12.12.2013 - 06:00
El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) obre avui l’exposició retrospectiva ‘Jo faig el carrer‘ (dossier i programa de mà) del fotògraf Joan Colom. S’hi mostra, per primera vegada, la totalitat de l’obra de Colom, s’hi descobreixen imatges inèdites i alhora s’hi ofereix una interpretació històrica de la seva feina. Fins el 25 de maig s’hi poden veure cinc-centes fotografies de l’artista, entre les quals les més conegudes, preses quasi clandestinament als anys seixanta al Raval de Barcelona, el ‘Barri Xino’ d’aleshores: fotos en blanc i negre de la gent del carrer. També hi ha exposats els reportatges fets a partir dels anys noranta, en color. L’exposició s’ha pogut realitzar perquè Colom va donar el seu arxiu al museu el 2012.
El director del MNAC, Pepe Serra, va comentar en l’acte de presentació que aquesta mostra era inèdita en molts aspectes, perquè, llevat del cèlebre treball sobre el ‘Barri Xino’ i la prostitució, la producció de Colom ‘continua essent força desconeguda’.
De fet, els comissaris de l’exposició, Jorge Ribalta i David Balsells, remarquen que la famosa sèrie d’imatges de la gent del carrer al ‘Barri Xino’ de Barcelona, que ha esdevingut una de les obres mestres de la fotografia del segle XX, ‘és només una petita part del seu arxiu’. I recorden que la mostra abasta tota la vida fotogràfica de l’artista, entre el 1957 i el 2010.
Ribalta explica que l’exposició conté tres històries diferents: la primera, la història de l’activitat fotogràfica de Colom; la segona, la història de la fotografia espanyola dels anys cinquanta i seixanta; i, finalment, la història de la vida pública, de la gent en els espais públics de Barcelona els darrers cinquanta anys.
L’exposició per etapes
El primer grup d’imatges de l’exposició (1957-1960) són fotografies bàsicament de la Setmana Santa i constitueixen el conjunt principal de l’activitat salonista de Colom. Les fotografies dels mariners i els ‘piropos’ anticipen el treball de Colom als carrers del ‘Barri Xino’.
Seguidament, es mostra part de les fotografies que l’artista va realitzar amb el grup el Mussol, format per quatre fotògrafs de Barcelona i quatre de Terrassa. Correspon als anys compresos entre el 1960 i el 1964.
La part central de l’exposició pertoca a les seves fotografies de carrer, fetes majoritàriament amb la càmera oculta: disparant amb la càmera a la mà, per sota la cintura i sense mirar pel visor. És en aquesta obra que es basa el seu reconeixement com a gran fotògraf. És formada per diversos conjunts i té per nucli les cinquanta fotografies presentades a l’exposició d’Aixelà el junt de 1961, titulada ‘El carrer’. Aquesta part parteix de la seqüència temàtica de l’exposició, que començava amb nens i personatges de carrer i acabava retratant la prostitució del barri.
Després d’aquest nucli central d’imatges, l’exposició ensenya fotografies de l’artista preses a París, encarregades pels serveis oficials del turisme francès a Barcelona. Entre els anys 1962 i 1964, Colom va col·laborar estretament amb el fotògraf Ignasi Marroyo. D’aquella època, l’exposició destaca les activitats per a ‘El Correo Catalán’, amb el reportatge del Somorrostro com a obra central, i el seu projecte sobre el món taurí per a un llibre que finalment no va reeixir.
Finalment, el MNAC mostra l’arxiu de Joan Colom i el seu treball més tardà, 1977-2010. Totes les sales de l’exposició ensenyen una selecció de pàgines dels àlbums temàtics de còpies de treball en blanc i negre. I, a l’últim, queden exposades les fotografies en color que va fer a partir del 1990.