L’últim crucifix de Napoleó a Santa Helena, a Cervera?

  • En el cinquantenari de la mort de l'arxiver i historiador segarrenc Agustí Duran i Sanpere, en repassem la vida i algunes obres i investigacions curioses

VilaWeb
02.05.2025 - 21:40
Actualització: 02.05.2025 - 21:47

Longwood House
Longwood Hangings, Santa Helena
Mapa a Google

L’Arxiu Nacional de Catalunya (ANC) tenia marcat amb vermell al calendari d’efemèrides d’enguany el 29 d’abril: dimarts es van celebrar els cinquanta anys justos de la mort de l’arxiver, historiador i arqueòleg cerverí Agustí Duran i Sanpere (1887-1975), “una de les grans figures de la cultura catalana al segle XX” i “inspirador de l’actual ANC”. Per mirar de fer conèixer el seu gran paper professional i personal, la Generalitat també va decidir que el 2025 seria l’Any Duran i Sanpere, nascut en el si d’una família benestant amb nombroses propietats a la Segarra.

Per la vinculació familiar amb el dret, el jove Duran també es va decantar per estudiar aquesta carrera a la Universitat de Barcelona, on va formar part de l’anomenada “colla noucentista” al costat de Ramon d’Abadal i de Vinyals, Ramon d’Alòs i Moner, Agustí Calvet, Gaziel, Francesc Martorell i Trabal, Lluís Nicolau d’Olwer, Jordi Rubió i Balaguer i Ferran Valls i Taberner. Entrar en contacte en l’etapa universitària amb aquest grup d’historiadors, bibliotecaris, escriptors i polítics va tenir conseqüències a l’hora d’interessar-se vivament per la cultura i el patrimoni, fins al punt que el 1912, mentre s’incorporava al despatx del pare a Cervera, acceptava alhora el nomenament de l’ajuntament segarrenc com a arxiver municipal.

Començava, així, un full de serveis impressionant en el terreny de l’arxivística, l’arqueologia, la història i la museologia del nostre país: a la dècada del 1910 fou director de l’Arxiu Històric de Cervera, l’antecedent de l’Arxiu Comarcal de la Segarra, i poc després entrà a treballar a l’Oficina de Publicacions Històriques de l’Ajuntament de Barcelona, l’embrió de l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, del qual fou director durant quaranta anys, fins a la jubilació el 1957.

La dècada de 1920 inicià i dirigí les primeres excavacions de la Barcelona romana a la plaça del Rei i uns altres emplaçaments, a més de recuperar, protegir i divulgar el patrimoni monumental i arquitectònic de la ciutat. També tingué un paper important en la creació de l’Escola Massana (1929) i, ja en temps republicans, s’implicà en les polítiques arxivístiques del país: el 1931, amb l’elaboració d’un projecte d’organització dels arxius catalans; i entre 1936 i 1939, com a cap de la Secció d’Arxius del Servei de Patrimoni Històric, Artístic i Científic de la Generalitat de Catalunya.

Amb aquest càrrec, fou l’artífex de la salvaguarda del patrimoni documental català durant la guerra, atès que el 1937, a causa dels bombardaments i la mobilitat dels fronts de batalla, bona part dels arxius catalans foren traslladats per seguretat a Viladrau, la població del Montseny que Duran coneixia molt bé perquè hi passava l’estiu amb la família des de feia uns quants anys. A la fi del conflicte, una vegada superats sense conseqüències tant el procés de depuració funcionarial com el consell de guerra sumaríssim a què el va sotmetre el nou règim franquista, va poder reprendre l’activitat i les responsabilitats al capdavant de l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona. Als anys cinquanta, fou un dels fundadors i el màxim impulsor de les primeres Assemblees d’Estudis Comarcals i, ja jubilat, organitzà el Museu Comarcal de Cervera (1959), que actualment porta el seu nom i té la seu a la casa natal.

La ressenya biogràfica de l’Any Duran i Sanpere també esmenta que, en paral·lel a tota aquesta tasca arxivística i museística, com a historiador s’interessà per nombrosos aspectes de la història de Barcelona i de Cervera, empès per “una curiositat per tot, tant per les coses de casa com per les de fora”, en paraules de la seva filla. Sobre la capital catalana, per exemple, va escriure un llibre singular en una època en què viatjar era més dificultós logísticament, econòmicament i políticament que no pas ara: Viatge al voltant del món seguint el paral·lel de Barcelona (1957). Al pròleg exposava la idea: “Suposant que molts dels nostres possibles lectors duen més aviat una vida reposada, volem oferir-los l’ocasió d’emprendre un viatge no solament platxeriós, sinó també original i fins i tot educatiu. Es tracta de donar la volta al món. […] Serà un viatge tan idealitzat que no exigirà ni desplaçament, ni gestions de passaport, ni despeses d’avió, de vaixell, de ferrocarril ni cap altra mena de locomoció o residència. Diguem-ho tot d’una vegada: es tracta d’un viatge imaginari al voltant del món seguint la ruta assenyalada pels paral·lels que els geògrafs s’agraden de pintar en els globus terrestres.”

