Diari de l’escola: periodisme digital adreçat a les escoles

  • El diari ja ha publicat més d'un miler de reportatges

VilaWeb
Redacció
01.02.2011 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

‘El Diari de l’escola és un tresor a l’abast del mestre perquè permet als alumnes d’aproximar-se als temes d’actualitat des d’angles diferents’, comenta Patrici Batalla, mestre de l’escola cooperativa el Puig d’Esparreguera. 

 

El Diari de l’escola és un recurs educatiu en línia ofert per VilaWeb i el portal Edu365.cat, pensat per a alumnes i mestres d’educació primària i secundària, que ja ha publicat més d’un miler de reportatges d’actualitat.

 

Setmanalment s’hi publiquen tres reportatges d’actualitat, preferentment de política, cultura, ciència i tecnologia, un dels quals en anglès, per a afavorir-ne l’aprenentatge. Cada reportatge té un cos principal, constituït per una notícia central i tres qüestions complementàries; per un recull de recursos pedagògics (per tal que els alumnes cerquin informació a la xarxa) i per una selecció de curiositats o anècdotes. Tot plegat, acompanyat de vincles. Ara el Diari de l’escola farà un pas endavant i es vincularà més als continguts curriculars. Per això incorporarà a cada tema un pla de classe, com fan alguns mitjans internacionals (per exemple, The New York Times), per acostar l’actualitat a l’escola.

 

Des del 2002 el Diari de l’escola de VilaWeb ocupa alguns espais de l’aula. Cada escola l’adapta a les seves necessitats o l’aprofita amb finalitats diverses. Així ens ho fa saber Patrici Batalla de l’escola el Puig d’Esparreguera: ‘Nosaltres tant n’aprofitem les notícies en català com les notícies en anglès, i el fem servir tant a primària com a secundària. Per exemple, aquestes últimes setmanes els alumnes de cinquè de primària han enfocat el valor de la pau des de la tragèdia de la guerra, a partir de dos reportatges del diari, l’un de l’exili del 1939 i l’altre dels bombardeigs sobre Barcelona. Pel mestre del Puig, el ventall de recursos i els vincles proposats permeten als alumnes de considerar el tema tractat des d’angles diferents; i això també permet de satisfer la diversitat d’interessos i de ritmes d’aprenentatge. Així mateix, explica que els alumnes se sorprenen positivament de la varietat de vincles i s’adonen que hi ha moltes fonts d’informació, a banda la Viquipèdia. Un dels aspectes que treballen sovint a l’aula és la riquesa lèxica i el llenguatge periodístic, directe i concís.

 

A Víctor López, mestre de l’escola Pare Manyenet de les Corts de Barcelona, li sembla una eina excel·lent, des del punt de vista periodístic. En destaca els vincles, que porten directament a les fonts; l’extensió del text, idònia; el valor afegit de l’anglès, i la secció ‘Investiga’, que facilita la tasca en grup. Però hi afegiria una secció nova, més pensada per als mestres, que aplegués notícies directament relacionades amb l’educació.

 

Albert Dasí, director de l’escola Gavina del País Valencià, el veu com un conjunt de notícies d’actualitat, preparades per al jovent, amb tot d’enllaços que van obrint-se i destapant-se al món, contra el coneixement estancat, estàtic, immòbil.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any