La Festa de Moros i Cristians de Pego. La filà femenina “Algarades”

VilaWeb
VilaWeb

Redacció

28.11.2013 - 18:37

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Pego és una població de la Marina Alta de vora 11.000 habitants i centre de la vall del mateix nom. Va esdevenir baronia el 1262 gràcies a Pere III, qui la va repoblar de barcelonins. La seua festa major és la de Moros i Cristians i se celebra la darrera setmana de juny des de fa més de seixanta anys.

Hi ha filaes, comparses o cabiles masculines, femenines i mixtes. Del bàndol moro són Al ha gamba Muza, Alaçdracs i Feixucs, d’homes, Beduïnes, de dones, i Aben sahines, Asgarrapets i Coscolls, mixtes. Del bàndol cristià, Inquisidors i Albardins, d’homes, Conqueridores, Arrapades, Templàries i Algarades, de dones, i Almogàvers, mixta.

La seua Junta Central planifica tots els actes: itineraris de desfilades, esdeveniments, “intendència” i multes, que marquen obligacions –actes als que cal anar, deures…– i prohibicions –emborratxar-se o dur ulleres de sol, per exemple. També pren les decisions generals a través de dos representants de cada cabila. En cada festa hi ha dues filaes capitanes, l’una del bàndol moro i l’altra del cristià, però han pensat reduir-ho a un de sol, a causa de la crisi.

Segueix llegint

Recomanem