El govern espanyol accepta els aclariments sobre el decret de plurilingüisme

  • La conselleria de Vicent Marzà explica que moltes objeccions es resoldran en el decret de currículum que es prepara

VilaWeb
Redacció
04.04.2017 - 08:29
Actualització: 04.04.2017 - 11:31

El Ministeri d’Educació espanyol accepta les explicacions de la conselleria d’Educació Cultura i Esports sobre el decret del plurilingüisme que entrarà en funcionament al País Valencià el curs que ve.

El ministeri havia expressat tot de dubtes i objeccions sobre alguns articles del decret, sobretot els que lligaven l’aprenentatge de l’anglès al de català, perquè ho considerava una discriminació cap a aquells alumnes que optaven per cursar menys hores de català. El govern espanyol va expressar aquests dubtes i crítiques en una carta que va trametre a la conselleria el mes passat. A banda, també els havia verbalitzats el ministre Méndez de Vigo, que es feia ressò de la posició del Partit Popular del País Valencià.

El 29 de març la conselleria va trametre una carta d’aclariment al ministeri i alhora el conseller Vicent Marzà deia al ministre Méndez de Vigo que no s’havia de modificar cap aspecte del decret.

Els dubtes del govern espanyol
El ministeri qüestionava, entre més aspectes, la vinculació de les hores d’anglès a les de català. El ministeri ho considerava un element discriminatori. La conselleria li va respondre que els sis nivells d’educació plurilingüe no discriminen, sinó que representen una oportunitat. A la vegada, informaven que el departament redacta el nou currículum de primària, cosa que permetrà als centres que hagin optat per més proporció de castellà dins el programa plurilingüe, d’augmentar les l’anglès tot aprofitant les hores de lliure configuració.

El ministeri espanyol també presentava objeccions en més qüestions, com ara en qui té la competència per a elegir i avaluar els projectes educatius de cada centre. El decret de plurilingüisme estableix que el Consell Escolar elegeix l’adscripció al nivell de llengua desitjat. El ministeri recorda que això pot afectar les competències del director. La conselleria distingeix entre el projecte educatiu i el projecte lingüístic, que és el que regula del decret.

El nou decret de currículum, previst
Després de felicitar-se perquè el ministeri espanyol hagi entès el funcionament del nou sistema d’aprenentatge valencià, la conselleria dirigida per Vicent Marzà ha explicat que des de fa mesos redacta un nou decret de currículum de primària amb l’objectiu de donar més autonomia als centres quant al desenvolupament de coneixements tenint el compte el context específic de cadascun.

El currículum regula continguts, matèries i distribució horària, i s’havia de modificar per a encabir les hores de competència comunicativa oral que marca el decret de plurilingüisme. A cinquè de primària, per exemple, una d’aquestes hores seria l’àrea de cultura valenciana imposada pel Partit Popular, que ara ha desaparegut.

Quan la conselleria va presentar el decret de plurilingüisme als directors, el mes de novembre passat, ja els va informar de la necessitat de modificar el currículum i les hores de lliure disposició.

La direcció general de Política Educativa diu que el decret de currículum aconseguirà més autonomia per als centres, perquè tindran dues hores i mitja en lloc d’una, en alguns nivells, i això facilitarà que cada centre pugui decidir de potenciar l’anglès en aquestes hores de lliure disposició. També preveu la modificació de les sessions. Fins ara, els centres només podien optar entre sessions d’una hora o de quaranta-cinc minuts, i ara les sessions es comptaran per minuts. Els centres podran decidir-ne la durada.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any