La tertúlia proscrita

Barcelona-París, en 6 hores i 25 minuts

  • La capital catalana també queda enllaçada per gran velocitat amb Perpinyà, Tolosa, Marsella i Lió · Des d'avui desapareixen els Talgo nocturns amb París

VilaWeb
Redacció
15.12.2013 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Amb molts anys de retard, avui s’inaugura oficialment la primera connexió directa amb TGV entre Barcelona i París. Les companyies SNCF i Renfe, que explotaran conjuntament la línia, han venut vint mil bitllets des del 29 de novembre. El trajecte, cobert amb TGV Dayse francesos de dues plantes i 510 places, proposa dos trens diaris per sentit entre les dues capitals, que quedaran enllaçades en 6 hores i 25 minuts a un preu per trajecte a partir de 59 euros.

Tant l’horari com el preu són prou competitius, consideren els responsables de les dues companyies ferroviàries, respecte de l’avió. A banda el trajecte amb París, des d’avui Barcelona també queda enllaçada diàriament, d’entrada, amb un tren d’alta velocitat amb Tolosa (en 3 hores i 2 minuts), amb Marsella (en 4 hores i 17 minuts, amb un tren que ve de Madrid) i amb Lió (en 4 hores i 53 minuts). Tots aquests recorreguts són explotats amb trens AVE S-100 de Renfe.

La raó oficial d’aquest repartiment és que els combois francesos han obtingut homologació per circular sols fins a Barcelona, atès que les diferències en el sistema de senyalització els impedeixen ara com ara continuar fins a Madrid. Els AVE, per la seva banda, no poden cobrir el trajecte entre Lió i París perquè els cal una adaptació. Tot i que en el futur SNCF i Renfe ja han expressat la intenció d’homologar els seus trens per a tots els trajectes, des de la companyia francesa es puntualitza que el trajecte París-Madrid no tindria sentit en termes de mercat perquè amb nou hores de durada no podria competir amb l’avió.

On sí que preveuen esgarrapar quota a l’avió és en el recorregut Barcelona-París, previst enguany en el 5% i en el 8 % al 2014. L’objectiu és captar més d’un milió de passatgers anuals, cosa que significa duplicar amb escreix el 300.000 viatgers que han utilitzat enguany el TGV entre París i Figueres (on cal canviar de tren per arribar a Barcelona) i els 162.000 dels Talgo de nocturns Barcelona-París i Madrid-París. Cal dir, en aquest sentit, que amb l’entrada en funcionament dels trens d’alta velocitat, els dos Trenhotel Joan Miró queden suprimits, a més del Talgo entre Cartagena i Montpeller. De fet, ‘l’últim Talgo a París‘, després de quaranta anys de funcionament, va recórrer divendres a la nit els 1.137 km entre Paris-Austerlitz i l’Estació de França barcelonina.

Trajecte inaugural Barcelona-Perpinyà

Amb l’entrada de la nova línia d’alta velocitat, Barcelona i Perpinyà queden també enllaçades amb cinc trens diaris en 1 hora i 20 minuts, tot i que hi ha una certa decepció a Catalunya Nord per uns preus, unes freqüències i uns horaris ingrats que poden fer que la connexió no sigui del tot funcional.

De fet, aquest és el trajecte que recorrerà el tren inaugural especial d’avui a migdia, en què aniran el conseller de Territori, Santi Vila; la ministra de Foment espanyola, Ana Pastor, i el ministre delegat de Transport francès, Fréderic Cuvillier. A la capital rossellonesa, les autoritats es traslladaran al Palau dels Reis de Mallorca, on es farà la cerimònia oficial.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any