Lluís Calduch: “Eulàlia entronca amb la llibertat que anhelem com a país”

  • L'Esbart Ciutat Comtal representa a l'altar major de la catedral de Barcelona el seu espectacle de música i dansa Eulàlia.

VilaWeb
Gemma Aguilera
05.02.2015 - 12:07

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El muntatge recrea la vida i la passió de la copatrona de Barcelona damunt l’altar major de la Catedral de Barcelona on hi reposen les seves despulles. Eulàlia es representarà els dies 7 i 8 de febrer (a les 20.45h i a les 16.45h respectivament) i l’entrada és gratuïta. Conversem amb el director de l’Esbart i de l’espectacle, Lluís Calduch.

Per tercer any consecutiu, l’Esbart Ciutat Comtal representa Eulàlia, un homenatge al patrimoni social, cultural i religiós de Barcelona. D’on neix la idea?
Aporta una nova visió de la cultura popular i tradicional de Barcelona, i cobreix un buit en la cultura popular i tradicional de la ciutat que vam detectar que existia fa uns deu anys. A partir d’aquí, des de l’Esbart Ciutat Comtal, aprofitant la vocació de l’entitat d’aportar coses noves a la ciutat i el meu aprenentatge personal com a dansaire i com a director de l’Esbart Santa Tecla de Tarragona, vam trobar adient fer algun tipus de moixiganga o de retaule sobre la vida de la nostra patrona, Santa Eulàlia. A partir d’aquí ens vam posar a treballar, i si bé la idea inicial sí que era fer un retaule o una moixiganga, vam acabar fent una aportació nova construint una mena d’òpera que ens permetés explicar una història creant deu quadres que es presenten seguits, amb música, dansa i cor, que a diferència de les altres composicions, no es repeteix la música entre quadre i quadre. I així va néixer Eulàlia.

El naixement però, no ha estat fàcil. Els estudis, el guió, la documentació, l’escenografia i els acords amb la Catedral de Barcelona, tot plegat, set anys de feina…
Certament, ha estat un treball llarg i constant. Primerament, calia que el Bisbat ens obrís les portes, això ja va ser un treball de reunions i d’anar convencent-lo que faríem un treball digne. Paral·lelament, vam fer una feina molt important de documentació del passatge de vida que narrem, i això implica consultar arxius i fer diversos estudis per tal de donar forma a Eulàlia des de tots els punts de vista. I després hi havia la qüestió econòmica, perquè dur aquest espectacle dalt de l’escenari té un cost força elevat: fer la música, el vestuari, l’escenografia, el cor, etc. Afortunadament, la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i la Diputació de Barcelona ens van poder ajudar i vam tirar endavant.

Eulàlia s’ha d’entendre com un espectacle de dansa?
És un espectacle de dansa que representa la vida, la passió i el martiri de la nostra patrona en un escenari espectacular, però no s’entendria sense la música i el cor, i encara menys sense l’escenari en què es representa, no tindria el mateix valor. Mai no s’havia representat un espectacle a la Catedral de Barcelona, i això dóna a Eulàlia una màgia que no podríem pagar amb diners. La santa surt de la seva cripta, puja les escales i explica la seva història! Fora d’aquest context, la peça perdria molta força.

Quins valors transmet Eulàlia?
Fidelitat, fermesa i llibertat. De dones com l’Eulàlia avui en dia en tenim moltes. Les dones de l’Esbart són Eulàlia, perquè també lluiten per aquestes llibertats des de dalt de l’escenari transmetent aquesta passió i glorificació de la nostra santa. Encarna uns valors que la gent que fem cultura popular tenim molt presents i volem preservar. I Eulàlia entronca també amb aquesta llibertat que anhelem com a país. Treballem i ballem per al nostre país, aquesta és la nostra aportació.

Segueix llegint

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any