Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dijous  18.12.2014  06:00

'La consulta del govern valencià és un pas més en el genocidi cultural'

Entrevista a Sílvia Ureña, portaveu de la Plataforma de Trobades Comarcals per l'Educació · Parla sobre la polèmica consulta que el consell farà demà a les famílies valencianes sobre l'opció lingüística a les escoles

Men?ame
 

Manifestacions, tancades a les escoles, acampades davant la conselleria... El curs passat va acabar amb grans protestes de la comunitat educativa valenciana, que fa mesos (i anys) que es manté en peu de guerra. I aquest curs no ha pas començat més tranquil. Les protestes del curs passat no van fer variar ni un mil·límetre els propòsits del govern de reduir el català a les aules; i ara la conselleria d'Educació vol fer una consulta telemàtica als pares en què els demanarà quina opció lingüística escull per al seu fill.

Tota la comunitat educativa en bloc qualifica la consulta de tramposa, poc transparent i perversa. Sílvia Ureña, membre de la plataforma Prou d'Ontinyent i portaveu de la Plataforma de Trobades Comarcals, que aplega grups de pares i mestres, ho diu clar: 'És un nou pas en l'objectiu de la conselleria d'eliminar el valencià a les escoles, un genocidi cultural en tota regla.' Ureña, mare d'una nena escolaritzada en català a Ontinyent, explica que les famílies ja han estat consultades sobre l'opció lingüística en el procés de matriculació, amb un resultat clar: més de dotze mil xiquets no poden estudiar en català tot i haver-ho demanat. I argüeix que el propòsit del govern amb la consulta no és sinó d'usar la llengua, una vegada més, per fer reviscolar un conflicte a través del qual espera obtenir rèdits electorals i dividir la societat i de retruc un fort entramat associatiu que lluita per l'educació pública. 'Aquesta volta no ho aconseguiran', diu, confiada. I fa una crida a les famílies valencianes a no participar a aquesta consulta.

Què fareu demà, respecte de la consulta, les famílies?
—Un dels molts problemes d'aquesta consulta és que no se n'ha informat les famílies. Les escoles no han rebut cap més informació que els cartells i tampoc no saben què han de fer ni què han d'explicar a les famílies. La Trobada de Plataformes Comarcals ha animat les famílies a no participar a la consulta, a no fer-la, perquè considerem que, sobretot, falta informació. Ahir una noia que treballa a la conselleria ens va dir que rebien telefonades des de les escoles preguntant com s'havia d'emplenar l'enquesta i ella no sabia què respondre-hi, perquè tampoc no l'havien informada.

Quin propòsit té el govern valencià amb aquesta consulta?
—És un nou pas en l'objectiu de la conselleria d'eliminar el valencià a les escoles, un genocidi cultural en tota regla. A banda, és una clara estratègia de crear conflicte on no n'hi ha. Les famílies ja trien la preferència lingüística en la pre-matrícula. A més, ara no es parla de res més a la porta de l'escola. S'ha creat confusió. I curiosament dimarts va eixir publicada una nova amenaça d'eliminació d'unitats per al curs vinent. Sabeu quines? No cal que ho diga, oi? Totes en valencià excepte una. Com que estem pendents de la consulta, ningú no ha fet cas del nou arranjament escolar previst, que és un enèsim atac a la llengua.

'Només la conselleria en controla els resultats'

Vist amb la perspectiva dels anys, aquests atacs no s'aturen al País Valencià: decret del plurilingüisme, LOMCE, arranjament escolar amb eliminació d'unitats en català, ara la consulta…
—Exacte, justament és en aquest context que s'ha d'interpretar la consulta. És un pas més dins un tot més ampli: decret de plurilingüisme, LOMCE, eliminació d'unitats, llei dels signes d'identitat, ara la consulta i es preveu que el pas següent serà l'eliminació de més unitats. És tot un pla per a reduir el valencià al més pur folclore, reduir el valencià a l'escola eliminant unitats en la nostra llengua i limitant-ne l'oferta. I en aquest context cal recordar també l'eliminació de TV3, RTVV i Catalunya Ràdio.

El curs va acabar molt mogut, amb tancades, acampades… El govern ha volgut presentar la consulta com una mena de resposta a la mobilització del curs passat?

—Tot allò que envolta la conselleria i el govern del PP és pervers. Sempre tenen una carta amagada... I amb la consulta hi ha trampa. No és vinculant, de manera que s'asseguren que si el 90% vol valencià, no publiquen els resultats i en pau. Ara, si el resultat ix com volen ells, i tant que serà vinculant! A més, la consulta és telemàtica. Ningú no pot saber quanta gent hi participa, quants voten què… No hi ha cap mecanisme de control excepte la mateixa conselleria. Només la conselleria en controla els resultats. Imagineu-vos, pot fer-ne allò que vulga i ja ha quedat prou clar què vol la conselleria.

'Més de dotze mil alumnes no s'han pogut matricular en valencià enguany tot i haver-ho demanat'

Dèieu que les famílies ja han estat consultades en la pre-matrícula sobre la llengua. Com?
—Sí, en la pre-matrícula els pares trien l'opció lingüística per als seus fills. I d'això sí que hi ha resultats clars: més de dotze mil alumnes no s'han pogut matricular en valencià enguany tot i haver-ho demanat, per falta d'oferta. I, no obstant això, s'han eliminat unitats en valencià tant a Castelló com a València i Alacant. És molt fort: la conselleria no fa absolutament res per complir la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià, que el mes passat va fer trenta-un anys. En trenta-un anys, només un 29% de l'alumnat rep l'educació en valencià. I un incís: per iniciativa de Castelló per la Llengua es va portar als plenaris dels ajuntaments una declaració institucional amb motiu de la commemoració dels trenta-un anys de la Llei d'Ús. És molt molt curiós i absolutament definitori: la declaració és una simple demanda a la Generalitat perquè complesca la Llei d'Ús. Molt simple: compliu la llei. Als ajuntaments on s'ha portat la declaració el PP s'ha abstingut. S'abstenen de complir la llei. Així de clar. 

Parlant de lleis, Escola Valenciana diu que aquesta consulta vulnera la llei de protecció de dades…
—Sí, es vulnera un article de la Llei Orgànica de Protecció de Dades (LOPD) perquè demanen dades personals per a un fitxer que no ha estat autoritzat per l'Agència Espanyola de Protecció de Dades. A banda, si la consulta ja és una trampa, cal dir que inclou una pregunta amb molta trampa, que és quina és la llengua habitual de l'alumne fora de l'escola.

'Que no ens vinga ara la senyora Catalá dient-nos que té en compte l'opinió de les famílies: ni compleix la llei ni escolta les famílies'

Es demana quina és la llengua de l'estudiant fora de l'escola?
—Sí, i només dóna dues opcions: valencià i castellà. Això és absurd. La meua filla, sense anar més lluny, és bilingüe. Igual que la resta de companys i companyes de l'escola. L'alumnat de les escoles en valencià és bilingüe al cent per cent. No es pot dir això mateix de l'alumnat dels programes en castellà. Per què no publiquen això? Per què no demanen si els alumnes són bilingües? Ja et responc jo: perquè la diferència és abismal. Tot xiquet o xiqueta que estudia en valencià acaba els seus estudis amb el mateix grau de competència lingüística en valencià que en castellà, com marca la Llei d'Ús i l'estatut. No podem dir això mateix dels xiquets i xiquetes que estudien en castellà. No tenen la mateixa competència lingüística.

El govern ha arribat a insinuar que els pares que van contra la consulta no volen participar en les decisions sobre l'educació dels seus fills…

—Nosaltres, els pares i les mares, volem més participació, però no amb consultes trampa! Demanem justament més participació de les famílies en les escoles, des de les AMPA o amb activitats promogudes de les escoles. Aquesta és l'educació que volem compartir. Creant comunitat educativa, cosa que s'ha fet des de la participació dels pares i mares i no per voluntat ni col·laboració de la conselleria. Per cert, la LOMCE imposada per Wert lleva tot el poder de decisió a les AMPA, de manera que no ens vinga ara la senyora Catalá dient-nos que té en compte l'opinió de les famílies: ni compleix la llei ni escolta les famílies quan decideixen (quan toca, a principi de curs). I, a sobre, amb la LOMCE, es nega la participació dels pares i mares a l'escola a través de les AMPA. Qui vol enganyar?

'Una vegada més volen tornar-nos a dividir, però no han entès encara que ja estem per sobre de tot això, gràcies a les tancades, les plataformes, l'acampada...'

Enllaçats per la Llengua lamenta que es pregunti per la llengua, qüestió sobre la qual ja se sap l'opinió de les famílies, i no sobre el districte únic, l'eliminació d'unitats, els mòduls pre-fabircats, etc.
—La lluita contra tot això ens uneix. I això, per tant, no els interessa. Els interessa només allò que ens pot separar: la llengua. Volen fer reviscolar el conflicte. Ara pregunten sobre la llengua però és que, arribats a aquest punt, ja m'estranya que no pregunten sobre la bandera, de veritat. El PP, quan no té on agafar-se sempre fa igual: tornem a la Batalla de València... Blau sí, blau no a la senyera, valencià no és català, etc. Però passa que hem arribat a un punt, per fi, en què la gent té absolutament acceptada la unitat de la llengua i n'està farta, d'això. I amb tota la crisi econòmica, la gent no està per a discutir sobre el blau a la senyera. Hi ha molts més problemes de fons. El sistema educatiu trontolla. I el valencià, si no ens espavilem i els fem fora, és en perill d'extinció. Per això també s'han tret de la màniga la nova llei dels signes d'identitat. Un llei, per cert, amb la qual s'han quedat sols perquè és d'una absurditat absoluta.

Tot plegat és una estratègia política perquè hi ha eleccions a la vista?
—Sí, una vegada més volen tornar-nos a dividir, però no han entès encara que ja estem per sobre de tot això. Gràcies a les tancades, el naixement de les plataformes i la Trobada de Plataformes Comarcals, l'acampada... Tot ha estat motiu per a crear un teixit de lluita molt fort i ben unit. I us assegure que en tot aquest temps, ningú, ningú, no ha posat en dubte qüestions de llengua. Volem una educació de qualitat i això requereix l'eliminació real de mòduls (fent les escoles de rajoles i no eliminant escoles, com fan), educant des de la diversitat, des de la riquesa lingüística... Buf, hi ha tantes coses per les quals lluitar! Però estic segura que tot això canviarà. I serà aviat. Ho aconseguirem.

Men?ame