Els sindicats i la conselleria de Carmen Ortí reprenen, en un ambient enrarit, la negociació, retransmesa en directe

  • Els sindicats coincideixen a dir que al document de divendres hi ha alguns avanços, però que encara es pot millorar molt

VilaWeb
08.06.2026 - 11:08
Actualització: 08.06.2026 - 12:08

Comença la cinquena setmana de vaga indefinida a l’ensenyament valencià, i els sindicats han estat convocats a una nova taula de negociació. Hi arriben després d’un cap de setmana en què els docents s’han tornat a apuntar un trumfo amb la convivència pacífica entre la seua acampada a la plaça de la Mare de Déu de València i la celebració del Corpus. La reunió de divendres va acabar prop de les deu del vespre i va tenir com a episodi nou la retransmissió per YouTube de la reunió. Els sindicats ho van qualificar de xou i d’espectacle de telerealitat. I també de míting electoral de Partit Popular. Tant la consellera Carmen Ortí com el secretari d’educació Daniel McEvoy van assuavir les formes durant la reunió i van llançar missatges tot sabent que eixien fora de l’edifici de pedra vista i vidre de l’avinguda de Campanar.

Retard i en directe

La reunió d’avui ha començat amb tres quarts d’hores de retard. El motiu és el fet que l’STEPV ha entrat amb tres persones a la sala de negociació. El sindicat al·lega que, segons la llei, la seua majoria els permetria de tenir fins a sis representants.

La conselleria ha tornat de plantejar de retransmetre en directe i en línia la negociació d’avui. Comissions Obreres ho fan per imperatiu legal, però finalment, sí que es pot seguir en línia.

Incertesa

Els portaveus dels sindicats de la majoria han lamentat, abans d’entrar a negociar, que arriben a la conselleria sense un ordre del dia. Tampoc no coneixen els plans de Carmen Ortí sobre el fet de retransmetre en línia la taula negociadora.

STEPV, CCOO i UGT han coincidit a dir que falta molta claredat en l’oferta que els fa la conselleria.  Xelo Valls, de CCOO ha criticat el que ha anomenat nova modalitat de negociació. Considera que el fet de la retransmissió podria interferir en el deure de sigil. “No estem en un parlament, estem en una taula de negociació i en nom de la transparència no es pot posar en risc una negociació amb tranquil·litat”, ha dit. Quant al que esperen d’avui, recorda que divendres semblava que hi havia una finestra a possibles millores. A parer de Valls, el nus negociador està en el desenvolupament de l’ensenyament en valencià, i en la qüestió retributiva després de les diverses versions que ha donat l’administració del document signat amb els sindicats ANPE i CSIF.

L’anàlisi de situació dels sindicats

El cap de setmana ha servit els sindicats per a passar balanç de les primeres quatre setmanes de vaga i per a revisar la proposta d’acord que els va passar la conselleria divendres mateix, al mateix temps que a la premsa i quan ja l’havien enviat per correu electrònic als prop de 78.000 docents concernits.

La primera conclusió que han tret és que si la conselleria ha millorat les propostes és fruit de la mobilització tan activa d’aquestes quatre setmanes. Un altre aspecte en què coincideixen STEPV, CCOO i UGT és a assenyalar les males pràctiques per part de la conselleria.

A parer d’UGT, les males pràctiques de la conselleria són “incompatibles amb un procés de negociació seriós, transparent i respectuós amb els representants legítims del professorat valencià”. Quant a això, consideren desproporcionat el desplegament d’efectius de seguretat durant les manifestacions, cosa que pretenia transmetre una imatge de violència per part dels docents.

Els sindicats coincideixen a denunciar la taula de negociació en una operació de propaganda política. CCOO ha dit en un comunicat que la bona fer negociadora el principi de confiança legítima exigeixen que les negociacions es facen en condicions que permeten desenvolupar i expressar les posicions pròpies d’una manera que no és possible amb el nivell de publicitat que va plantejar la conselleria.

L’STEPV, per la seua banda, continua insistint en l’estratègia d’allargar la negociació per a forçar el cansament dels vaguistes, i que a desgrat d’això, han resistit.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor