La sortida de vacances d’agost acaba de començar i les cues als controls de seguretat dels aeroports s’intensifiquen. Mentrestant, els treballadors d’Eulen, l’empresa concessionària dels filtres de seguretat de l’aeroport del Prat, han registrat una vaga indefinida al Departament d’Empresa de la Generalitat. Les aturades de vint-i-quatre hores començaran el 14 d’agost i s’afegiran a les aturades parcials que comencen avui i que es repetiran els divendres, els diumenges i els dilluns.

En parlem amb Eugenio Uriol, delegat d’UGT i membre del comitè d’empresa d’Eulen. Entre els treballadors d’Eulen, destaca la presència dels sindicats PROU, SIPSS, GRITA i ABN. En canvi, UGT és minoritària i no té representació al comitè de vaga, tot i que dóna ple suport a la convocatòria de vaga i a les mobilitzacions anunciades pels treballadors.

Aquesta entrevista, però, es va fer ahir a última hora de la tarda, abans que Aena anunciés que convocava una reunió per a avui mateix amb el comitè de vaga i Eulen amb l’objectiu de facilitar la negociació.

—Quines són les principals reivindicacions dels treballadors?
—Que es respectin els temps de descans, que es cobreixin els llocs de feina amb la gent necessària que hi ha d’haver als filtres, que s’aboni el plus de radioscòpia i es formi la gent perquè puguin anar rotant a radioscòpia. Actualment, als filtres on hi hauria d’haver cinc persones n’hi ha tres. És clar, a l’hora de rotar i canviar de lloc, molta gent no pot ocupar-se de radioscòpia perquè no està formada i no té la titulació. Eulen hi ha col·locat gent que no té la formació, aleshores els qui entren han d’estar drets durant tota la jornada i això és cansat. Si a sobre no cobren el plus de radioscòpia i estan sense aire condicionat… I sempre és pel mateix: Aena va retallant els seus pressupostos i Eulen també. Tothom retalla i quan arriben els pics de feina no hi ha gent suficient.

—Assenyaleu Aena com a culpable principal.
—Sí, en altres aeroports on no hi ha Eulen ha passat exactament igual. Al Prat, els problemes ja s’arrosseguen de quan hi havia Prosegur. És clar que Aena n’és la responsable. Abarateix els costos, té màniga ampla, amb les situacions normals de trànsit de passatgers, i no estableix mesures per arreglar les coses que no funcionen. Aleshores, quan hi ha molt de trànsit, arriben les cues. Són càrregues de feina excessives per als treballadors.

—Aquesta setmana, els treballadors no van assistir a la reunió amb la Generalitat. No podria ser útil, la Generalitat, en aquest cas?
—La Generalitat volia fer de mediadora entre els treballadors i Eulen. Però alhora, curiosament, la Generalitat també va demanar la presència d’Aena, per alguna cosa deu ser. Caldria demanar a la Generalitat per què vol que Aena hi sigui. I aleshores sortirien coses a la llum que ara mateix la gent no veu i per això en dóna tota la culpa als treballadors d’Eulen, tot i que és absurd.

—Els problemes no són recents, per què es convoca ara la vaga?
—Són de fa temps i s’agreugen a l’estiu amb les vacances per la càrrega de feina. Hi ha molta gent amb nens en edat escolar que ha fet vacances i molta gent de baixa per depressió i per haver hagut d’estar dreta massa hores. Tot s’ajunta: les vacances, les baixes i la mala planificació del personal. Aena és l’última responsable. Si contractes un càtering i t’arriba en mal estat, n’ets el responsable. Aena és com l’amfitriona d’aquesta festa.

—La solució és que Aena augmenti el pressupost?
—El pressupost i el control. Aena és com un empresari que contracta uns serveis ja d’entrada precaris i que no cobreixen les necessitats. I l’empresa [Eulen] els hi serveix, però hi ha un límit a tot plegat. Evidentment, ningú no treballa gratis.

—Aena diu que, per llei, ells són aliens a qualsevol conflicte entre una empresa i els seus treballadors.
—Però han de controlar que s’apliqui bé el servei. I això ho ha d’exigir a Eulen, no als treballadors.

Que seguin a negociar, doncs, és el primer pas per solucionar el conflicte?
És clar, perquè Aena és la que ha de pressionar Eulen i garantir uns serveis que, pel que han pagat, no es pot complir.

—Té cap utilitat sancionar Eulen, com ha fet Aena?
—No, això és peccata minuta. A més, les sancions són contínues, però són per altres coses. Aena, per altres coses, sí que hi està a sobre i en canvi per la radioscòpia, per exemple, res de res. Si al control hi ha tres persones que han de fer la feina de cinc, a sobre no poden ni anar al lavabo perquè no tenen relleu i no els paguen els plusos…

—Ara s’ha convocat una vaga parcial a partir de divendres i total a partir del 14 d’agost. Això és perquè hi ha esperança que canviï alguna cosa abans d’aquesta data?
—Aquí hi ha una confusió. En primer lloc, ara mateix no es fa vaga, simplement es compleixen fil per randa les normes que té Aena per als filtres. Que jo sàpiga, no hi ha ningú que no hagi anat a treballar encara. D’altra banda, els serveis mínims són molt alts, són del 90%. Això ja està establert i el comitè de vaga ho sap. Per tant, anirà a la vaga el 10% de la plantilla i el 10% dels llocs no estaran coberts perquè la vaga és un dret dels treballadors. Però els serveis mínims són molt alts, dels més alts de totes les feines de l’aeroport.

—Hi ha cap possibilitat que no es respectin els serveis mínims?
—No, no. Això està establert per llei. I, si no es respectessin, crec que el govern hauria d’omplir els filtres amb la Guàrdia Civil. En tot cas, està regulat.

—Aena diu que, si es respecten els serveis mínims, les cues dels usuaris serien com a molt de mitja hora, aproximadament.
—No, no. No ho crec. Personalment, sense tenir les dades exactes, us diria que no és cert. Només la situació que hi havia el juny pel que fa al personal, si hi sumeu l’augment de càrrega de feina, ja deriva en cues.

—Què diríeu a un usuari que hagi de viatjar aquests dies al Prat?
—Que exigeixi els seus drets i, com que Aena és l’última responsable de la situació, que entengui que els treballadors no són els culpables. Tothom té dret de reclamar i treballar segons allò que ha pactat. Que tinguin paciència i, quan perdin un vol, que el reclamin a Aena.

 

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]