22.02.2011 - 06:00
L’any 1998, pocs mesos abans de morir Xavier Miserachs, Edicions 62 va publicar-li ‘Fulls de contactes’, les seves memòries. Miserachs fou un dels grans fotògrafs catalans de la segona meitat del segle XX, juntament amb Català-Roca, Pomés, Colita i Maspons. En un moment del llibre ell explica que la seva generació va mirar de donar sortida a les seves inquietuds fotogràfiques professionalitzant-se al servei de la comunicació amb imatges, i que per sobreviure va haver de fer tots els papers de l’auca fotogràfica. Això explica que l’arxiu d’imatges que va deixar fos ingent. Ara les seves dues filles han fet un dipòsit al MACBA per vint-i-cinc anys, renovables, de l’Arxiu Miserachs, amb 80.000 fotografies.
Xavier Miserachs (Barcelona, 1937-1998) va formar part de la ‘nova avantguarda’ que va sorgir a la Barcelona dels anys cinquanta. Les fotografies dipositades van del 1954 al 1998. N’hi ha 60.000 en tires de negatius, unes 20.000 en diapositives i transparències, i 2.500 fulls de contacte, documentació administrativa i alguns quaderns de notes, que a partir d’ara es podran consultar al Centre d’Estudis i Documentació del MACBA. Aquest material conté les fotografies que van nodrir llibres tan significatius com ‘Barcelona en blanc i negre’ i ‘Costa Brava Show’. Una part d’aquestes fotografies ja és consultable a internet, a la web de l’Arxiu Miserachs, i a la del Museu d’Art Contemporani de Barcelona.
El MACBA, en canvi, s’ha compromès a digitalitzar, conservar, catalogar i investigar aquest material, i fer-lo conèixer. El 2013, doncs, el museu farà una gran exposició del llegat de Xavier Miserachs. Ell va ser testimoni de la Barcelona dels anys ciqnuanta i seixanta, del Maig del 68, dels ‘pijos’ de la Costa Brava, de l’efervescència de la ‘gauche divine’.