Els EUA poden cancel·lar les aportacions a la UNESCO si accepta Palestina com a membre de ple dret

  • Una llei de fa més de quinze anys imposa una retallada completa del finançament a qualsevol agència de l'ONU si aprova l'entrada dels palestins

VilaWeb

Redacció

24.10.2011 - 17:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La petició de reconeixement de Palestina com a membre de ple dret de l’Organització per l’Educació, la Ciència i la Cultura (UNESCO) torna a xocar amb l’oposició dels Estats Units d’Amèrica, que poden decidir tallar el finançament a l’agència de l’ONU. Una llei nord-americana de fa més de quinze anys imposa cancel·lar completament el finançament de qualsevol agència de les Nacions Unides que accepti Palestina com a membre de ple dret. La UNESCO rep dels EUA el 22% del seu pressupost, uns setanta milions de dòlars l’any, i demà ha de votar en un congrés general si accepta Palestina.

Tant l’administració del president Barack Obama com la UNESCO volen evitar la suspensió del finançament i cerquen desesperadament una solució negociada amb el congrés nord-americà, Palestina i els altres estats membres de la UNESCO per preservar-ne el pressupost. Però la votació demà de l’admissió de Palestina com a membre de ple dret imposa un compte enrere sense gaire marge de maniobra.

El consell executiu de l’organització va recomanar el reconeixement de Palestina

El consell executiu de la UNESCO va recomanar a principi de mes reconèixer Palestina com a estat membre, decisió que ha de prendre amb una majoria de dos tercos el congrés general que comença demà. La majoria dels estats europeus que formen part del consell executiu van votar en contra o es van abstenir.

Es van abstenir Bèlgica, Dinamarca, Eslovàquia, Espanya, França, Grècia, Itàlia i Polònia. Per la seva banda, Alemanya, Letònia i Romania van votar en contra. També es va oposar a l’ingrés de Palestina a l’UNESCO com a estat membre el representant nord-americà. En canvi, quaranta països d’arreu del món van votar a favor i van permetre que l’acceptació quedi ara en mans del congrés general de l’organisme.

Recomanem