MANIFEST DE LA PLATAFORMA SALVEM EL TREN XÀTIVA-ONTINYENT-ALCOI

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Davant les últimes amenaces de supressió d’aquesta històrica línia de tren anunciades el passat 27 de juny pel Secretari d’Estat d’Infrastructures, Rafael Català, en què anunciava que el Ministeri de Foment preveia suprimir diverses línies ferroviàries de mitja distància a causa del seu hipotètic alt cost i baixa ocupació, la plataforma Salvem El Tren Xàtiva-Alcoi vol manifestar:

 Ens sembla gravíssim i intolerable que s’estiga insinuant la possibilitat de suprimir la línia de tren Xàtiva-Ontinyent-Alcoi. També és lamentable que, després de tants moviments contradictoris del Ministeri –diverses reformes a les estacions de Cocentaina, Ontinyent i la construcció d’una nova estació a Albaida- ara se n’estiga plantejant el tancament i o substitució per autobús.

Des dels anys 80 del segle passat venim patint constantment atacs contra la línia. Un continu llançament de globus sonda que no ha fet més que dur la línia a una situació precària en tots els sentits. En l’any 1984, quan van tancar l’estació de mercaderies, l’estació d’Ontinyent era la més rendible que les de províncies veïnes com Albacete, i malgrat tot fou suprimida, per motius polítics. És, per tant, molt sospitós per a la Plataforma que cadascuna de les accions que es produeixen per part del Ministeri i de la Conselleria respecte a la línia –amb contínues contradiccions i estratègies de distracció-  no són més que accions premeditades per tancar la línia definitivament. Cal recordar que l’any 2009 el Govern de la Generalitat i el Govern Central signaren un conveni amb compromisos ferms per millorar el traçat de la línia, els serveis prestats, incrementant la velocitat comercial i la freqüència de trens, qualitat i comoditat dels serveis. Aquest conveni ha quedat malauradament en un no res. No és de rebut deixar precaritzar una línia de tren, per després utilitzar l’argument de la seua baixa rendibilitat i així clausurar-la. Malgrat l’abandonament i l’oblit a què està condemnada la nostra línia, el 2009 va créixer d’un 1% en afluència de passatgers .

No entenem per què s’ha priortizat la construcció de línies d’AVE que són tant costoses de construir i mantenir, mentre deixen agonitzar les línies de mitja distància. També exigim explicacions de quin criteri ha seguit el senyor Català per manifestar tan gran desficaci, tenint en compte que ni econòmicament ni ambientalment parlant, un autobús on caben 50 persones per viatge és millor que un tren que en condicions òptimes en pot dur 200 o més, es tracta de la postura contrària als arguments de la Unió Europea. Amb tot, cal destacar que els estudis realitzats fins el moment han argumentat que, si es reformara la línia, es triplicaria la quantitat d’usuaris actuals fins arribar als 300.000 anuals. Comptant que en l’actualitat la mitjana diària de passatgers d’aquesta línia és de 430 persones, quants autobusos necessitaríem? De veritat creieu que l’autobús és un bon substitut del tren?.

Fem una crida a la ciutadania de la Costera, la Vall d’Albaida, el Comtat i l’Alcoià a reivindicar una línia que tradicionalment ha estat l’eix vertebrador de les Comarques Centrals. Reivindiquem també la reobertura de l’estació de mercaderies com a impuls de l’economia dels pobles d’interior, a més a més volem recordar que és l’únic projecte que recolza la Unió Europea.

Ja en tenim prou d’atacs contra la supervivència de la línia, estem ja farts de sentir retòrica política mentre la línia mor per deixadesa premeditada. No desistirem en la defensa del tren i en l’exigència que es duguen a terme els compromisos adquirits per renovar la línia.

VOLEM OBRES DE MILLORA JA!!! VOLEM UN TREN VIU, DE FUTUR I AMB CONDICIONS!!!

24 de Juliol de 2012


Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any