Nova protesta dels taxistes a València per a exigir el decret sancionador contra els VTC

  • Els taxistes denuncien un any de promeses incomplertes per part de la Generalitat i anuncien noves accions

VilaWeb
15.05.2026 - 11:08
Actualització: 15.05.2026 - 11:58

Els taxistes han fet avui una nova protesta pel centre de València per denunciar una situació que consideren “insostenible”, a causa de la competència dels vehicles de transport amb conductor (VTC). Han exigit a la Generalitat que aprovi un règim sancionador “exemplar”, atès que, segons que diuen, als VTC els surt a compte de pagar les multes i continuar incomplint la llei.

Fernando del Molino, president de la Confederació de Taxistes Autònoms, ha dit: “Fa anys que lluitem contra l’intrusisme i la competència deslleial dels VTC, contra les plataformes que utilitzen vehicles sense autorització que en les zones urbanes fan el que volen.” Tot i això, ha afegit que encara no han aconseguit que es resolgui el problema. El conseller de Transports, Vicente Martínez Mus, els va prometre fa un any que solucionaria la situació. “No sé quantes vegades ha dit que el decret estaria acabat en poques setmanes, aquest mes, després de l’estiu, després de Nadal, després de Falles… La situació és insostenible”, ha insistit Del Molino.

Campanya de mobilitzacions

La protesta d’avui forma part de la campanya de mobilitzacions setmanals començada el mes passat per les associacions representatives del taxi. De fet, les vagues i les manifestacions perquè el Consell aprovi un decret sancionador per als VTC es perllonguen d’ençà de la primavera del 2025. Els taxistes han recorregut el centre de València, de les Torres de Serrans a la seu de la Conselleria de Transports a la Ciutat Administrativa 9 d’Octubre.

Calculen que a València hi ha entre 500 i 700 VTC. “També n’hi ha que vénen d’unes altres comunitats que no poden oferir servicis allà”, expliquen. Al sector del taxi hi ha gairebé 3.000 vehicles a València i uns 4.700 al País Valencià. “Cal tenir present que la majoria dels taxis són doblats”, recorden, cosa que fa que “9.200 famílies visquen del taxi” al País Valencià. Les organitzacions diuen que les pèrdues per la competència dels VTC a València i Alacant han augmentat d’un 10% a un 15% respecte de l’any passat.

Protestes aïllades i aturades generals

Fins i tot si la setmana vinent la Generalitat no aprova el decret, Del Molino diu que, ara com ara, aturaran les manifestacions, perquè “desgasten molt els companys”. En canvi, començaran protestes esporàdiques als actes en què participen el conseller o el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca.

També han donat carta lliure a les associacions de qualsevol municipi perquè protestin durant l’estiu, especialment en situacions importants per al turisme o en esdeveniments internacionals. Sobre la possibilitat de fer aturades generals, fins i tot a l’aeroport de València o a les estacions de tren, ha precisat que un dels objectius és “no molestar massa l’usuari”. “El ciutadà ja està prou perjudicat pel trànsit i aquestes manifestacions. Pararem un poc i no descartem res”, diu.

Les associacions es reuniran setmanalment per avaluar l’impacte de la situació i exigir que el conseller s’hi reuneixi per oferir una solució de veritat.

Suport a la vaga docent

La protesta d’avui coincideix amb la gran manifestació de docents i estudiants a València, convocats de tot el País Valencià en el context de la vaga indefinida començada dilluns. “Ara mateix –diu Del Molino– hi ha sectors que pateixen, perquè sembla que hi ha una mena d’atac als servicis públics.” Ha destacat que, darrere les famílies dels qui treballen en un sector, també hi ha fills, i que “és normal que es manifesten; per això tenim governs que han de ser sensibles”. “No és normal que faça més d’un any que ens manifestem. No és normal que l’educació faça dies que negocie i no s’arribe a cap acord”, ha dit.

Malgrat la coincidència de les dues manifestacions a Valencià, Del Molino no preveu que hi hagi un gran “embolic” de trànsit, i assenyala que probablement coincidiran en el moment en què els docents es concentrin, abans de començar la seva mobilització, a les 11.45. Sigui com sigui, ha garantit la solidaritat cap a la reivindicació dels docents, perquè considera que és “un sector que pateix”.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor