Crònica Andreu Barnils

Cinc respostes de la ciència sobre com es pot passar la calor més bé

  • Dutxar-se? Banyar-se? Beure begudes fredes o calentes? El ventilador? Què és més convenient?

VilaWeb
Chloe Brimicombe
16.07.2022 - 21:40
Actualització: 16.07.2022 - 21:48

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Passar massa calor genera malestar, però en casos extrems pot arribar fins i tot a causar la mort. Algunes persones són més vulnerables a la calor. Entre elles destaquen els més grans de 65 anys, els més xics de cinc anys, les dones embarassades, les persones amb problemes de salut com ara malalties cardíaques i mentals i aquells qui treballen a l’aire lliure, que necessiten una protecció addicional quan fa calor. La ciència té respostes a les preguntes que la gent es fa sobre com superar els episodis extrems com els que vivim.

1. Mantingueu-vos frescs amb aigua

Les investigacions han demostrat que ficar els peus en aigua freda és una bona manera de reduir la temperatura corporal central i mantenir els òrgans en funcionament. És una actuació que també ajuda a reduir la inflor dels turmells i els peus.

No obstant això, dutxar-se o banyar-se amb aigua tèbia us refrescarà més ràpidament i és la manera més eficaç de llevar la calor de sobre. 

Tanmateix, no caigueu en la temptació de submergir-vos en aigua gelada, perquè els cops de fred poden ser perillosos. En condicions de sequera extrema, o si hi ha necessitat de conservar l’aigua, cal concentrar-la a refrescar els peus, les mans, el coll i la cara.

2. El ventilador

La brisa refrescant d’un ventilador contra la pell sol resultar agradable, però no sempre refresca. Alerta, perquè els ventiladors poden fer que us sentiu pitjor, en condicions de calor seca i poca humitat, perquè causen deshidratació i malalties per calor.


L’Organització Mundial de la Salut indica que l’ús d’un ventilador amb temperatures superiors als 35 °C no redueix les possibilitats de tenir un cop de calor.

3. Beguda calenta o freda?

És molt important de mantenir-se hidratat i restablir els minerals que perdem quan suem. De mitjana, en condicions de molta calor (per damunt de 30 °C) suem entre tres litres i quatre l’hora i fins a deu litres el dia. 

En períodes curts de temps les begudes calentes augmenten la temperatura central del cos, però indueixen a la sudoració, fet que alhora disminueix la temperatura corporal.

Les begudes fredes i gelades també refresquen, però hom considera que les begudes calentes poden ser lleugerament més eficaces que les fredes. En qualsevol cas, sigui quina sigui la temperatura, beveu molt de líquid.

4. La natació, el bany

Una altra manera de combatre la calor és la natació, banyar-se especialment a la mar o en un riu. Però cal anar amb compte amb el xoc de fred. El més recomanable és submergir lentament el cos dins l’aigua, estar segurs dels vostres límits i capacitats i saber on és segur nedar.

5. Els animals i la calor

Deixar plats d’aigua fresca al jardí o al balcó pot marcar la diferència per als animals salvatges. Els ocells apreciaran el menjar que els poseu en qualsevol època de l’any, però durant l’estiu la terra es pot endurir i dificultar la recerca d’aliments. Les plantes també sofreixen amb la calor. Les podeu ajudar aprenent quan és el millor moment per a regar-les.

I sobretot aneu amb compte amb els animals de companyia. No els deixeu (ni a les persones tampoc) dins els cotxes. És millor passejar els animals al matí o a la tarda, quan el paviment és més fresc.

 

Aquest article ha estat adaptat a partir d’un text aparegut a The Conversation.

The Conversation

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes