CCOO detecta dèficits greus en la mina de Súria i nega que l’accident mortal fos inevitable

  • El sindicat alerta que els factors de risc que van causar l'accident encara hi són

VilaWeb
ACN
07.07.2023 - 14:44
Actualització: 07.07.2023 - 18:01

Comissions Obreres (CCOO) ha detectat “dèficits greus” rere l’accident la mina de Súria d’ICL Iberia el passat 9 de març, sobretot en l’organització del treball i en la comunicació entre els treballadors. Aquesta és una de les conclusions de l’informe que el sindicat ha elaborat sobre l’accident, en què van morir tres persones.

Així, CCOO ha negat que l’accident fos inevitable, com defensa l’empresa, i ha alertat que si no es duen a terme una sèrie de mesures correctores, els factors de risc romandran. Així mateix, el sindicat ha demanat la readmissió immediata del vigilant del torn en què hi va haver l’accident, que va ser suspès de sou i feina setmanes després del succés i el consideren un “cap de turc”.

L’informe propi de CCOO s’ha elaborat sense l’informe i la documentació relativa a l’accident de la direcció d’ICL Iberia. El sindicat denuncia que l’empresa no els l’ha facilitat i considera que, en aquest aspecte, la Direcció General de Mines de la Generalitat tampoc no ha estat a l’altura. El secretari general de la divisió d’Indústria de CCOO, José Antonio Hernández, ha remarcat que consideren que això suposa un incompliment de la llei de recursos laborals. Al seu torn, fonts de l’empresa han defensat en declaracions a l’ACN que l’informe de l’accident ha estat signat pel comitè d’empresa, on hi ha representació de CCOO, de manera que asseguren que el sindicat hi ha tingut accés.

El triple accident va tenir lloc el 9 de març passat i van perdre la vida tres geòlegs de 28, 29 i 31 anys. Tots tres van quedar sepultats per una roca d’1,9 tones que es va desprendre del sostre d’una galeria al Minador 30, a uns 800 metres de profunditat. Les conclusions de l’informe de CCOO s’estructuren en tres grans apartats, que analitzen els dèficits greus, la seguretat de la mina i l’opacitat de l’empresa en la investigació del succés, respectivament. Després de tot, el sindicat ha remarcat que “si no s’actua de forma diligent, seria, rigorosa i transparent” en la investigació i es millora la seguretat de la mina no serà possible evitar a futur nous accidents.

“Dèficits greus” i “sobrecàrrega” de treball

El document indica que hi ha nombrosos dèficits relacionats amb l’organització del treball a la mina del Bages. En primer lloc, apunta que la direcció de l’empresa no garanteix una comunicació real i efectiva entre els diversos empleats (vigilants, caps d’equip i personal tècnic) ni tampoc entre el personal dels diferents torns. Cal recordar que a la mina de Súria hi treballen al voltant de 800 empleats sense tenir en compte els subcontractats, dels quals 600 baixen a les galeries.

En segon lloc, l’informe indica que hi ha una “sobrecàrrega evident” de treball en la figura del vigilant, que considera que és “clau” en la seguretat laboral de la mina. En aquest sentit, el sindicat apunta que “no es garanteix” la revisió dels llocs perillosos a l’inici dels torns de treball i també creu que això pot provocar “errors” de comunicació.

En aquesta línia, sobre la suspensió de sou i feina del vigilant del torn en què hi va haver l’accident, Hernández ha qüestionat aquest divendres en una roda de premsa que l’empresa el desvinculi de l’accident i, al mateix temps, l’aparti del seu lloc poques setmanes després. “És absolutament indecent”, ha dit el secretari general de CCOO Indústria. “Significa culpabilitzar el col·lectiu de vigilants de la mina i no abordar les causes reals del succés”, ha agregat. Fonts d’ICL van admetre que el vigilant en qüestió “va incomplir amb algunes de les seves responsabilitats”, però el van desvincular de l’accident.

“Xantatge” per part d’ICL Iberia

CCOO també ha denunciat que ICL Iberia “prioritza la producció davant de la seguretat”. Els representants del sindicat han explicat que l’empresa química israeliana pressiona permanentment per assolir la producció d’un milió de tones anuals i diu als empleats que si no s’arriba a aquesta quantitat, tancarà la mina. El sindicat també critica que la companyia tampoc hagi dut a terme les inversions necessàries per arribar a aquests nivells de producció.

Fonts d’ICL, per la seva banda, neguen l’acusació. “La nostra prioritat ha estat, és i continuarà sent la seguretat i se seguiran implementant mesures per millorar-la”, han remarcat els representants de l’empresa.

“Opacitat” en l’accés a la informació sobre l’accident

Els representants de CCOO Indústria han denunciat la “falta de transparència” en l’accés la documentació relativa a l’accident per part de la direcció d’ICL Iberia i ha criticat que l’empresa vulgui “crear el seu relat mediàtic” sense “abordar les causes de fons de l’accident”.

Després de tot, el sindicat ha remarcat que per evitar més accidents, l’empresa ha de garantir la participació dels representants dels treballadors, amb un assessorament tècnic i que cal establir una comissió de treball. L’informe de CCOO ha arribat mentre està en marxa un procés judicial, del qual el sindicat no forma part, sobre l’accident.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any