Quan els de Vox es posen a fer de lingüistes…

  • El nacionalisme espanyol vol fer arrelar la idea que el nacionalisme català, basc o gallec és un virus estrany, inoculat al poble pla per una mena de terribles científics socials que tenen la voluntat de crear un problema allà on no havia existit mai

VilaWeb

Vox ha entrat en la campanya electoral basca gràcies a una astracanada del seu dirigent, que va dir que l’èuscar era una llengua amb paraules inventades. Home! No hi ha cap llengua al món que no en tinga, de paraules inventades. Quan cal identificar una cosa o un fenomen nou, que no existia abans, es crea una paraula. S’inventa. Amb més imaginació o menys. Amb més gràcia o no tanta. I la crea el geni popular o la creen els intel·lectuals. Són aquestes paraules que s’anomenen ‘neologismes’.

També l’espanyol s’inventa constantment paraules, és clar. ‘Telescopio’ és una paraula inventada. ‘Boca’ referida a la ‘boca del metro’ per exemple, és un significat inventat, figurat, una metàfora. ‘Siglo’ és un semicultisme procedent del llatí, adaptat, inventat, per a marcar un període de temps que la gent abans no somniava de viure biològicament. ‘Ovni’, que designa una cosa que vola i no saps què és, també ho és. O ‘seropositivo’. ‘Telefonear’ fins i tot és una paraula inventada sobre una paraula inventada: ‘teléfono’. Si el telèfon es va inventar a mitjan segle XIX ja m’explicaràs com podria ser que hi hagués cap mot natural que pogués identificar una cosa nova. I ‘telediario’? No es deuen pensar aquests personatges de Vox que això és una paraula natural, no inventada?

I això per no entrar en el terreny costerut i relliscós dels conceptes. Fa uns pocs anys vaig aprendre que els primers traductors d’El Capital al xinès no entenien, perquè els resultava impossible de comprendre, què era això que Marx anomena ‘revolució’. De manera que van interpretar que devia ser un d’aquells senyals que, segons la tradició xinesa, el cel fa servir quan vol canviar la família al poder. I la revolució va passar a ser, per a la cultura xinesa, com ara un terratrèmol o una sequera, translació conceptual que no crec que al pobre Marx li resultàs ni pròxima ni simpàtica.

La cosa encara és més absurda en el cas de l’èuscar, perquè, precisament, és una de les llengües més antigues que es parlen al món i per això té relíquies emocionants, com la paraula ‘erditu’, que designa l’acció de parir i que significa si fa no fa ‘partir-se per la meitat’; o ‘ilargia’ que descriu la lluna dient que ‘és la llum de la terra dels morts’. El basc, a més, ha estat especialment creatiu pel que fa als neologismes: ‘bomber’ és ‘suhiltzaile’, que seria alguna cosa així com ‘el que mata el foc’, i gratis és ‘muxutruk’, més o menys ‘a canvi d’un bes’. Preciós.

Però el debat amb la gent de Vox i amb els nacionalistes espanyols és inútil. Perquè ells viuen des de l’obsessió del supremacisme lingüístic i polític i no hi ha res a parlar. Quan diuen que l’èuscar té paraules inventades, de fet, fan servir la mateixa desqualificació que al País Valencià van intentar durant dècades dient que allò que s’ensenya a les escoles no és valencià perquè no és ‘natural’, silvestre com si diguéssem. O quan insisteixen que la llengua catalana és una llengua artificial perquè la va codificar un químic que es deia Pompeu Fabra.

Tanmateix, l’obsessió no és cap anècdota. És la pedra filosofal nascuda de la fàbrica de la FAES en els famosos argumentaris previs a l’arribada d’Aznar al govern espanyol, argumentaris que van servir per a ressuscitar el nacionalisme rojigualda –paraula inventada també, a còpia de sumar dos lexemes. La suposada artificialitat de les llengües no espanyoles no és, doncs, res més que una trampa, un recurs, aquest sí, tan inventat que en sabem la data i tot, per a fer arrelar la idea que el nacionalisme català, basc o gallec és una mena de virus estrany, inoculat al poble pla per uns terribles científics socials que tenen la voluntat de crear un problema allà on, gràcies ‘a la unitat i el patriotisme del poble espanyol’, no havia existit mai.

