El president en funcions manté l’acta de diputat, de manera que continua essent aforat. La magistrada de Catarroja que instrueix la investigació sobre la gestió de la gota freda investiga dues persones en la causa: l’ex-consellera de Justícia i Interior a 29 d’octubre, Salomé Pradas, i l’ex-número dos Emilio Argüeso. En el marc de la instrucció, i després que l’Audiència espanyola ho ordenés, dilluns va prendre declaració com a testimoni a Maribel Vilaplana, la periodista que aquell dia va dinar amb Mazón en un restaurant.

La renúncia de Mazón, formalitzada per escrit i registrada a les Corts a les 15.24, es va produir pocs dies després de la darrera manifestació pel seu cessament, el 25 d’octubre, que va aplegar 50.000 persones a València, i després del funeral d’estat del 29 d’octubre a la Ciutat de les Arts i les Ciències, on familiars de les víctimes van manifestar el rebuig a la seva assistència.

En les darreres concentracions els convocants van avisar que no deixarien els carrers fins que no s’aconsegueixi justícia i reparació. “Si el nou candidat ha de sortir d’un acord entre PP i Vox, negacionistes del canvi climàtic, no deixarem els carrers”, advertia Beatriu Cardona, portaveu d’Acord Social Valencià.

En la mateixa línia, la presidenta de l’Associació de Víctimes Mortals 29-O, Rosa M. Álvarez, va dir ahir, en la compareixença davant la comissió del congrés espanyol que investiga la gestió de la gota freda: “El primer pas ja és una realitat. Mazón dimissió. Ara resta el segon: Mazón a la presó. Som més a prop.”

obres
actors
  • Carlos Mazón
  • Rosa M. Álvarez
  • Beatriu Cardona
  • Salomé Pradas
  • Argüeso
  • Maribel Vilaplana
  • PSPV
  • Associació de Víctimes Mortals 29-O
  • PP
  • Vox
  • Audiència Nacional
  • Congrés dels Diputats
llocs
  • València
  • Comunitat Valenciana
  • Espanya
  • Corts Valencianes
  • Ciutat de les Arts i les Ciències
esdeveniments
  • Concentració de protesta davant les Corts a les 15:30
  • Dimissió de Carlos Mazón
  • Funeral d'estat del 29 d’octubre de 2024 a la Ciutat de les Arts i les Ciències
temes
  • Política
  • Justícia
  • Medi ambient
subtemes
  • Gota freda
  • Reparació i justícia per a les víctimes
  • Negacionisme climàtic
VilaWeb ja ha explicat com les mobilitzacions per la gestió de la gota freda del 29 d’octubre de 2024, amb 229 morts, han passat de reclamar la dimissió de Carlos Mazón a exigir-ne l’empresonament, amb noves concentracions davant les Corts per protestar contra el seu aforament i la continuïtat com a diputat . En aquest context, la pressió al carrer de les víctimes i dels col·lectius socials es manté viva malgrat la renúncia, amb actes que combinen protesta i homenatge, com les ofrenes de flors blanques i les properes mobilitzacions anunciades a València i Madrid , i amb un calendari de protestes que ja va incloure el Nou d’Octubre davant el Palau de la Generalitat .

Per comprendre millor el rerefons polític i humà d’aquesta demanda de “Mazón a presó”, es poden llegir les paraules de Rosa M. Álvarez al congrés espanyol, que defineix la dimissió com una victòria social però insuficient i insisteix en la necessitat de veritat, justícia i reparació per a les 229 víctimes . Paral·lelament, l’entrevista a Joan Baldoví mostra com l’oposició vincula aquesta crisi a la dependència del PP de Vox i a l’afany de mantenir l’aforament de Mazón , en un escenari en què el relleu del president pot reforçar encara més el pes de l’extrema dreta al País Valencià .

Recomanem

Fer-me'n subscriptor