Aragonès insisteix a demanar el traspàs de Rodalia

  • El president ha visitat l'estació de Gavà amb el conseller de Territori i retreu que la ministra Sánchez no hi hagi anat

VilaWeb
El director general de Conservació i Manteniment d'Adif, Ángel Contreras, amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i el conseller de Territori, Juli Fernàndez, a l'estació de Rodalies de Gavà
ACN
08.05.2023 - 16:38
Actualització: 08.05.2023 - 17:36

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, vincula l’avaria de la línia R2 Sud a la manca d’inversions dels diferents governs espanyols, motiu pel qual reclama un cop més el traspàs del servei de Rodalia a la Generalitat. Aragonès ha visitat avui l’estació de Gavà (Baix Llobregat), epicentre de la incidència que ha deixat fora de servei el sistema de comunicacions a la línia. Ho ha fet juntament amb el conseller de Territori, Juli Feràndez, i el director general de Conservació i Manteniment d’Adif, Ángel Contreras. En una atenció als mitjans, ha retret que encara no hi hagi anat la ministra de Transports, Raquel Sánchez, que era la batllessa del municipi abans d’assumir el càrrec del govern espanyol.

Aragonès ha visitat l’emplaçament on es va originar l’avaria tècnica, un punt situat al nord de l’estació, i que va provocar la sobretensió del sistema amb la consegüent caiguda del sistema de comunicacions. De la mateixa manera, ha pogut veure les tasques que l’ens gestor, Adif, està duent a terme per retirar el material malmès, analitzar-lo i substituir-lo per recuperar l’activitat en el menor temps possible.

“Aquest incident s’ha produït fa una setmana, i suposa un caos en el sistema de Rodalies que passa un dia sí, un dia també”, ha retret. En aquest sentit, ha destacat que una visita com la seva amb el conseller de Territori no hauria d’haver estat l’única de caràcter polític: “Lamento que ara com ara la ministra de Transports, Raquel Sánchez, no ho hagi fet, quan ho té al costat mateix de casa”.

Anomalies com aquesta fa que ciutadans d’arreu del país “se sentin tractats com a ciutadans de segona”, ha afegit, en aquest cas concret els de les comarques del Baix Llobregat, el Garraf, el Baix Penedès i el Barcelonès. Aquest tipus d’avaries, ha dit Aragonès, són conseqüència de decisions de caràcter polític: “Portem dècades de manca d’inversió, no és una prioritat política dels governs espanyols, ni els d’abans ni el d’ara”, ha assenyalat.

És per aquest motiu que posa de manifest la necessitat que es pugui gestionar el servei de Rodalies des de Catalunya, una funció per la qual el Govern insisteix un cop i un altre al govern estatal. “Ens fem nostra la veu que hi ha a Catalunya per assumir totes les responsabilitats en l’àmbit ferroviari, estem convençuts que per poc bé que es faci la gestió des d’aquí, es farà millor que la que es fa ara”, ha afegit.

Explicacions tècniques

Aragonès ha rebut les explicacions tècniques de la incidència de la mà del director general de Manteniment i Conservació d’Adif, Ángel Contreras, que ha detallat els punts on va registrar-se l’anomalia i que ha fet caure el sistema de comunicacions. “Es va produir una ruptura per fusió del fil de contacte de la catenària per sobretensió, el cable va caure sobre un senyal que va provocar que es cremessin uns cables i que això arribés a l’enclavament que tenim a Gavà”, ha explicat.

Això va afectar els 8.800 metres de cable que hi ha a l’emplaçament, així com les targetes electròniques, el circuit o les senyalitzacions, mentre que el sistema electrònic s’ha derivat a laboratori per analitzar-ho, i d’entrada es creu que no ha patit danys importants. Mentre això passa, tècnics de l’ens analitzen tots els cables en una carpa instal·lada just al costat de la caseta, per determinar quins són aprofitables i quins han quedat totalment malmesos.

Sobre què va provocar l’avaria, si bé s’havia apuntat inicialment que hauria estat la caiguda d’un llamp, caldrà que l’informe tècnic ho determini. “No és que hagi caigut un llamp a la caseta, aquells dies va ploure a Gavà, i en altres ocasions arreu de l’Estat es produeixen situacions així per situacions com actes vandàlics, però el tema meteorològic ha estat la primera hipòtesi”, apunta Contreras. Com a altres possibles causes podria plantejar-se el pas d’un tren que hagi absorbit més energia de l’habitual, remarca, i d’entrada descarta que es pugui tractar d’un sabotatge o d’un intent de robatori de cable.

De la mateixa manera, ha assegurat que col·laboraran amb la Generalitat, que ha demanat fer el seu propi informe sobre la incidència, com ja fan en altres punts del territori.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any