No rigueu, emperò: que ells hi insisteixen i hi insisteixen i hi tornen a insistir, units de Vox al PSOE, mentre d’aquest costat, en compte de reforçar-nos en les coses bàsiques que ens haurien d’unir, sempre trobem la manera de rebaixar i endolcir, d’amagar i disminuir, què som, per què som i la raó final per la qual volem ser.

 

PS. Avui trobareu precisament la primera entrevista de la sèrie que publicarem aquesta setmana amb alguns dels candidats a la presidència del govern basc, abans de les eleccions de diumenge. En aquest cas, és la candidata socialista, Idoia Mendia.

També avui farem la darrera sessió de les Assemblees de Lectors de VilaWeb. Ha estat un any estrany perquè la pandèmia ens ha obligat a abandonar el format presencial a moltes ciutats per fer-ho tot en línia, per videoconferència. De tota manera, ens ha servit per a escoltar els arguments, els comentaris i les crítiques dels nostres subscriptors, cosa que és la raó de ser de les assemblees.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
06.07.2020  ·  22:29

A l’hora d’inventar arguments estúpids per a justificar el seu immens sentiment d’inferioritat, tant és que siguen de Vox com del PSOE. La única llengua que s’entesta tot l’univers és la única que ells parlen. No hi ha res a fer. Marxar i prou.

joan rovira
joan rovira
07.07.2020  ·  00:18

Aprofitant aquest assumpte m’he entretingut, espero no fer-me pesat, en ajuntar algunes observacions sobre el diferent contingut dels mots en castellà, que anomenen espanyol, i en català, d’altres comentaris que he fet a VilaWeb, per si és d’algun interès. He afegit la rèplica tan minsa dels diferents professionals catalans involucrats. Amb el desig que, a qui correspongui de les institucions, siguin més ràpids en les respostes. I, potser llavors ens faran més cas; perquè estarem desperts i atents; com fa aquest editorial. Gràcies.

“común”, pertany a molts; mentre “comú” és compartir.
(els espanyols no posarien el nom a un partit que digués “España en común” perquè els hi pertany però sí que ho han fet a BCN en comú!, per tal de confondre als catalans) I els partits catalans encara callen!

“ciudadano”, con derechos y sometido a sus leyes; mentre que “ciutadà” té uns drets i uns deures.
(el partit “ciutadans” va néixer de la mà d’espanyols al Principat contra la llengua catalana per tal de convertir un “ciutadà-na” -que té drets i deures- en “ciudadano-na” -sometido a sus leyes-. Tenen molt clar que són colonitzadors dels territoris que ocupen) I molts periodistes encara callen!

“colonia” es refereix a un conjunt de persones sense adscripció; mentre que “colònia” la té respecte a la d’origen.
(els espanyols fan trampa arreu on van perquè no reconeixen el lloc on arriben) I els historiadors callen!

“entender”, és saber una cosa; mentre “entendre” és fer l’esforç de percebre allò que vols entendre.
(els espanyols es fan trampa ells mateixos perquè només entenen el que saben) I els lingüistes callen!

“enseñar” és dirigir, encaminar, doctrinar; mentre “ensenyar” és ajudar a algú a desenvolupar les seves facultats.
(els espanyols tipus Wert van passar-se mesos acusant els catalans del contingut espanyol) I quant temps per aclarir-ho!

“actuar”, en espanyol només té la mateixa accepció que l'”actuar” de mentalitat catalana a la vuitena accepció.
(Els espanyols només actuen com els catalans a la vuitena temptativa mental!) I encara es lamenten!

“ley” vol dir submissió; mentre que la “llei” és obediència a una autoritat legítima.
(els espanyols fan trampa, perquè hi posen la seva accepció al nostre mot) I els juristes callen!

“poder”, “autoridad”, etc. I els juristes catalans què hi diuen?

Si ambdues llengües tenen en paraules clau uns continguts tan diferents, cosa que coneixen perfectament a l’Estat espanyol, el que fan a banda de voler aniquilar la llengua dels països que ocupen per la força és posar el seu contingut castellà a les paraules claus, començant pels logos electorals, de la llengua del país que ocupen però no habiten. Tal com saben arreu del món excepte molts ciutadans, professionals i polítics catalans que ja els hi deu anar bé, és a dir, deu ser rendible deixar-se suplantar la seva identitat cultural!

