Producció altruista

  • El micromecenatge és una via alternativa per nodrir iniciatives culturals sense recórrer a subvencions d’empreses

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El micromecenatge, també conegut com crowdfunding, és una manera de finançar projectes creatius online amb aportacions directes de particulars: els mecenes. A canvi, aquests reben recompenses exclusives que no es poden aconseguir de cap altre manera, ni a les botigues ni a les discogràfiques. El micromecenatge no és una inversió per obtenir beneficis econòmics: els creadors conserven els drets d’autor i reben íntegrament els beneficis dels seus projectes.

Les empreses de crowdfunding van néixer als Estats Units al 2008 amb plataformes com ara Kickstarter i Indiegogo. Aquestes s’encarreguen d’assessorar els seus usuaris en el plantejament i difusió de les seves creacions, sobre com engrandir els cercles d’influència i escollir les millors recompenses per  garantir l’èxit de les campanyes creatives.

Fa dos anys que en tenim de pròpies al nostre país. La més coneguda d’elles és Verkami, la plataforma de micromecenatge de referència a Catalunya i Espanya dedicada a projectes culturals, creatius i comunitaris. Dues de cada tres campanyes que es publiquen a aquesta web aconsegueixen els seus objectius gràcies a la feina d’assessorament que fan els seus creadors. Només els projectes que aconsegueixen els diners dins d’un termini de 40 dies finalitzen exitosament, però ja són més de 200.

Verkami va néixer a Mataró l’octubre del 2010 de la mà del Joan Sala i els seus fills, l’Adrià i en Jonàs. “Com creatius i consumidors culturals, ens vam adonar que hi havia un buit que calia omplir amb noves alternatives de creació”, afirma l’Adrià Sala. Encara que cadascú té un rol accentuat a la feina del dia a dia, totes les propostes que els hi arriben les analitzen tots tres. Verkami és un punt de trobada per artistes i creadors de diversos àmbits: el seu objectiu és promoure les accions creatives, sense distincions.

Una de les plataformes catalanes més joves és Kifund.com, especialitzada en projectes audiovisuals. “Volem donar veu a qui tenen moltes coses per dir i tenen problemes per dir-ho”, ens explica José Rodríguez, el seu director. Kifund va començar la seva aventura l’octubre de 2011 i intenta ser una finestra on veure innovacions que s’estan fent en el món audiovisual.

La plataforma està pensada pels productes independents, pel·lícules que normalment tenen dificultat per produir-se donat el seu petit pressupost i que ara gràcies a Kifund poden tenir visibilitat. Per això, Kifund opta per només publicar entre 9 i 12 projectes alhora, ja que per ells és preferible tenir-ne pocs però que siguin visibles.

Enllaços
Array
Array

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any