Mercè Ibarz

Arxiu
Mercè
Mercè Ibarz
23.05.2020

La pesta interminable: el Tercer Sector. Essencials (7)

Xarxes de suport a barris i pobles, aquestes sí que són xarxes socials. Art de la pandèmia: Brigitte Szenczi

Brigitte Szenczi, 'Le temps retrouvé' (fragment), març-abril 2020. Copyrigth de l’artista.
16.05.2020

Bashevis Singer per als morts i Hedy Lamarr per als vius. Essencials (6)

La pantalla, confessionari i eina reveladora. Art de la pandèmia: Carles Estrada

Carles Estrada, ‘Paisatge confinat’ (detall), abril del 2020. Copyrigth de l’artista.
09.05.2020

El retorn de les modistes. Essencials (5)

I el de Carmelina Sánchez-Cutillas, per fi. L'art de la pandèmia: Maïs

Maïs, 'Impacte 2' (detall), 2 d’abril de 2020. Copyright de l’artista.
25.04.2020

El món d’abans d’ahir. Paraules. Essencials (3)

Dones sense-sostre ni gaire protecció ara, les paraules de Muntadas i unes quantes de la Llengua de la Pandèmia

Muntadas, 'Projecte/Proyecto/Project', Galeria Joan Prats, 2007.
18.04.2020

Bon dia, mitjanit. Dones de fer feina, atur invisible. Essencials (2)

A les cases, als hotels i residències, als pisos turístics, a tota l’ensenyança, als hospitals i ambulatoris. Una novel·la de Jean Rhys, una foto de Toni Catany

'Fent neteja', Feliu Elias (1936).
14.04.2020

Els vells, l’àvia, el padrí, el iaio, la baba. Essencials (1)

Ho són o no ho són? Sobre la vellesa que importa. I el film de Wiseman sobre la biblioteca pública en temps d’exclusió digital

David Hockney, ‘Els meus pares’, 1977 (detall). Tate Britain.
05.04.2020

Dylan en temps de Covid

Amb un record d'Arnau Puig, grafits pandèmics pels carrers, Keith Jarrett i una estrofa de la Szymborska

Berlín, 23 de març de 2020. Fotografia: Artnet.
27.03.2020

Coses que torno a fer

Semàfors, cues, terrats, Carla Bley i ‘Lost In The Stars’, Vivian Gornick, un quadre gairebé desconegut d’Artemisia Gentileschi

Terrat de Barcelona, 24 de març de 2020. Fotografia: Mercè Ibarz.
20.03.2020

Amb la Mina, sis poetes i un quadre

La música rescata i recompon d’una manera que no cal ni explicar ni raonar, potser és allò que els artistes senten abans que ningú

A Lugano, durant l’enregistrament de ‘Mina in Studio’, 2011, de 50 minuts, que l’artista va penjar després a YouTube.
13.03.2020

Com goses espiar-me

No violar ni fer ús de la privacitat de l’altra (ni de l’altre) potser és la base de la civilització entre iguals en les relacions, en totes

Cartell de ‘Isadora’ amb Vanessa Redgrave, film de Karel Reisz, 1968 (fragment).
08.03.2020

Sense elles res no és creïble

Programar, editar, publicar, convocar, posar exemples: t'hi jugues la credibilitat si no hi ha dones

'En el laberint', instal·lació d'Àngels Ribé, 1969-2019 (fotografia: Mercè Ibarz).
28.02.2020

Microtalls diaris de llum, delícies del món rural

Endesa i la Generalitat es veuen obligades a respondre a vint consistoris lleidatans perquè l’elèctrica renovi la xarxa

Portada del ‘Segre’ de dilluns 24-2-20 (fotografia: Mercè Ibarz).
21.02.2020

L'home-museu de les expos 'tutti frutti'

Una bella exposició al Centre del Carme recorda a València l’empremta i el llegat de Carlos Pérez, museògraf, escriptor i pedagog

Un preciós elefant de cartró i més marca la fi de festa de l’expo al Centre del Carme de València sobre Carlos Pérez, l’home-museu (fotografia: Mercè Ibarz).
14.02.2020

Claire Bretécher sempre

La vidriòlica satirista francesa ha copsat els frustrats del 68 i les adolescents des dels anys pop. L'editorial que la va publicar en català faria bé de tornar-hi

Agripina i la besàvia Zonzon, l’adolescent irada i la vella descreguda
07.02.2020

L'assalt a la terra

La protesta pagesa posa damunt la taula una crisi de fa temps a Europa que és econòmica i, sobretot, de civilització

Ribera baixa del Cinca, agost del 2019 (fotografia: Mercè Ibarz).
01.02.2020

Llum de Dolors Bassa

La consellera no es va deixar cap ni una qüestió d’ordre social, laboral, de vida quotidiana, de la diversitat de la ciutadania, afectada pel 155

Dolors Bassa al Parlament, 29 de gener de 2020. Fotografia: Mercè Ibarz.
24.01.2020

Abans d’ara, el món

Tot allò que aquest desastre fa emergir, allò que hem enterrat en els fonaments del present construït sovint a salvatjades, en el millor dels casos amb l’empenta de la gent i prou

Pont del Petroli, Badalona, setembre del 2018 (fotografia: Mercè Ibarz).
18.01.2020

Adeu a tot això

Un passeig i una conversa sobre futuràlgia, la nostàlgia de futurs millors

Poblenou, Barcelona, 14 de gener de 2020 (fotografia: Mercè Ibarz).
11.01.2020

La vida futura, la vida feliç

A partir del 'Diàleg d’un venedor d’almanacs i un passavolant' de l’irònic i punyent Leopardi fa cent anys

Eixample, Barcelona, 8 de gener de 2020. Fotografia: Mercè Ibarz.
03.01.2020

Dies de boira i històries

Passejades i converses per la ribera baixa del Cinca amb el productor que va posar dempeus el cine basc fa quaranta anys

Saidí, 26 de desembre de 2019. Fotografia: Mercè Ibarz.
27.12.2019

Betriu i Rodoreda

A punt de fer els vuitanta i de rebre el Gaudí d’Honor, el cineasta de ‘La plaça del Diamant’ (entre d’altres) ara filma amb el mòbil

Francesc Betriu. Barcelona, 20 de desembre de 2019. Fotografia: Mercè Ibarz.
22.12.2019

Vallcorba

Imatges i memòria d’un editor sens dubte singular i d’una editorial que fa quaranta anys

Barcelona, 15 de desembre de 2019. Fotografia: Mercè Ibarz.
15.12.2019

Fum i gratacels

'Manhatta' (1921), cant cinematogràfic a la ciutat que ensenya a mirar, a advertir en el caos les formes de la vida moderna

Barcelona, 17 de novembre de 2019. Fotografia: Mercè Ibarz.
06.12.2019

A esquerra i a dreta

Sobre el clima i el paisatge quan serveixen per a parlar d'altres coses: el paisatge mediàtic, per exemple

Barcelona, 4 de desembre de 2019 (fotografia: Mercè Ibarz).
30.11.2019

Acció de gràcies

«Agraïm fins l’absència, per tot el bé que ha significat quan era presència»

Barcelona, 26 de novembre de 2019 (fotografia: Mercè Ibarz).