Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Divendres  04.04.2014  10:18

Autor/s: Patricia Ramírez, Yolanda Cuevas

Educar en l’hàbit de la lectura

Les psicòlogues Patricia Ramírez i Yolanda Cuevas ens parlen del paper que la lectura pot tenir en la salut infantil

Men?ame
 

Al marge de contribuir al desenvolupament i aprenentatge dels més petits, l’hàbit lector redueix el seu estrès, els ajuda a agafar el son i potencia la seva empatia

Parlar d’hàbits saludables és parlar d’accions que, a força de repetir, converteixes en la teva rutina i formen part de la teva filosofia de vida. Creen el guió del teu dia a dia que determinarà la història de la teva salut física i emocional a curt i llarg termini. Una bona alimentació, fer exercici, tenir i saber gaudir del temps d’oci són algunes rutines mentalment i físicament sanes. Oci és distracció, diversió, alegria, esplai, joc… Avui en dia, en l’anomenada era digital, la televisió i la seva varietat de canals, programes i noves sèries; l’ordinador, la consola i els infinits videojocs, formen part del temps d’oci dels vostres fills. Es converteixen en protagonistes a les seves vides. Els nens passen davant les pantalles una mitjana d’entre tres i cinc hores, quan el recomanable és una o dues, segons l’edat. Aquest hàbit treu temps per a altres activitats necessàries i enriquidores com és la lectura. Perquè llegir és apostar i invertir en cultura, rapidesa lectora i millora de la comprensió, i fins i tot facilita el procés d’aprenentatge.

Si mires d’educar el teu fill perquè llegeixi perquè sí, perquè ho diuen a l’escola o perquè hi ha llibres obligats, estaràs associant la lectura a quelcom negatiu. Si com a pares no eduqueu en l’hàbit de la lectura des d’una altra perspectiva és molt difícil que hi hagi espai per als llibres, per a la creativitat i per als beneficis que aporta. L’objectiu no és apartar-los de la realitat audiovisual en què viuen, sinó que s’eduquin des de petits en la compatibilitat i no exclusió d’aquestes diferents activitats.

Endavant amb la missió! Consisteix a que inicieu i fomenteu els costums en relació a l’ús que els vostres fills fan de la tecnologia. I amb això evitar el mal ús o abús de la mateixa, que dificulta i impedeix altres activitats d’oci i temps lliure com la lectura. Des de molt petitets se’ls pot ajudar a triar llibres, a fomentar l’esperit crític, a diferenciar realitat i ficció, a establir els temps per a les diferents activitats i a utilitzar els llibres com a complement del que es veu a la televisió.

En moltes ocasions, després d’un enuig o alguna cosa fetamalament els pares ordeneu els nens que vagin a la seva habitació castigats i es posin a llegir. D’aquesta manera, aprenen que la lectura s’obliga i s’ordena en els moments negatius. Mai s’ha d’emprar la lectura com un càstig.

En canvi, podeu suggerir en família espais per a la lectura, igual com decidiu fer una volta amb bici, anar al parc o fer una excursió. L’important és que els nens ho visquin amb naturalitat, sense veure’s forçats, que sentiu que es gaudeix de l’ambient de la lectura, que sigui quelcom desitjable i que els emocioni. Podeu llegir un capítol per tal de promoure debats i comentaris al respecte, el mateix que feu amb les sèries, esports o documentals. Ells són els que han de triar el seu llibre o el llibre a ells, sota supervisió, sí, però no ha de ser el que t’agradi a tu. Respecta que al teu fill no li agradi el mateix llibre que a tu. El teu fill no ets tu.

És important també que sigueu flexibles i decideixin en quin horari volen llegir: imposar no facilitarà que ho facin. I això implica l’opció de lectura digital per ordinador, en ebooks o als mòbils, on es desenvolupen altres capacitats. Perquè, avui dia, la informació té diversos formats. El mateix passa amb el lloc on es practiqui: es pot llegir en una taula ben asseguts amb faristol, però també estirats, al sofà, a la catifa, a la gespa, al parc, a la platja, al cotxe…

Hauríeu de transmetre la lectura com a hàbit saludable per les seves virtuts per a la salut física i emocional, i no focalitzar-la només com a benefici acadèmic i aprenentatge. Que els nens vagin comprenent els diferents beneficis en facilitarà la pràctica. Alguns d’aquests beneficis són:

 Redueix l’estrès a qualsevol edat. Als 6 minuts d’immersió lectora, la tensió muscular i el ritme cardíac disminueixen perquè dissol les preocupacions com qualsevol acte creatiu, pintar, escriure una història…

• Llegir abans de dormir ajuda a conciliar millor el son, així que és convenient per a la rutina d’higiene del son.

• A la llarga, segons un estudi publicat a USA Today, les persones amb hàbit per la lectura tenen menys risc de emmalaltir d’Alzheimer. El cervell es beneficia de la lectura i, amb ell, la memòria, ja que en mantenir-se actiu s’enforteixen les connexions cerebrals augmentant la reserva cognitiva. Això ajuda al retard de les malalties neurodegeneratives.

 Llegir augmenta la capacitat de resposta perquè obliga el cervell a pensar, l’activa i relaciona conceptes.

• Llegir potència l’empatia: llegir històries implica viure emocions d’altres persones. La seva pràctica facilitarà l’habilitat d’intuir els estats emocionals de les persones en la vida real.

• Desperta la curiositat i ajuda a les relacions socials perquè aporta nous temes de conversa que fan més interessants a les persones.

Cal fomentar el llibre com un objecte familiar, com una prolongació del nen, com un “amic”, no com un objecte de decoració. Es pot grapejar, doblegar, subratllar, l’hem de fer nostre. No hi ha perquè deixar-lo intacte com un quadre. No passa res perquè es taqui amb el verd de l’herba o amb una gota de suc…

Donar exemple és la millor eina que els podeu oferir. Si veuen que gaudiu, serà més fàcil que vulguin compartir aquesta curiositat i l’intercanvi d’idees.

Com vas al parc, vés a una llibreria infantil o a una biblioteca perquè mirin llibres, que llegeixin una estoneta i que vegin que acostar-se als llibres no són hores de baralles per aprendre a llegir. No relacionis la lectura amb aquestes frases incansables de “fill, repeteix que ho has dit malament…”, “fill, repeteix que l’has entonat malament…”, perquè això esgota qualsevol i els allunya dels llibres. Accelerar els processos formatius no és bo. Potser així aprenguin ràpid a llegir però, de què els serveix si després no llegeixen?

Men?ame