07.09.2010 - 06:00
Els presidents de les cambres de comerç de València i de Barcelona, José Vicente Morata i Miquel Valls, van reivindicar ahir una vegada més i de manera conjunta el corredor mediterrani. Ambdós dirigents van demanar al govern espanyol que priorotzi aquesta infrastructura. La petició fou especialment contundent perquè s’acompanyà de les conclusions de l’observatori sobre el corredor que aquestes institucions van constituir fa dos anys amb el suport de les conselleries d’economia dels governs valencià i català. Segons l’estudi, l’arc mediterrani té una taxa de retorn, que és la unitat de mesura utilitzada per a valorar el potencial econòmic de les infrastructures, de l’11%, una xifra molt alta que tant Morata com Valls van qualificar (àudio) de ‘molt important’.
El president de la cambra de valenciana considera ‘imprescindible que tots els ports estiguin connectats per ample de via europeu. ‘El transport de mercaderies més econòmic és el vaixell’, va dir, i va recordar que com que les mercaderies d’Àsia i fins i tot Amèrica entren pel mediterrani, l’arc esdevé ‘fonamental per a l’activitat econòmica de la nostra conca i d’Europa’ (àudio).
Prioritat respecte altres infrastructures
Preguntats sobre el suport del govern espanyol al corredor mediterrani i per la posició que adopta l’executiu de Zapatero a la Unió Europea sobre aquesta qüestió, el president de la cambra de Barcelona, Miquel Valls, va dir que confiava (àudio) ‘en la paraula del ministre Blanco’ i en ‘una posició positiva del comissari europeu’, especialment ara, un cop coneguda la xifra de retorn de la inversió en aquest projecte, xifrada en un 11%.
Morata va coincidir amb Valls i va dir: ‘si algun eix té retorn de les inversions aquest és l’eix mediterrani’. Respecte a d’altres eixos ferroviaris de transport de mercaderies a l’estat espanyol, com l’eix central pirenaic, el president dels empresaris valencians va dir que ‘s’ha de treballar en xarxa i sense exclusions’. I Valls, sobre aquest punt, va defensar que es tingués present la xifra de retorn de les inversions a l’hora de prioritzar infraestructures, especialment ara, en el context actual de crisi.
La majoria de mercaderies de l’estat espanyol es transporten per l’arc mediterrani, malgrat la manca d’infrastructures
Tots dos van recordar que el 55% del volum de tranport de mercaderies a l’estat espanyol es fa pel corredor mediterrani, que el 60% del trànsit marítim de l’estat es fa a través dels ports del corredor i que aquest ha augmentat en un 39% en els darrers nou anys en contraposició al 22% de la resta de ports. I tot això, a més, amb unes infrastructures actuals que tots dos van qualificar de clarament insuficients.
Segon gran acte empresarial de l’any per a reivindicar el corredor
El mes de maig d’enguany ja es va fer un gran acte a València en què les principals veus econòmiques del país van exigir el corredor i el van presentar com una de les solucions més sòlides per a sortir de la crisi (vegeu-ne el vídeo). I, al juny, la cimera de ministres de transport europeus va marcar la prioritat d’aquesta infrastructura, malgrat les resistències històriques del govern espanyol. A finals d’any, en una nova cimera, s’establiran les prioritats definitives per a la Unió Europea.