Resoldre el problema de les matemàtiques

  • Lluís Segarra proposa un nou model vàlid d'ensenyament de les 'mates' a l'escola primària

VilaWeb
Marc Ferragut i Júlia Manresa
18.04.2013 - 11:25

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Arrels quadrades, teoremes, integrals o derivades han estat el malson acadèmic de milers d’estudiants. Fins ara no s’ha trobat la tecla que activi l’interès general per les matemàtiques a l’escola. El matemàtic Lluís Segarra proposa un canvi d’enfocament per a canviar la visió negativa envers aquesta disciplina acadèmica.

El joc, la investigació i el raonament propi són les eines de Lluís Segarra per a aconseguir un ensenyament atractiu i productiu de les matemàtiques. Des de 1988 treballa en el projecte Quinzet, un centre de recursos matemàtics enfocat al proveïment d’exercicis innovadors per a alumnes i estratègies docents per al professorat. Són mètodes per a l’escola primària, doncs és en aquesta etapa on s’assimilen els conceptes bàsics de la matemàtica i on es pot aconseguir que els alumnes vegin les ‘mates’ fins i tot com una diversió.

           

Lluís Segarra va començar la seva etapa estudiantil com tants altres alumnes: “Vaig patir les matemàtiques tota la meva vida fins a l’últim curs abans de la universitat. Va ser llavors quan vaig tenir un professor que va ser el primer amb qui vaig entendre alguna cosa. Fins aquell moment no havia entès res de res” explica. El sistema memorístic que caracteritzava l’ensenyament feia impossible un aprenentatge engrescador. Amb els seus mètodes, Segarra vol evitar que es perllongui la tendència a la memorització arbitrària i aconseguir que l’educació matemàtica es basi en la comprensió i la relació.

Un dels exercicis que proposa Lluís Segarra és seguir la sèrie 2, 4, 8, 16, 32. El següent número seria 64. Curiosament aquesta seqüència està present en el dia a dia de qualsevol persona, ja que és la relació de capacitat de memòria virtual en gigabytes dels llapis USB. És un clar exemple de fórmula portada a la pràctica que passa desapercebuda perquè el raonament matemàtic no és comú a la societat.

A més de llibres de text, a publicacions divulgatives com ‘Problemates’ o ‘Matemàgica’ es recullen altres propostes per a estimular l’aprenentatge de les matemàtiques. Amb tot, Lluís Segarra es mostra optimista de cara al futur: “Molts dels que treballen ara en escoles veuen que el procés d’ensenyament de les matemàtiques fins ara no ha funcionat. Tot i que el context de retallades dificulta que es pugui arribar més lluny amb més recursos, crec que és un bon moment per a fer un gran canvi en educació”.

Enllaços
Array

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any