La reforma de la Via Laietana de Barcelona començarà al març i es farà en dues fases

  • El primer tram que es transformarà és el que va d'Urquinaona a Antoni Maura

VilaWeb
ACN
16.11.2021 - 18:28
Actualització: 17.11.2021 - 08:13

La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat (CEUIM) de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat avui a la reforma de la Via Laietana, que arrencarà el març i es farà en dues fases. En una primera fase es renovaran les xarxes de serveis i el juny començaran les obres per reformar el tram entre la plaça d’Urquinaona i la d’Antoni Maura, que duraran onze mesos. Una vegada finalitzat aquest tram d’obres, es donarà pas a la segona fase, que preveu la transformació del tram que va d’Antoni Maura fins a Idrissa Diallo.

Des que s’iniciïn els treballs a les xarxes de serveis, es mantindran dos carrils de baixada a tota la via -un de bus i un de vehicles-, i de pujada els busos es desviaran cap al passeig de Picasso i els vehicles podran arribar fins a l’alçada de la plaça d’Antoni Maura.

L’aprovació de l’avantprojecte de reforma de tota la Via Laietana i el projecte executiu del primer tram que es farà s’ha aprovat en comissió amb els vots dels dos grups del govern municipal -BComú i PSC- i el vot favorable d’ERC, grup amb qui l’executiu municipal ha acordat els detalls del projecte. La resta de grups municipals i la regidora no adscrita hi han votat en contra.

Segons ha explicat la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, l’ajuntament té previst desplegar un dispositiu de comunicació per informar i fer seguiment de l’evolució de les obres. L’objectiu del consistori és mantenir al dia al veïnat i comerciants per minimitzar les afectacions dels treballs i reduir les possibles alteracions a l’activitat habitual de la Via Laietana.

Durant la comissió, Sanz també ha destacat que és una de les reformes importantíssimes de la ciutat que calia entomar i s’ha mostrat satisfeta pel treball fet amb ERC, a qui ha agraït el seu suport.

Al seu torn, el grup republicà s’ha felicitat per l’avenç de la reforma, remarcant que la Via Laietana és la via “més antipàtica” que hi ha ara mateix a Ciutat Vella.

Canvis en la mobilitat

L’objectiu de la transformació de la Via Laietana és fer-la “més amable” i destinar més espai al vianant, a la bicicleta, al verd i a la mobilitat sostenible. Alhora el consistori vol fer que contribueixi a la reactivació del comerç local i del centre de la ciutat.

Segons la proposta de carrils, la mateixa presentada ja al juliol, el vehicle privat només podrà travessar tota la Via Laietana de baixada, sentit mar. Concretament, en sentit baixada hi haurà un carril compartit per a busos, taxis i bicicletes i un altre carril de circulació per al vehicle privat limitat a 30 km/h.

En sentit pujada hi haurà només un carril, que compartiran busos i taxis i que també podran utilitzar els veïns de la Via Laietana i de la Barceloneta que tenen vehicle privat. La resta de vehicles no podran fer servir aquest carril en direcció a Urquinaona i hauran d’optar per un recorregut alternatiu. Entre aquest carril i la vorera hi haurà un carril bici segregat del trànsit que també serà en sentit pujada.

Ampliació de voreres i places noves

D’altra banda, la transformació també preveu que les voreres s’ampliïn fins a 4,05 m al llarg de tot el carrer, des de la plaça d’Urquinaona fins a la d’Antonio López –que properament se separarà i esdevindrà les places d’Idrissa Diallo i de Correus–. Les amplades actuals van dels 2,6 als 3,5 metres.

Hi haurà una gran plaça a Antoni Maura que unirà la Catedral amb el Mercat de Santa Caterina, i es generaran places noves als encreuaments amb els principals eixos de Ciutat Vella: a les cruïlles amb el carrer de Jonqueres i als de les places de l’Àngel i d’Antonio López. També es reubicaran i s’ampliaran els passos de vianants per millorar la connectivitat dels eixos transversals de Ciutat Vella.

Context

El calendari prepandèmia preveia que les obres de transformació de la Via Laietana comencessin l’últim trimestre del 2021 però la irrupció de la covid ho va canviar tot.

El mes de juliol passat el consistori va fer pública una redefinició del projecte que segons l’Ajuntament incorporava millores. En aquell moment, ja es va preveure que les obres comencessin abans de l’estiu del 2022.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any