PD.
Un consell. Si esteu interessats a comprovar-ho, aneu de pressa a fer la consulta al Diccionario de la Real Academia Espanyola de la Lengua perquè l’afinen de manera sovintejada. He observat que com les paraules claus són per imposició, no provenen de l’ús, o manipulació d’altri; mitjançant trucs, com l’especialització dels mots, afinen els continguts. I es posen al dia sobre el paper. Amb la qual cosa afinen, mitjançant la llengua castellana, la seva ucronia cultural. Que és una pedra angular de la ucronia històrica espanyola.

Antoni Morell
Antoni Morell
07.07.2020  ·  00:44

Resulta curiós que presumint de ser i parlar com castellans autèntics i purs, vulguin demostrar-ho rebutjant mots procedents d’altres idiomes, escollissin el lema de “VOX” procedent de l’Imperi Romà, anterior a JC.
Suposo que saben (és molt suposar) que es tracta d’un vocable llatí. També haurien de saber (perllongo la vigència d’aquest supòsit) que verbs es conjuguen i els noms és declinen en 8 casos gramaticals originals del protoindoeuropeu: el nominatiu, el genitiu, el datiu, el vocatiu, l’acusatiu, i l’ablatiu. El cas locatiu ve del indoeuropeu.
Així vox, la traducció al català = veu, notícia, rumor, línia,= és un substantiu
Cas Singular Plural
Nominatiu vōx vōcēs
Vocatiu vōx vōcēs
Acusatiu vōcem vōcēs
Genitiu vōcis vōcum
Datiu vōcī vōcibus
Ablatiu vōce vōcibus
Seguint el fil del purisme que reclamen, el lema en locatiu usat per a indicar el lloc en què es produeix l’acció seria LOCATIS= VOX

Francesc Casas
Francesc Casas
07.07.2020  ·  01:08

Aquesta genteta de Vox -i afins- mostren la seva ignorància en voler forçar el significat de paraules i conceptes. Obliden que la veritat/realitat és molt tossuda i, per molt que no es vulgui, sempre sura. A aquesta gent la realitat no els importa gens. L’única realitat que val és la dels seus conceptes/idees que ells postulen. La dels demés, encara que siguem majoria -que ho som-, els importa un rave. Feixisme pur i dur.

Oriol Roig
Oriol Roig
07.07.2020  ·  03:59

Mira què bé… Vox sona igual que bocs, plural de boc. Un boc és un got de cervesa d’un mig litre, i també el mascle de la cabra, el cabró. Potser qui en va triar el nom havia begut una mica massa.

JORDI PIGRAU
JORDI PIGRAU
07.07.2020  ·  04:30

Parlar de Vox ara es com abans parlar de Ciutadans, només serveix per donar.los ales a la gent que té cap però no cervell

Albert Miret
Albert Miret
07.07.2020  ·  07:11

Que jo recordi, el que va dir que el català era una llengua inventada, va ser el mateix que deia que “la calle es mia”, pobre il·lús. El complex, d’inferioritat d’un espanyol és tan gran que necessita constantment enxiquir les realitats dels que l’envolten per a sentir-se més o menys normal. Així i tot, encarant-se als seus veïns europeus, s’adona del seu ancoratge a segles passats i necessita continuar cada dia amb l’insult i el menysteniment dels que no vam perdre el tren de l’evolució. Per a ells, tot ha de ser ocult, pervers i unit per la força perquè ningú pugui sobreeixir intel·lectualment sense el seu permís i poder així conservar per sempre l’estatus assolit amb un trist i miserable cop d’estat assassí contra el poble.

Anna Maria Porta
Anna Maria Porta
07.07.2020  ·  07:29

És que en som de meselles els catalans, perquè no els paguem amb la mateixa moneda ? Seria demanar massa que d’una vegada per totes els ignoressim? A ells i a tants altres de la mateixa ment corcada. No hay mayor desprecio que el no hacer aprecio. Així , que ho entenguin. Prou de fer- los propaganda gratuïta. Bon dia i bona hora. Visca Catalunya Lliure !! I visca la República !!

Jordi Torres
Jordi Torres
07.07.2020  ·  07:30

La ignorància és atrevida.

Albert Ventura
Albert Ventura
07.07.2020  ·  07:49

Sempre ens quedara Quevedo:

Quien quisiere ser Góngora en un día
la jeri (aprenderá) gonza siguiente:
fulgores, arrogar, joven, presiente,
candor, construye, métrica, armonía;
poco, mucho, si, no, purpuracía,
neutralidad, conculca, erige, mente,
pulsa, ostenta, librar, adolescente,
señas, traslada, pira, frustra, harpía.
Cede, impide, cisuras, petulante,
palestra, liba, meta, argento, alterna,
si bien, disuelve, émulo, canoro.
Use mucho de líquido y de errante,
su poco de nocturno y de caverna,
anden listos livor, adunco y poro;
que ya toda Castilla con sola esta cartilla
se abrasa de poetas babilones,
escribiendo sonetos confusiones;
y en la Mancha pastores y gañanes,
atestadas de ajos las barrigas,
hacen ya soledades como migas.

Josep Salart
Josep Salart
07.07.2020  ·  07:53

Avui l’editorial m’agrada perquè m’ha portat a passeig per l’hort i he vist ja les tomàtes de xucar madures i els pebrots, deunidó que grossos.

Després he tornat a la realitat i he pensat que era molt estrany que no es parlés de les famoses enquestes d’ahir que dónen a ERC una majoría d’aquelles que fan tremolar. Amb les ganes que te Vilaweb de donar notícies com aquestes, no entenc que no se’n parli.

Si una gran quantitat de votants indigents, ignorants, poc preparats en temes de cultura política, completament secs i sords, moldejables i tres o quatre coses més, dónen l’oportunitat de que ERC assalti el Palau de la Generalitat, crec que els de Vox s’inventaràn una paraula pels catalans que substituirà la de ruc.

N’estic segur que n’inventaran una que, quan ens l’engaltin no es podran aguantar el riure, i nosaltres no ens podrem aguantar de vergonya. Com molt sovint passa amb els actes dels botiflers i traidors.

Jordi Casanellas
Jordi Casanellas
07.07.2020  ·  07:59

Gabriel Jackson en una conferència pronunciada l’any 1995 a l’Ajuntament de Barcelona va dir, ‘. Al catalán tampoco le ha hecho falta, como en el caso del vasco o el hebreo, hacerse con un vocabulario totalmente nuevo de téminos cotidianos del siglo XX porque no se ha limitado a ser una lengua empleada estrictamente en el ámbito religioso’ (referint-se a l’hebreu). En el cas de l’éuscar, aquesta anomalia l’atribueix a la nul·la relació entre aquest i el castellà, cosa que a Catalunya no ha passat, precisament, per la proximitat entre el català i el castellà.
Políticament, utilitzar aquest fet és una aberració.

Carles Serra
Carles Serra
07.07.2020  ·  08:24

Vicent, en un País amb valors democràtics aquest partit VOX estaria prohibit, com passa Alemanya o Itàlia; Però això és EspaÑa, fa temps que algú va dir que dintre de cada espaÑol hi havia un petit Franco.
Si en parles vol dir que aquest FRANQUISTES tenen altaveus que li donen ressò, lo més significatiu és que el mateix Pedrito no va tenir cap problema a un debant amb el president de VOX, donant-li valors democràtics; la realitat és que en Pedrito PSO€ comparteix una part important d’aquest valors.
Sense oblidar els partits que l’apalanca’n com els Podemitas /Comuns i ja que dir ER i del seu líder a Madrid, l’intel·lectual Rufian; tot plegat molt fastigós

Maria Terré
Maria Terré
07.07.2020  ·  08:38

Josep Salart
Les enquestes d’ahir donen un resultat sorprenent i tremendamente decepcionant.
Em pregunto:
Els catalans volen anar endarrere?
Volen perpetuar l’autonomisme?

“Catalunya serà independent o no será”

