Com podem sortir primers a Google?

  • El consultor informàtic Joan Jofra ens ofereix cada setmana consells i solucions

VilaWeb
Joan Jofra
29.11.2014 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Actualment queda demostrat que no val ésser el millor, s’ha d’ésser el primer. I en qüestió de velocitat res millor que internet. Fa dues setmanes parlava de blocs i botigues virtuals: doncs bé, si ja us heu llançat a l’aventura cal tenir èxit i que la vostra feina estigui posicionada la primera en els cercadors més habituals com Google, Yahoo! i Bing. Parlaré d’una feina que fa uns quants anys ni existia, l’especialista en SEO.

Què és el SEO?

SEO és la sigla de ‘search engine optimization’, que traduït vol dir optimització dels sistemes de cerca i, encara més traduït, vol dir com ho hem de fer perquè la nostra pàgina surti com més amunt millor quan es fa una cerca a Google.

Recordeu que hi ha una manera senzilla de sortir el primer a Google: pagant els Google Adwords sortireu als enllaços patrocinats que apareixen al principi de la pàgina i al marge dret amb l’etiqueta ‘Anunci’ en fons groc. Si voleu saber com funciona podeu anar a aquesta pàgina, donar-vos-hi d’alta i Google us guiarà per fer-vos gastar els vostres diners ‘comprant’ paraules clau posades al cercador i que faran aparèixer el vostre anunci.

Si heu arribat fins aquí és perquè voleu fer-ho de franc, així que hem de saber com sho fa, Google, perquè una pàgina surti abans que una altra. Però penseu que els criteris de Google són variables i revisa constantment què fan els usuaris per enredar-lo i, si ho descobreix, els castiga rebaixant la seva aparició als primers llocs.

Molt recentment s’ha sabut el problema de Softonic, una empresa de descàrrega de programes en línia que basava l’estratègia a sortir el primer en qualsevol cerca i que, després del canvi dalgorismes de Google, ja no apareix als primers llocs. Aquest estiu es va posar en marxa el Payday Loan Algorithm per a evitar pàgines amb continguts copiats o robats de webs amb textos originals. A Softonic tenien moltes pàgines repetides amb diferents URL, subdominis, etc., per a fer pujar la pàgina a les valoracions de Google. Quan el nou algorisme ho ‘va descobrir van caure i van perdre un bon percentatge de les seves descàrregues (52 milions d’euros el 2012 respecte a 38 milions el 2014), encara que hi ha opinions que donen la culpa al malware que intentava instal·lar en els ordinadors dels incauts usuaris que descarregaven programes de la seva web.

Si voleu estar al dia de les notícies, opinions i, sobretot, dels canvis en els algorismes de Google és imprescindible la subscripció a Search Engine Land, un setmanari publicat cada dijous, i a Mozcast, que tenen un sistema molt curiós de seguiment de lactivitat de Google: no us penseu que és una pàgina amb informació del temps, sinó que com més alta és la temperatura, més canvis hi ha aquell dia als sistemes de Google 🙂

I com podem sortir els primers?

Doncs no intenteu d’enganyar Google. Mireu de treballar bé i donar continguts i sortireu en els primers llocs, però uns quants trucs us aniran bé, trucs no per a enganyar Google, sinó per ‘ajudar-lo’ a classificar la vostra pàgina.

En primer lloc, trucs per a les nostres pàgines:

-No copieu continguts dunes altres webs, Google us penalitzarà (abans era tan normal que fins i tot es va inventar el terme ‘scrapping’).

-No tingueu contingut duplicat a la vostra web.

-Feu servir un mínim de cinc-centes paraules per article. Menys es considera ‘thin content’ i es penalitza: la llargada ideal és de mil cinc-centes.

-És molt important fer enllaços als perfils de les xarxes socials i compartir els continguts (no us oblideu de Google+, que és de Google!).

-Cal incloure vídeos de YouTube, que també és de Google.

-S’han d’actualitzar els continguts: si teniu pàgines noves o pàgines actualitzades seran més ben valorades.

-Enllaceu a webs amb autoritat sobre el tema de què parleu.

-No us oblideu de les metadates, és el primer que mira Google. Del títol de la pàgina, és molt important i ha de tenir les paraules clau, és el primer que veu la persona que cerca a Google, i la descripció de la pàgina, ben clara perquè qui estigui mirant els resultats de Google vulgui fer clic.

-Feu cas dels consells que us dóna Google a les seves ‘Eines per a administradors web‘.

Com podeu veure, els primers consells són els que intenten que no enganyeu Google, però recordeu que el millor que podeu fer és que el vostre contingut sigui atractiu i els consells per a tenir un contingut atractiu són:

-Heu de tenir versió mòbil, si pot ser ‘responsive’: vol dir que el mateix contingut es veu a la pantalla de l’ordinador, a la de la tauleta i a la del telèfon.

-Que sigui ràpida: quan un usuari demana el contingut, amb un valor mínim de 80 sobre 100 (aneu al mesurador de Google PageSpeed) per a tenir-ne la valoració.

-Si teniu un negoci, apunteu-vos a Google My Business, a més de sortir més ben posicionats, també sortireu quan us cerquin a Google Maps, i sortireu més amunt si la cerca es fa en hores que esteu oberts!

I, finalment, aconseguiu que us enllacin unes altres webs, i com més reconegudes millor. Un petit truc és fer comentaris a blocs posant-hi el vincle de la vostra pàgina al comentari. Un altre és enviar una piulada amb el vincle de la vostra pàgina i aconseguir que sigui retuitat. Però no caigueu en l’error de comprar enllaços: es feia tant que Google va haver de desenvolupar l’algorisme Penguin per a ‘degradar’ els usuaris tramposos. La majoria de vegades no sabem qui ens enllaça, per això podeu a anar a OpenLinkprofiler que us explicarà qui ens enllaça: també ho trobareu a Ahrefs i a Moz.

Penseu com fer les famoses landing pages‘, que són les pàgines a les quals arribaran els vostres lectors o clients referenciats per vincles externs: han de ser informatives i molt atractives. Una vegada han arribat a vosaltres no us interessa que se’n vagin perquè no troben o no saben trobar què cerquen.

I no oblideu donar d’alta la vostra pàgina als cercadors. Segurament la trobaran, però és millor de facilitar-los la feina:

-A Google.

-A Yahoo!

Seguiment

Google va canviant com qualifica les pàgines: la feina no sacaba mai, així que doneu-vos dalta a Google Analytics per a seguir el funcionament i les estatístiques de la vostra web i als Google Webmaster Tools per a estar al dia.

Us he donat les eines per a triomfar, però la feina de posar bons continguts és vostra. Crec que una altra vegada que un especialista en SEO us presenti un pressupost entendreu millor la seva feina. Ara per ara, recordeu una frase de Steve Jobs: ‘L’única manera de fer una feina genial és estimar què fas.’ Just com fem a l’Internauta de VilaWeb!

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any