Inversió econòmica i moral

  • Els mecenes esdevenen pilars fonamentals en la materialització dels projectes

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

“La gent vol consumir cultura. Vol tenir cultura”. Paraules d’Adrià Sala, un dels fundadors de Verkami, que defineixen la conjuntura social al voltant del micromecenatge i justifiquen l’èxit de la seva plataforma. Verkami agrupa el primer trimestre de 2012 la col·laboració de més de 22.000 mecenes. Persones interessades en el vessant cultural que gràcies al crowdfunding poden involucrar-se en el processos de producció i contactar directament amb els propis creadors. D’aquesta manera s’aconsegueix crear una relació estreta amb la cultura més enllà de l’estrictament comercial: adéu a l’especulació i als preus desorbitats.

“La cultura catalana és la del ‘tot gratuït‘. I la cultura no ha de ser gratuïta”, segons afirma José Rodríguez,  director de la plataforma Kifund. Raó per la qual el micromecenatge també pretén subvertir la mentalitat de l’audiència. La cultura és un dels sectors més damnificats per culpa de la recessió econòmica. La gent ha de conscienciar-se de l’esforç que suposa enllestir cadascun dels projectes i, en relació, invertir-hi i sentir-s’hi involucrat.

 

Un gest eminentment altruista que també obté la seva retribució

Precisament, un dels incentius que les plataformes recomanen als creadors és el de buscar les recompenses més adequades al seu ‘target’. De les més ortodoxes, com l’agraïment als crèdits o una samarreta; a les més estrambòtiques, com sopars amb artistes o concerts particulars per Skype, fins i tot un a casa teva. Un al·licient pels interessats, més tenint en compte que en molts casos els mecenes presenten els projectes sense un producte final, sinó només una petita mostra del que serà.

“El micromecenatge és un complement a la producció. En cap cas pot recolzar-s’hi tot el mercat cultural”, també segons José Rodríguez. Els projectes només poden rebre aportacions en terminis de 40-90 dies (segons criteris de Verkami i Kifund). Per tal que el públic hi participi, les plataformes ofereixen aportacions per a totes les butxaques (des dels 5€ fins als 500€). D’aquesta manera, els particulars, fanàtics, grups d’amics, entitats i associacions privades poden participar en el finançament del projecte d’una manera activa i formar part del procés de producció.

Enllaços
Array
Array

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any