Tinc por i vergonya

ramon Feixas
ramon Feixas
07.07.2020  ·  09:02

Tots sabem que algú que estima una llengua voldrà asfixiar per a l’altra la que és pròpia de l’altra. Els imperis que imposen la seva llengua en realitat no l’estimen al fer-la eina d’opressió i de bandera dels botiflers. A la Catalunya que va deixar el franquisme “els nens bé” tractaven com a refinada la llengua invasora. La primera reacció de bona part del catalanisme va ser acceptar l’ús del llenguatge dels castellans, però en català. Així la defensa de la nostra llengua va ser la desqualificació de la llengua castellana, quan precisament era el llenguatge del dels desprestigi de la llengua (entre altres elements) dels altres el que porta el verí social propi dels imperis. Un pas important del procés d’independència en el que Catalunya està immersa, és en el tema lingüístic. Ja no es menysprea la llengua castellana sinó que es considera agressor violent al que prevarica emprant els medis estatals per asfixiar la nostra llengua. Hi ha altres elements culturals que també desperten trets molt nostrats com la solidaritat, l’equitat, el pacifisme, l’estalvi, el capteniment, etc.., valors que són el vertader motor del procés capa la independència. Haver-se independitzat dels valors socials imperialistes i de nacionalisme bunquerista vemjatiu, és un pas molt important en aquest camí vers la llibertat. És valorar els propis valors alliberant-se dels imposats per la “mano dura” que tenien sentit en una fase primitivista, però que ara només és vici i degradació social. Si aquest procés cultural culmina s’aconseguirà fer efectiva la república, igual que la llengua catalana va viure en el medi íntim de Catalunya durant la fora senyada persecució franquista. Si retorna la idea de que el dia d’octubre referèndum i el dia 10 república efectiva, malament. La Constitució de la república catalana ha de ser en català. No només per la llengua, sinó pel mètode, igual que van aparèixer urnes o que es va munta el suport a les víctimes del poder espanyol per haver defensat la democràcia a Catalunya. Si es vol immediatesa, voldrà dir poca solidesa i un desertarà per aquí, l’altre per allà com volen els fàctics espanyols, sobretot tenint en compte el govern actual de PSOE de colmo de la falsedat que fingeix que treure els ossos del dictador de turisme és anar a favor de les víctimes i no una homenatge els principis antidemocràtics que comparteixen amb el dictador, encara que en algun moment s’enfarinin la cama fingint ser la mare cabra, però que as la realitat estimen apassionadament al cabró.

Pere Grau
Pere Grau
07.07.2020  ·  09:12

Sr. Salart, Sra. Terré: les enquestes d’ara són paper mullat. Per molt que a alguns els piqui, el nou partit o moviment transversal que Puigdemont vol engegar el dia 25, trasbalsarà tot el panorama. Que fins ara molts es decantessin per ERC perquè l’espai post-convergent està tan dividit és comprensible. Però el nou partit (obert a tothom sense haver de deixar cap altra militància i penseu en Perpinyà) ho canvia tot.
I pel que fa a les paraules, p.e. “chafar” és manllevat de l’aixafar català. I no parlem ja dels castellans a Catalunya que usen normalment ” hemos plegado a las doce” 🙂 Com diu molt bé el Sr. Torres: la ignorància és atrevida…

Montserrat Puig
Montserrat Puig
07.07.2020  ·  09:14

Josep Salart i Maria Terré, penso que molt probablement l’enquesta d’ahir està manipulada.

En sortiran moltes més donant més vots a ER. Forma part d’una manera més d’influir en el vot de la gent.

No els seguim el joc i no els donem credibilitat.

Jo estic segura que guanyarem la llista del President Puigdemont.

Francisco Sánchez
Francisco Sánchez
07.07.2020  ·  09:26

No és només VOX: molts espanyols que no voten el partit amb nom de diccionari (i que fins i tot en són contraris) comparteixen amb VOX un menyspreu profund per les llengües “inútils” (català, basc, gallec), sovint acompanyat d’un complex d’inferioritat causat per les greus dificultats que molts hispanoparlants pateixen en intentar parlar-ne alguna de les “útils” (anglès, francès, alemany, etc.). Per això és consolen en creure (i dir) que el seu ferreny monolingüisme s’expressa en una llengua “universal” i cosmopolita, mentre el nostre àgil bilingüisme és fruit d’una mentalitat “provinciana” o fins i tot “aldeana”. Naturalment, ni esmenten l’àrab, el turc, el farsi, l’urdu, el cantonès, etc., en ser llengües de pobles “inferiors”. Si de cas, el mandarí, o el rus, potser l’hebreu. Val més que els deixem patir el que molts d’ells anomenen “la pena del inglés”. Que vagin dient bajanades! Nosaltres ja sabem que la que més costa d’aprendre és la segona llengua.

Eduard Elias
Eduard Elias
07.07.2020  ·  09:26

S’atribueix a Göbels, el ministre de propaganda de Hitler, la cèlebre frase “repeteix molts cops una mentida i serà veritat” (té diferents versions. En alguna fins i tot concreta: 5 cops). Clarament, és l’estratègia que segueix la dreta espanyola (jo solc usar el neologisme “fatxanyol” :-))) ).

Però s’obliden que, quan Göbels va dir això, l’estat podia controlar la televisió, totes les emissores de ràdio i tota la premsa escrita. Avui dia hi ha internet, les xarxes socials i un munt d’emissores, tant de ràdio, com de televisió, i diaris, no controlats per l’estat. En definitiva, dotzenes, per no dir centenars, de formes alternatives d’informar-se i de fer circular la veritat.

Conclusió (o “vaticini”, espero que encertat): no els servirà de res. Només podran enganyar als seus, els que només s’informen pels seus mitjans, i encara només per un temps: fins que les seves mentides siguin tan evidents que ja no s’aguantin ni per als que volen ser enganyats.

Pep Agulló
Pep Agulló
07.07.2020  ·  09:29

ESPANYA, DE LA MA DE LA MENTIDA SEMPRE INVENTA…

“Quan els de Vox (de Vox al PSOE) es posen a fer de lingüistes…” posem-nos a aixopluc, segur que és pedregada. És la història d’Espanya escrita per ells…

El buit de la literatura catalana (cultura en general) en un apogeu econòmic des de segles XVI fins cap al XIX és inexplicable amb comparació a la crisi i bancarrota de Castella que és llavors que la seva literatura es torna rica i hegemònica. El famós Segle d’Or de les lletres castellanes deixa molts interrogants…

Potser aquest sí que és inventat… Espanya sempre ha estat paràsita de Catalunya.

PS. Molt interesant l’aportació de Joan Rovira.

Gerard Palacín
Gerard Palacín
07.07.2020  ·  09:47

Em sembla que no cal que predem el temps raonant amb els de Vox. Ortega Smith, només cal veure la pinta que fa, és un home que fa pocs anys que ha baixat dels arbres. Fkins fa poc menjava cacauets i caminava sobre quatre potes. És questiò de temps. Ja anirà descobrint el què és la cultura.

Rosa MONTSERRAT
Rosa MONTSERRAT
07.07.2020  ·  09:52

No crec pas que els senyors de VOX utilitzin cap diccionari quan tenen dubtes “en el ejercicio de su profesión de linguïstas”, ara, que tenen la llengua molt llarga ja fa molts anys que es veia venir. Y a palabras necias oídos sordos.

Joan Royo
Joan Royo
07.07.2020  ·  10:08

Efectivament, no tenen “arreglo”. La desaparició de les llengües no espanyoles (ells mateixos anomenen el castellà amb el nom d’espanyol i per tant les altres no són espanyoles) és el seu objectiu fonamental, si ho aconsegueixen s’acaba el problema d’Espanya. I després de 3 segles d’opressió i de substitució lingüística encara hi ha persones que pregonen la coexistència, la tercera via, i el sumsum corda, o ingenus o boiflers. L’única via possible és la independència.

Judit Coll
Judit Coll
07.07.2020  ·  10:19

Vicent,

L’article és deliciós.

No té res a veure, però m’ha vingut un flaix: això que descrius al final és el què tradicionalment hem fet tantes dones, fins que algú va inventar la paraula “feminisme”

“… mentre d’aquest costat, en compte de reforçar-nos en les coses bàsiques que ens haurien d’unir, sempre trobem la manera de rebaixar i endolcir, d’amagar i disminuir, què som, per què som i la raó final per la qual volem ser.”

Anna Maria Benaiges
Anna Maria Benaiges
07.07.2020  ·  11:22

Espero que els bascos siguin prou intel·ligents, com ho han vingut demostrant, d’altra banda, a l’hora de votar. I aquest partit feixista, així com la coalició Suma del PP I C’s no obtinguin cap escó. No puc preveure el mateix per al nostre país malauradament.

Conxita Badia
Conxita Badia
07.07.2020  ·  12:02

Sra Montserrat, els de Vox només van fer servir el diccionari per copiar el nom. Se’ls hauria de denunciar per plagi… Però és clar, si no saben inventar paraules… Obrir el diccionari per aprendre les declinacions, com diu el sr Morell, ja fóra un impossible.

BALASC D’ESPIOCA
BALASC D’ESPIOCA
07.07.2020  ·  12:59

Que estigam ací parlant d’aquests esgarramantes n’és l’objectiu. No cal perdre un segon més.

jordi Rovira
jordi Rovira
07.07.2020  ·  13:43

Molt interessant la reflexió resultant ajuntant aquesta editorial amb l’entrevista a la candidata a l’Endakaritza del PSE. El primer punt és clar fins a l’evidència: al nacionalisme espanyol els preocupa molt les qüestions nacionals no assimilades a l’estat. La pregunta és pertinent i molt interessant: per què? No tenien ja una victòria militar i política sobre l’independentisme basc? Per què la líder del PSE té tant clara la prevenció basca al contagi del procés català? Molt hauríem d’estudiar de la relació existent entre Vox, Aznar: quin és el paper de Vox en l’univers polític de la dreta espanyola? i quina la pinza amb l’artefacte C’s? Llegir entre línies l’argumentari d’aquests partits en l’escomesa electoral vinent, ha de donar una idea més clara de a quí s’adrecen. Amb això tindríem aïllada la incògnita de quina és la funció real del PSE-PSOE.

Umberto Ciotti
Umberto Ciotti
07.07.2020  ·  16:36

Ya las barbaridades de las matanzas de la guerra civil han sido un testimonio a nivel mundial del horror que ha llagado ser la “forma mentis” del español.

Este horror mental que es una retorcida podredumbre desde cientos de años
muy evidentemente no se ha curado milagrosamente durante estas últimas décadas.

El horror mental del “español” no ha cambiado y si ha cambiado solo puede haber empeorado

De este charco de basura que se llama España podemos esperarnos sólo lo peor.

La pena es una izquierda ignorante siervos de unos amos criminales… Estos siervos que por declararse izquierda son la chusma de la chusma de toda suciedad mental son el baluarte que asegura la incuestionable continuidad de un charco de basura mental a nivel mundial.

Juan Martin ALEGRIA
Juan Martin ALEGRIA
07.07.2020  ·  16:53

Volem ser perquè som i perquè no hem trobat el nostre lloc en l’espai que ells ens proposaven, un espai cultural on ells eren actors principals, nosaltres actors secundaris de sèrie B. Volem ser perquè ja som i ells no ho accepten, ni mai l’acceptaran. I, per què no ho accepten? Perquè fan part de les nacions febles que necessiten destruir als altres que dominen i que són diferents culturalment per perdurar-se, per sobreviure.

Parlo com basc i com català d’adopció.

La nostra força és la nostra llengua. És el nostre fonament.

Joan Coll
Joan Coll
07.07.2020  ·  16:56

Si per cada paradalada q diu Vox heu de fer una editorial, anam ben arreglats!

Josep Pujol
Josep Pujol
07.07.2020  ·  18:50

Quan des de l’altiplà castellà han volgut atacar el català gairebé sempre l’han cagada. El precursor de la era post-franquista en va ser Adolfo Suárez quan va qüestionar la llegua catalana afirmant que no podia servir per a tractar sobre tecnologia perquè no tenia vocables científics. És clar, es veu que, per exemple, per a ell “Internet” no es podia traduir per “Internet”.

Josep Gualló
Josep Gualló
07.07.2020  ·  18:59

Quan VOX o qualsevol altre partit espanyol (tots son ultra nacionalistes) es posen a fer de lingüistes, és com si competissin a veure qui la diu més gossa. Com més descabellada la diu un, més s’ha d’esforçar l’altre a superar-lo. I sempre acabem rebent els mateixos.

Només hi ha una solució que, tots els que siguin igual de imperialistes, marxin de casa nostre. És difícil que ho facin però castells més alts han caigut. Cal que aprofitem l’actual moment de confusió general i els obrim la porta. Potser marxaran. Qui sap?

jaume vall
jaume vall
07.07.2020  ·  21:09

Llegeixo Joan Rovira, Toni Morell, i només se m’acut dir :
Com en tantes altres ocasions, no sempre qui té raó se’n surt. Si un té la raó, i l’altre té la força, a curt termini guanya el poderós.
Podem acontentar-nos amb una altra victòria moral, o ajuntar tropes per -intentar- d’aconseguir una victòria real. Ara bé, desunits, som molt febles.
Calia dir-ho?
O com deia aquell : “perdoneu, però algú ho havia de dir”

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any