I a les primeres pàgines, concretava la proposta: “Ha arribat el dia X i està a punt de sonar l’hora H. Els viatgers s’han concentrat al peu de les Drassanes, en plena avinguda del Marquès del Duero, anomenada amb raó carrer del Paral·lel.” En efecte, la seva ruta imaginada mirava de no separar-se gaire de la línia marcada al mapamundi pel paral·lel de 41 graus i 22 minuts de Barcelona, “la posició que haurem de mantenir tot al llarg del nostre viatge”. Seguint el camí del sol, doncs, va establir catorze jornades o etapes que travessaven Catalunya, l’Aragó i les terres de Castella i Portugal fins a Porto, per saltar l’Atlàntic i continuar la ruta per Nova York, Chicago, San Francisco i Honolulu. De Hawaii passava al Japó, el gran imperi de la Xina, l’Àsia central i Constantinoble, els Dardanels i els Balcans fins a tornar a Barcelona en una original i suggerent versió de la dita “roda el món i torna al Born”.

En tots els capítols, val a dir, l’autor va mirar d’enriquir la narració amb referents nostrats (en l’art i l’arquitectura, la història, la literatura…), “quelcom que reforci la línia del paral·lel en comú”. Així, de Nova York ens parlava de la revista La Llumanera; a Chicago, trobava oportú de recórrer la ciutat en companyia de l’enginyer Rafael Puig i Valls, que hi va ser per l’Exposició Universal de 1893; i de San Francisco i Califòrnia, n’evocava la presència històrica de grans figures com ara Gaspar de Portolà i Pere Fages, fra Juníper Serra i el metge Pau Soler.

A l’Orient Llunyà, ens parlava de l’estada llarga de l’escultor barceloní Eudald Serra i Güell (1911-2002) per terres del Japó i Corea, de l’Atles català de Cresques i de fra Jordà de Catalunya. “I a mesura que ens atansem a la fi del nostre viatge, abunden més les relacions dels països que travessem amb Barcelona; talment, que hem de procurar que la història no ens ofusqui del tot la visió del paisatge que ens envolta”, deia. Ja arribats a les Drassanes del Paral·lel, l’autor concloïa l’exercici amb aquestes paraules: “Ací prenem comiat dels nostres fidels acompanyats. Confessem que no hem pas perdut el temps: hem après quelcom que no sabíem i hem recordat moltes de les coses que teníem oblidades. Tanmateix, sobretot, hem tret el cap a un ample finestral del món.”

Una altra mostra de l’obsessió pels detalls i retalls del passat que movia Duran i Sanpere, en aquest cas centrada en la Cervera natal, és sens dubte la història darrere la peça marcada per ell mateix amb el número de registre 1081 del Museu Comarcal de Cervera. És un crucifix de bronze daurat amb creu i peanya de banús procedent, segons que assegurava Duran i Sanpere en una separata del Boletín Informativo del Centro Comarcal Leridano de 1962, de l’illa de Santa Helena, al bell mig de l’Atlàntic, propietat ni més ni menys que de Napoleó I quan fou obligat pels britànics –arran de la derrota francesa de Waterloo– a exiliar-s’hi del 14 d’octubre de 1815 fins a la seva defunció, el 5 de maig de 1821.

“En morir l’emperador, un servent dit Mr. Arban s’endugué a França uns quants records personals de Napoleó, entre els quals, un rellotge d’or, uns vasos de cristall amb retrats de Napoleó i de Josefina i aquest Sant Crist.” Segons Duran, Arban va conèixer a França una cerverina, Margarida Brach Porta, i quan va quedar vídua tornà a la casa pairal i hi morí, “deixant a la família els objectes que el seu marit havia portat de la llunyana illa de Santa Helena”.

I una mica més: Les úniques dades de la vinculació del santcrist de Cervera amb  Napoleó desterrat a Santa Helena són les que va aportar Agustí Duran i Sanpere a la separata de 1962 i posteriorment al Llibre de Cervera de 1972  (sense tocar-hi ni una coma). Per tant, és quasi tan difícil de contrastar com la pretesa mallorquinitat del llinatge de Napoleó. En efecte, ja fa temps que circula la suposició que la família Bonapart, establerta al segle XIII a Mallorca provinent de l’Aragó, seria darrere dels Bonaparte corsos.

Recomanació: si us interessa de seguir el rastre de la diàspora catalana, consulteu també el portal Petjada Catalana.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Agustí Duran i Sanpere.
Coberta del llibre 'Viatge al voltant del món...' d'Agustí Duran.
Santcrist suposadament pertanyent a Napoleó I. Fotografia: Museu Comarcal de Cervera (MCC 1081)

Què és Com a casa?
Tots els articles
—Suggeriments per a la secció: marti.crespo@partal.cat

VilaWeb fa trenta anys. Ens feu un regal?

Cada dia oferim el diari amb accés obert, perquè volem una societat ben informada i lliure.

Ajudeu-nos a celebrar-ho fent una donació única i sense cap més compromís.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor