L’estiba reprèn la negociació per evitar ‘in extremis’ la vaga de 48 hores d’aquesta setmana

  • Després de tres dies d'aturada que van costar 36 milions

VilaWeb
Redacció
12.06.2017 - 17:33
Actualització: 13.06.2017 - 02:15

Després de tres dies d’aturada que van costar 36 milions

MADRID, 12 (EUROPA PRESS)

Els sindicats d’estibadors i la patronal Anesco es reuneixen aquest dimarts per reprendre la negociació del nou conveni després de la reforma del sector, després dels tres dies de vaga de la passada setmana i en vespres d’una aturada continuada de 48 hores que comença aquest dimecres.

Es tracta de la primera reunió que mantindran des que el passat 1 de juny trenquessin la negociació i els sindicats del gremi (Coordinadora de Treballadors del Mar, CCOO, UGT, CIG i CGT) convoquessin un calendari de tres setmanes d’aturades en els ports.

Les tres primeres jornades de vaga, les secundades el dilluns, el dimecres i el divendres de la passada setmana, van registrar un seguiment massiu per part dels estibadors.

No obstant això, els ports van aconseguir mantenir certa activitat gràcies al fet que les empreses van organitzar les seves operacions de càrrega i descàrrega en les hores que no estaven afectades per l’aturada, convocada en les hores imparelles, i al compliment dels serveis mínims.

Malgrat això, els tres dies de vaga van ocasionar una pèrdua de 36 milions d’euros i desviaments definitius de trànsits, com els comunicats per la multinacional Maersk en el port d’Algesires, el primer del país, segons el Ministeri de Foment.

A l’espera del resultat de la reunió d’aquest dimarts, els sindicats de l’estiba mantenen convocada la vaga de 48 hores consecutives d’aquesta setmana (entre les 8.00 hores del dimecres 14 i les 8.00 hores del divendres 16), a més de tres dies més d’aturades parcials per a la següent (els dies 19, 21 i 23 de juny).

PUNTS DE CONFLICTE

El principal escull en la negociació entre la patronal i els sindicats segueix sent la petició dels treballadors que, després de la reforma, es garanteixi l’ocupació a tot el col·lectiu d’estibadors.

De fet la ruptura de les negociacions de fa 15 dies va tenir lloc perquè, segons les organitzacions sindicals, les empreses van variar la seva actitud en relació amb el compromís de garantia d’ocupació que havien manifestat anteriorment.

No obstant això, la negociació presenta dos esculls més. D’una banda, les empreses rebutgen la pretensió sindical que participin als centres portuaris d’ocupació (CPE), ETTs hereves de les actuals sagep. Consideren que contravindria la lliure competència i l’actual reforma del sector, que fixa com a voluntària aquesta concurrència.

Del seu costat, els sindicats no accepten la intenció empresarial d’abordar negociacions col·lectives port a port paral·leles a la del conveni estatal.

El conflicte de l’estiba, que ja es perllonga més de quatre mesos, es troba així en un dels seus moments més crítics gairebé un mes després que el Govern espanyol aconseguís aprovar al Congrés el Decret Llei amb el qual ha reformat el sector per adequar-lo a la normativa europea, evitar una multa de la UE i millorar la competitivitat dels ports.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any