Notícies

Dissabte  02.08.2014  06:00

Els secrets de l'Etnològic: 'L’exvot'

El museu té una col·lecció variada i desconeguda d’exvots: n’hi ha de fusta, de cera i de metalls nobles

Men?ame
 

Si hi ha una col·lecció al Museu Etnològic de Barcelona que sigui destacable i poc coneguda es la dels exvots. D’una banda hi ha els retaulons - o exvots pintats sobre fusta- i d’altra els exvots de plata o d’or i els de cera.

En la religió catòlica un exvot és un do ofert a Crist, a la Verge o a un Sant en compliment d’una promesa o en record d’un benefici rebut. Fer precs i oferir exvots a Sants, Marededéus i Verges en cas de dificultats extremes era una pràctica habitual a les zones rurals catalanes fins ben entrat el segle XX.

Actualment aquest ritual encara segueix, tot i que amb menor intensitat. Els exvots també han canviat: dels retaulons pintats i amb llegendes explicant uns fets, passant per cames, pits, cors o braços de cera, s’ha passat al casc de moto, la gorra militar, el manillar de bicicleta, les crosses, el vestit de núvia…

Però el sentit de l’exvot ha estat i és sempre el mateix: un testimoni d’agraïment. Actualment encara s’en poden veure en alguns santuaris o ermites del país, fins i tot dels de cera com al Santuari de Falgars. Dels retaulons, al santuari de San Ramón Nonat a la Segarra, n’han creat un museu.

Els exvots pintats sobre fusta que tenim al Museu Etnològic n’hi ha que representen accidents en les tasques agrícoles, altres mostren adults o infants malalts al llit, altres accidents domèstics, accions armades, accidents de viatge tant en vaixell, en tren, a cavall o en carruatges… En total hi ha més de 280 retaulons pintats, 2 quadres a l’oli, una vintena de cera, més de 350 de plata i algun d’or.

Com que els retaulons representen escenes de vida quotidiana, a partir dels elements dibuixats o pintats podem arribar a reconèixer i estudiar el mobiliari de l’època, la indumentària, les eines agrícoles, els edificis, els paisatges… fins i tot els que no duen data es poden arribar a datar, observant aquests elements. Veient la qualitat del dibuix així com el tipus de materials en que estan fets, també podem reconèixer els diferents estatus socials.

Pel que fa a la procedència i l’advocació dels retaulons del museu, una majoria provenen del santuari de Sant Ramón, prop de Cervera, altres son de l’ermita de Sant Muç de Rubí. Alguns provenen de Montserrat, del Santuari de Joncadella al Bages, i d’altres dels que no se’n coneix la procedència. Dels de plata, n’hi ha una bona quantitat que provenen d’Artà, a Mallorca. Pel que fa a la datació n’hi ha des del segle XVII fins al segle XX.

Per acabar desitjo que no necessiteu mai fer cap exvot, tant si sou creients com si no. I si heu de passar exàmens, entrevistes o un mal tràngol... confieu en vosaltres mateixos. Però sempre que pugueu gaudiu d’aquestes obres d’art popular escampades per ermites, esglésies, santuaris i museus de tot Catalunya.

Men?ame