Javier Pérez Royo: ‘L’aposta de l’esquerra abertzale per la democràcia ja no és revisable’

  • Considera que la millor manera de posar fi al conflicte és de deixar presentar Bildu a les eleccions

VilaWeb

Redacció

05.05.2011 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Bildu ha fet un procés impecable de construcció d’unes candidatures democràtiques, amb renúncia expressa de la violència i complint totes les exigències de l’ordenament jurídic. Però el Tribunal Suprem ha considerat que els seus promotors són una tapadora d’ETA i que havia de mantenir la formació al marge de la llei. Si més no, fins que el Tribunal Constitucional no li atorgui l’empara, com confio que farà. Si Bildu finalment pogués concórrer a les eleccions, es faria realitat el disseny que tenia previst. Però si el Constitucional no hi posa remei, Bildu no participarà en aquestes eleccions. I ja no hi haurà res a fer, perquè aquest tribunal té l’última paraula. Bé, la Unió Europea podria condemnar l’estat espanyol, però la condemna no tindria cap efecte jurídic sobre la convocatòria electoral.

Si, doncs, el Constitucional no permet a Bildu de prendre part en les eleccions, la coalició haurà de decidir què fa i com reacciona. Estic convençut que la violència s’ha acabat definitivament, i que l’envit democràtic de l’esquerra abertzale ja no és revisable. Per tant, no hi tornarà a haver violència com la que hem conegut, amb ETA portant-la a terme i l’entorn de Batasuna justificant-la. Què en serà, de Bildu, i com es refarà, si no pot anar a les eleccions? Caldrà esperar la resposta. Ara, és evident que Bildu vol arribar a les institucions. I crec que, si no ara, en futures eleccions Bildu i, possiblement, Sortu seran partits polítics, de manera que el problema no es proposarà en els termes que s’ha proposat ara: l’esquerra abertzale continuarà la línia de renúncia de la violència, i si el Constitucional no li dóna la raó, recorrerà al Tribunal Europeu de Drets Humans. També cal tenir en compte que d’aquí a uns pocs mesos el Constitucional dictaminarà sobre Sortu; en un moment diferent, sense cap convocatòria electoral a la vista.

El govern espanyol ha pres la decisió que ha pres perquè l’opinió pública és molt dividida, i la pressió de la dreta, molt forta. En la societat espanyola hi ha una desconfiança enorme en l’esquerra abertzale, i hi ha hagut poc temps per a vèncer-la. La decisió del Suprem ha estat rebuda amb satisfacció, o si més no sense crítiques, per la majoria de la societat espanyola, que necessita més temps per a fiar-se de l’esquerra abertzale. Però, en la societat basca ha estat una catàstrofe i una frustració, no solament per a l’esquerra abertzale, sinó per a tot el nacionalisme basc, i també per al PSE. De fet, l’únic que n’està content és el PP.

La sentència del Suprem no s’ajusta a dret i és un disbarat, perquè la millor manera de posar fi al conflicte és de permetre que Bildu es presenti a les eleccions. Però sembla que aquesta opinió encara és minoritària.

Javier Pérez Royo, catedràtic de dret constitucional

(Opinió telefònica recollida per VilaWeb.)

 

Recomanem