20.04.2012 - 18:44
El portaveu del Govern ha explicat avui alguns detalls de com es farà efectiva la lliure elecció de llengua el curs 2012-2013. Un dels punts que més controvèrsia ha generat a l’àmbit educatiu és com s’organitzaran els alumnes un cop els pares hagin triat la llengua del primer ensenyament. Segons Bosch, els centres tendran la potestat de separar els infants en diferents aules d’acord hagin triat català o castellà, si així ho consideren oportú. Un fet que podria entrar en contradicció amb l’Ordre de 13 de setembre de 2004, signada per l’exconseller d’educació del PP, Francesc Fiol i que encara es troba vigent.
Aquesta normativa accepta amb caràcter ‘excepcional’ altres agrupaments, però a l’apartat f de l’article 3 s’especifica que ‘els alumnes que rebin aquestes mesures no podran ser segregats per motiu de llengua i es mantindran inserits en el grup-classe de referència’.
El procediment va ser aprovat durant el govern de Jaume Matas i derogat, posteriorment, a principis de la passada legislatura. Tanmateix, la denúncia d’una família va provocar l’anul·lació de la mesura del Pacte, i per tant, el seu contingut és, en aquests moments, d’obligat compliment.
Una altra de les opcions que segons Bosch també contemplen des de la Conselleriad’Educació, és que els alumnes ‘se separin puntualment a l’hora de donar la lecto-escriptura’ i es tornin a reunir ‘en la resta de matèries’. Des del sector docent recorden que al Decret 92/1997 es parla de ‘el caràcter globalitzador de l’educació infantil’. És a dir, en aquesta etapa de l’ensenyament, la lectura i l’escriptura no es poden separar de la resta d’aprenentatges.
Sigui com sigui, Rafel Bosch s’ha compromès a ampliar aquesta informació durant el mes de maig, un cop s’hagi obert el període d’escolarització.